«قتل طلبه همدانی» و بازتاب‌هایش در یادداشت‌های رفت و برگشتی عباس عبدی و محمدمهدی اسلامی

یادداشت عباس عبدی در روزنامه اعتماد که به مناسبت قتل طلبه همدانی منتشر شد واکنش‌های متعددی را در رسانه‌ها برانگیخت.

بعد از انتشار یادداشت عباس عبدی[ اینجا]، مطلبی در خبرآنلاین به قلم محمدمهدی اسلامی [ اینجا]منتشر شد.

عباس عبدی در واکنش به این یادداشت، توضیح زیر را برای خبرانلاین ارسال کرد:

پس از انتشار یادداشت بنده با عنوان ریشه اوباشگری در روزنامه اعتماد سیل فحاشی از جانب گروهی علیه بنده روان شد. چنان که گویی که ضمیر آن نوشته مرجع خود را پیدا کرده است. مطالبی که علیه من نوشته شود را می‌خوانم ولی به محض ان که با دروغ و فحش مواجه شوم خواندن را قطع می‌کنم.

امروز هم دوستی مطلبی را در همین رابطه برای من فرستاد و چون در خبرآنلاین منتشر شده بود گفتم حتما متفاوت از سایر حملات است ولی تیترش را که دیدم قدری جا خوردم با این حال مساله‌ای نبود نظرش بود ولی هنگامی که خط اولش را خواندم بکلی ناامید شدم  زیرا نوشته‌ بود: "نوشته اخیر عباس عبدی که در آن گفته بود «قاتل واقعی طلبه همدانی، بخشی از جریان اصولگراست» " خیلی متاثر شدم. بنده افتخار اشنایی با اقای اسلامی را ندارم ولی دوستان خبرانلاین که برایشان احترام قائل هستم بفرمایند کجای یادداشت بنده چنین جمله‌ای که نقل قول مستقیم است وجود دارد؟ بقیه مطلب را هم نخواندم. وقتی متنی با یک دروغ اشکار اغاز می‌شود چگونه انتظار داریم به اثرگذاری مثبت منجر شود؟

خبرآنلاین به منظور گشودن باب گفت وگو در این زمینه،متن توضیح آقای عبدی را برای آقای اسلامی ارسال کرد تا چنانچه نکته ای در باره آن دارد بیان کند.

محمدمهدی اسلامی مطلب زیر را ارسال کرده است:

رولان بارت  نشانه‌شناس معروف فرانسوی مفهومی را تبیین می‌کند که شاید شهرت آن، بیشتر از نام خود او است. او معتقد بود که معنای اصلی یک نوشته به برداشتی که خواننده از آن دارد وابسته است نه به احساسات یا سلیقه‌های نویسنده.

جمله‌ای که جناب عبدی آن را دروغ منتسب شده به خود برداشت کرده‌اند؛ تیتر استنباطی مشترک رسانه‌های متعدد -با سلایق موافق و مخالف جریان سیاسی ایشان- از آن نوشته است. از آقای عبدی در پس سالها کار رسانه‌ای انتظار می‌رود با مفهوم تیتر استنباطی بیگانه نباشد. آنچه رسانه‌های گوناگون از پاراگراف «ترور یک روحانی در همدان از سوی اوباش اتفاقی مهم بود که باید مورد توجه کافی قرار گیرد. هرچند قصد ندارم که هر اتفاقی را به سرعت به پای بخشی از جناح اصولگرا بنویسم، ولی در این مورد خاص و به علل گوناگون مجبوریم که چنین اتهامی را متوجه آنان کنیم.» فهمیده و به اقتضای ضرورت‌های رسانه آن را خلاصه و تیتر گرفته‌اند؛ همان چیزی است که ایشان آن را نفی می کند. ضمن پذیرش این موضوع که با توجه به استفاده از گیومه در متن برای انتقال سخن آقای عبدی بهتر بود عین عبارت و نه تیتر استنباطی و خلاصه شده آن نقل می شد؛ مجددا متن را خواندم و به نظرم مفهوم برداشت شده، استبعادی با بیان ایشان نداشت.

ضمن تشکر از باز کردن باب تعامل در مقابل نقد، معتقدم خوب است اگر به نظر او در نگارش یادداشتش اشتباهی وجود داشته که بازخورد آن موجب رنجش خودش نیز شده است؛ به جای گرفتن انگشت اتهام به سوی دیگران، خطای خویش را بپذیرد و آن را اصلاح کند.

خبرآنلاین مجددا توضیح آقای محمدمهدی اسلامی را برای آقای عباس عبدی ارسال کرد . وی مجددا مطلب کوتاهی را در پاسخ به اسلامی به شرح زیر نوشت:

اکنون معلوم می‌شود که ان قاتل جنایتکار هم به همین طریق و با استفاده از این‌گونه تحلیل از نظرات رولا بارت برای کشتن آن روحانی به قطعیت رسیده و دست به چنین اقدامی زده است. این که رولان بارت منظورش چه بوده مهم نیست این که ایشان اینطور برداشت کرده حق دارد و بارت باید اشتباه خودش را تصحیح کند. وقتی که می‌گویم ریشه این جنایت کجاست عده‌ای نا راحت می‌شوند. با این نگاه تحریف شده رولان بارتی هر بنی‌بشری را می‌توان سر به نیست کرد و تقصیر خودش گذاشت و بعد هم از خودش برای تبرئه‌ای که محال است درخواست دلیل کرد. حتی می‌توان هر جمله مستقیمی را هم داخل گیومه به او منتسب کرد بدون این که گفته باشد! همین کاری که آن شخص در همدان کرد. فکر کنید که قاتل زنده بود و در دادگاه عین همین استدلال رولا بارتی بالا را در دفاع از خود بکار می‌برد و دادگاه هم می‌پذیرفت. تبدیل می‌شدیم به یک کشور پُست مدرن واقعی که کعبه آمال پست مدرن‌ها می‌شدیم! به نظر می‌رسد روح رولان بارت از چنین تفسیری از  دیدگاهش در عذاب باشد. جالب است که نوشته‌اند خوشحال هستند از این که باب تعامل و نقد باز شده است.

با تشکر از آقایان عبدی و اسلامی، خبرآنلاین باب ادامه پاسخ و توضیح طرفین را باز می گذارد.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1254814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =