از شکست کودتا تا احتمال دخالت نظامی آمریکا

با ادامه تظاهرات در ونزوئلا و فراخوان رهبر مخالفان این کشور بحران ونزوئلا وراد مرحله ای تازه شده است.

ابوالفضل خدایی: در ادامه بحران ونزوئلا خوان گوایدو رهبر مخالفان این کشور بار دیگر فراخوان داد. وی از مردم خواسته است که روبروی پادگان های نظامی تجمعاتی مسالمت آمیز برگزار کنند. گوایدو چند روز پیش نیز با ورود به پادگانی نظامی مدعی  شد که بخشی از نظامیان به او پیوسته اند. از طرفی دیگر ناآرامی های اخیر تعدادی کشته و زخمی نیز برجای گذاشته است که در ادامه برخی از تحولات را از نظر می گذرانید:

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تظاهرات و تنش قدرت میان خوان گوایدو و نیکولاس مادورو در ونزوئلا پس از کودتای دو روز پیش ، به اوج رسیده است. در تظاهراتی که اخیرا از سوی اپوزسیون برگزار شده است دو تن کشته و ۲۳۰ نفر زخمی شده اند.

یک از کشته شدگان زن جوانی بود که از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

تظاهرات

خوان گوایدو نیروهای وفادار به مادورو را مسئول کشته شدن معترضان می داند. اگرچه برخی از سربازان به گوایدو پیوسته اند اما بسیاری از نیروهای امنیتی به دولت قانونی مادورو پایبند مانده اند.

خوان گوایدو

به گزارش دویچه وله روز سه شنبه خوان گوایدو مردم ونزوئلا را به حمایت از «عملیات آزادی» فراخواند. اما روز چهارشنبه تجمع حامیان و مخالفان مادورو سبب شد تا این تجمعات به خشونت کشیده شود.

تشدید این درگیری ها سبب شد تا آمریکایی ها هم از این فرصت استفاده کنند. در این راستا مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طی اظهاراتی مدعی شد که نیکلاس مادورو قصد فرار به کوبا را داشت اما روسیه مانع از این کار شد.

موضوعی که با واکنش سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مواجه شد. وی در پاسخ به ادعای پمپئو به خبرگزاری ریانووستی گفت که نیکلاس مادورو به رغم وجود آشوب جاری کشورش را ترک نمی‌کند.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. به گزارش یورونیوز وزرای خارجه آمریکا و روسیه طی تماسی تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. لاوروف درباره هر گونه  مداخله و اقدام نظامی هشدار داد اما پمپئو از اقدام احتمالی ترامپ برای مداخله نظامی در ونزوئلا خبر داد. موضوعی که این روزها از سوی مقامات آمریکایی مطرح می شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در جریان سخنرانی در کاخ سفید به مناسبت روز ملی نیایش به خشونت ها در کاراکاس واکنش نشان داد و گفت: سرکوب بی‌رحمانه مردم ونزوئلا باید خیلی زود به پایان برسد. او همچنین گفت مردم در ونزوئلا گرسنگی می‌کشند و دسترسی به آب ندارند. رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت : برای مردم ونزوئلا و خواسته آنها برای برخورداری از آزادی دعا می‌کند.

ترامپ پیش تر نیز در توئیتی اعلام کرد که اگر ارتشیان و شبه‌نظامیان کوبایی فورا عملیات نظامی و سایر اقدامات خود برای مرگ و نابودی قانون اساسی ونزوئلا را متوقف نکنند، حصر کامل همراه با بالاترین سطح تحریم علیه کوبا برقرار خواهد شد.

در ادامه ایلهان عمر نماینده سومالیایی-آمریکایی کنگره آمریکا هرگونه مداخله واشنگتن در امور داخلی ونزوئلا را عاملی برای بی‌ثبات کردن منطقه دانست.

به گزارش بی بی سی نیکلاس مادورو هم در واکنش به این تحولات اظهار داشت که از کشورش در برابر امپریالیست دفاع می کند.

مادورو به همراه وزیر دفاعش که از وی اعلام حمایت کرده است در پادگانی نظامی حضور یافت و پیش از نیز از پیروزی ارتش بر کودتا خبر داده بود.

مادورو همچنین پس از کودتای نافرجام تصمیم به یک انتصاب جدید زد و ژنرال گوستاوو گونزالس لوپز را به عنوان رییس اطلاعات ملی بولیواری منصوب کرد. (اینجا)

یکی از اشخاصی که در کودتای اخیر نقش مهمی داشت «لئوپولدو لوپز» بود. به گزارش رویترز، دادگاه عالی ونزوئلا با انتشار بیانیه‌ای حکم بازداشت او را به عنوان یکی  از سرکردگان اصلی کودتاچیان، صادر کرد. در این بیانیه آمده است لوپز حکم ۲۰۱۷ دادگاه مبنی بر بازداشت خانگی را نقض کرده است. به نوشته رویترز، لوپز روز سه‌شنبه برای پیوستن به کودتای نظامی خوان گوایدو، سرکرده مخالفان، علیه دولت قانونی ونزوئلا، خانه خود در کاراکاس را ترک و با شکست این کودتا در پایان روز به محل اقامت سفیر اسپانیا در کاراکاس مراجعه کرد و هم‌اکنون در آنجا حضور دارد.  در تصویر زیر شخصی که کنار گوایدو ایستاده «لئوپولدو لوپز» است. 

گوایدو

اتفاقات اخیر ونزوئلا با واکنش های بین المللی زیادی روبرو بود و مقامات مختلفی نسبت به این مساله موضع گیری کردند. (اینجا)

تحولات اخیر ونزوئلا با واکنش ایران نیز روبرو بود. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اخبار مربوط به اظهار نظر مقامات آمریکایی مبنی بر استفاده از زور و اقدام نظامی علیه کشور ونزوئلا اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تلاش آمریکا برای انجام کودتا یا هر گونه اقدام نظامی در ونزوئلا و سخنان مقامات آمریکایی برای تحریک به اغتشاش و خشونت در آن کشور را به شدت محکوم می کند. (اینجا)

با تشدید بحران در ونزوئلا و احتمال مداخله نظامی آمریکا در این کشور برخی از کارشناسان معتقدند که مادورو به روزهای سقوط نزدیک تر شده است. در همین باره هادی اعلمی فریمان کارشناس مسائل آمریکای لاتین به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: به نظر می رسد حکمرانی های توتالیتر و شبکه حامیان پیرو قدرت و ثروت در همه جا رو به پایان است. همه جای جهان مردم خواهان ورود حکمرانان بی نهایت شفافیت گرا در امورند. در عصر ارتباطات رهبرانی موفق اند که از حضور روزنامه نگاران دراتاق های تصمیم گیری باک نداشته باشند. بادست های پاک وارد اداره کشور شوند و با دست های پاک در زمانی مشخص از اداره کشور خارج شوند. قطعا بسیاری از رژیم های سیاسی چه در افریقا،آسیا وآمریکای لاتین که این شرایط را نداشته باشند،بامردم خود در چالش های مستقیم وغیرمستقیم خواهندبود.»  مشروح این گفتگو را (اینجا) بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1256044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =