سعید الهی (کارشناس فرهنگ و رسانه) با اشاره به گسترش فعالیت اقتصادی انواع اپراتورها و نرمافزارهای دیجیتالی و اینترنتی در حاشیه برنامههای تلویزیونی رسانه ملی خاطرنشان کرد: «اگرچه جلب مشارکت سرمایهگذاران و بنگاههای اقتصادی در تولید یک برنامه، بخشی از درآمدزایی طبیعی سازمان صداوسیما تلقی میشود، لیکن عبور از مرز تعادل و کمرنگ شدن سایر کارکردهای فرهنگی این رسانه، به شدت برای مردم آسیبزننده است.»
وی افزود: «متاسفانه طی مدت اخیر به دلیل برخی محدودیتهای بودجهای در صداوسیما، ورود حمایتگرهای مالی بخش خصوصی در شبکههای مختلف ابعاد وسیعتری پیدا کرده و همین امر موجب نزول سطح کیفی و محتوایی برنامههای مختلف بهویژه حوزه سرگرمی در صداوسیما شده است.»
الهی با یادآوری توقعات اسپانسرها برای درآمدزایی بیشتر و بازگشت سرمایههای خود از طریق مخاطبان رسانه ملی خاطرنشان کرد: «سازمان صداوسیما همانگونه که امام راحل(ره) فرمودند مانند یک «دانشگاه» میتواند رسانهای برای«راهبری و هدایت» جامعه به سمت تعالی باشد و این امر خطیر گاه به دلیل حاکمیت نگاه «درآمد محور» سنخیت مورد غفلا قرار میگیرد.»
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: «بدیهیست که هرچه برنامههای مطابق با ذائقه سرمایهگذاران تولید شود؛ سمت و سوی برنامه به سمت تامین منافع اقتصادی آنان پیش میرود و به تدریج انحرافات برنامهسازان از اهداف و ماموریتهای ذاتی سازمانی چون صداوسیما که به صورت دولتی و از بیتالمال ارتزاق میکند، کاملاً شکل گرفته و آشکار میشود.»
وی با انتقاد از این رویه در بسیاری از وجوه دیگر فرهنگی و رسانهای کشور گفت: «انتظار میرود رسانهها با اتکا به کارکردهای علمی و ماهیتی خود حد اعتدال را در همه ابعاد رعایت کنند و تنها به وجه سرگرمی و یا در حالت خوشبینانه اطلاعرسانی اکتفا نکنند.»
سعید الهی در پایان تاکید کرد: «صداوسیما باید مبتنی بر نیازهای معنوی و روانی اقشار مختلف جامعه نسبت به طراحی و ساخت برنامه در تمامی ابعاد اقدام کرده و با پرهیز از اتکا به یک الگوی ثابت غیرفرهنگی، موجب ترویج برخی ضدارزشها همچون فرهنگ مصرفگرایی و انتظار برای کسب ثروتهای بادآورده از طریق بخت و اقبال در بین مردم نشود.»
۵۷۵۷
نظر شما