با آمریکا جنگ می کنیم یا مذاکره؟/ همه باید این هزینه را بدهیم حتی منِ نماینده

نامه نیوز نوشت: تحریم‌های جدید نفتی آمریکا از چند روز دیگر آغاز می‌شود و این دغدغه وجود دارد که با محدودیت فروش نفت چه طور می‌توان به فروش آن ادامه داد و اقتصاد ایران را از گزند بحران‌ حفظ کرد. بی‌تردید یکی از راه‌های آن دور زدن تحریم‌هاست اما باید دید که آیا این امکان در شرایط فعلی میسر است یا خیر.

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی باور دارد که با آغاز تحریم‌های جدید نفتی مشکل کسری بودجه پیش می‌آید و یکی از راه‌های جبران آن کاهش هزینه‌های دولت و برداشتن معافیت‌های مالیاتی است. او در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» گفت: «نکته‌ای که باید مد نظر قرار بگیرد این است که آمریکا نمی‌خواهد با ایران وارد مذاکره بشود و تنها هدفش این است که ایران را  تحت فشار قرار دهد. ما باید در چنین شرایطی به یک وفاق و انسجام سیاسی کامل برسیم و شکاف‌ها را ترمیم کنیم. طبیعتا با تحریم نفتی آمریکا دولت با کسری بودجه می‌شود که برای جبران آن باید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند و سپس به فکر درآمدهای جدید باشد. دولت باید بخش عمده‌ای از معافیت‌های مالیاتی را بردارد نه آنکه بر مالیات‌ها بیفزاید زیرا افزایش مالیات باعث نارضایتی طبقات کم‌درآمد می‌شود اما با برداشتن معافیت‌های مالیاتی چنین مشکلی ایجاد نمی‌شود».

این نماینده مجلس افزود: «از سوی دیگر باید درآمدهای ارزی کنترل شود. دولت باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که سرمایه‌هایی که از کشور خارج شده‌اند، بازگردند. برای مثال می‌توان واردات خودرو را افزایش داد زیرا با این کار درآمدهای گمرکی نیز افزایش می‌یابد. به‌طور کلی در شرایط کنونی باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده بهینه شود».

میرزایی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان از راه‌هایی مانند دور زدن تحریم‌ها همچنان به فروش نفت خود ادامه دهیم، گفت: «آمریکایی‌ها در دور جدید تحریم‌هایشان تجربه گذشته یعنی دور زدن تحریم‌ها را لحاظ کرده‌اند؛ بنابراین ما باید ضمن آنکه تلاش خود را برای دور زدن تحریم‌ها بکنیم، از ظرفیت‌های داخلی نیز به شکل کامل بهره ببریم؛ که این امر محقق نمی‌شود مگر با وفاق تمام قوا. مقام معظم رهبری پیش از آغاز سال گفتند که باید اصلاحات ساختاری صورت بگیرد که بخشی از آن اصلاحات ساختاری معطوف به اقدامات واکنشی به رفتارهای آمریکایی‌ها بود. اکنون که آمریکا نفت ما را تحریم‌ کرده‌اند، به نظر می‌رسد که باید آن اصلاحات صورت بگیرد و ما به دنبال درآمدهای جایگزین برویم؛ البته ایستادگی در برابر آمریکا هزینه دارد و همه باید این هزینه را بدهیم حتی منِ نماینده».

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1257086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =