پیش‌بینی خرید تضمینی ۶۰۰ هزار تن گندم در آذربایجان‌غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی خرید تضمینی ۶۰۰ هزار تن گندم در استان در شرایط مطلوب خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، اکبر کرامتی در حاشیه بازدید مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از روند اجرایی طرح تحقیقاتی  ایکاردا و طرح pvs  گندم در شهرستانهای بوکان، مهاباد، نقده، میاندوآب با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به بارندگی های اخیری که در سال زراعی جاری داشتیم، پیش‌بینی می‌شود از ۳۷۵ هزار هکتار از مزارع زیر کشت محصول گندم در استان، بیش از ۷۵۰ هزار تن گندم برداشت شود.
کرامتی افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال جاری ۱۷ هزار ریال تعیین و ابلاغ شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در سال زراعی جاری ۳۷۵ هزار و ۳۹۵ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول گندم و ۳۷ هزار و ۱۳۰ هکتار زیر کشت جو رفته است که در حال حاضر از سطح سبز بسیار مطلوبی برخوردار هستند .
وی گفت: به منظور انتقال یافته های علمی کشت گندم به داخل مزارع کشور در افقی پنج ساله  ایران در کشت گندم با موسسه تحقیقاتی ایکاردا همکاری می کند که در آذربایجان‌غربی نیزبه منظور اجرای این طرح در سال زراعی جاری در سه شهرستان بوکان ، شاهین دژ و نقده در سطح ۱۹ هزار هکتار ازاراضی ، شامل ۱۴ هزار هکتار گندم دیم ، ۱۲۰۰ هکتار جو ، ۳ هزار و ۸۵۰ هکتار نخود و ۳۶ هکتار علوفه کشت شده است.
کرامتی تاکید کرد : به منظور مقایسه عملکرد ارقام ازمایشی نیز در سطح یک هکتار اعم از  ۹رقم جو ، ۵ رقم نخود و ۲ رقم علوفه توسط محققین و کارشناسان  سازمان کشت  شده است .
وی همچنین تصریح کرد: امسال حدود ۱۹ هزار تن بذر اصلاح شده گندم بین زارعین استان توزیع شده که نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است.
کرامتی با بیان اینکه محصول گندم شاخص امنیت اقتصادی و غذایی جامعه است، افزود: پیش بینی تولید و فرآوری بذر طی سال زراعی جاری در آذربایجان غربی ۲۶ هزار و ۵۰۰ هزار تن برآورد شده است که توسط ۷ شرکت تولید و فراوری بذر در استان انجام می گیرد .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1258843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =