تعدادی از نمایندگان مجلس در گفت وگو هایی به نامه اخیر رئیس جمهور واکنش نشان دادند.

  در  ادامه مهم ترین محورهای اظهارات 12 نماینده مجلس را که خانه ملت منتشر کرده است بخوانید:

 نام

نماینده شهر 

 اظهار نظر

حسن غفوری فرد

تهران

شاید برای اولین بار بعد از انقلاب این اتفاق می‌افتد که یک رییس‌جمهور به چنین نامه‌نگاری اقدام می‌کند. از محتوای این نامه به نظر می‌آید که ایشان نمایندگان را در مقابل ریاست مجلس و ریاست قوه‌ قضاییه قرار داده‌اند؛ در حالی که وظایف رییس‌جمهور، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، همه در قانون اساسی به طور دقیق عنوان شده است/ فکر می‌کنم بعد از این همکاری خوب با دولت و رییس‌جمهور در برنامه پنجم که از سوی نمایندگان و مجلس صورت گرفت، نوشتن این نامه کم‌لطفی رییس‌جمهور بود/ آن‌چه رییس‌جمهور در این‌باره در نامه‌ی خود به آن اشاره کرده‌اند، قانون‌گذاری نیست بلکه مجمع تشخیص مصلحت باید اعلام کند که آیا مصوبه‌ای که مجلس بر آن اصرار دارد و شورای نگهبان آن را خلاف قانون اساسی یا خلاف شرع می‌داند لازم‌الاجرا هست یا نه.

حسین نجابت

تهران

ما در نظام جمهوری اسلامی ولی فقیه را در قالب رهبر انقلاب  داریم که هرکجا ایشان اظهار نظر کنند، این فرمایش‌ها فصل الخطاب است و همه، از جمله روسای قوا باید آن را بپذیرند/ نظراتی که  آقای احمدی نژاد در مورد برنامه پنجم توسعه داشتند با دستورهای رهبری تامین شد و دیگر ضرورتی به این نامه نگاری وجود نداشت بنابراین مجلس هم همین پاسخ را خواهد داد.

سید مصطفی طباطبائی نژاد

اردستان

طبق قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در هر کاری می‌تواند دخالت کرده و قانون‌ تصویب کند/ به نظر می‌رسد بحث‌هایی که آقای احمدی‌نژاد در نامه‌اش به نمایندگان مطرح کرده جایگاه قانونی ندارد و اگر رئیس جمهور یک قانونی را نمی‌تواند اجرا کند، این مسیر خودش را برای اصلاح قانون دارد/در شرایطی که کشور نیاز به وحدت دارد، طرح کردن مسائل اختلاف انگیز به نفع کشور نبود. این کار درستی نبود که رئیس جمهور در ساعات پایانی کار مجلس، با ارسال نامه به نمایندگان، عملکرد برخی ارکان کشور را زیر سوال ببرد.

عباسعلی نورا

زابل و زاهک

مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان قانون اساسی نهادهایی هستند که زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری اداره می شوند و آنچه در این نهادها مصوب می شود مستقیما به جایگاه رفیع مقام معظم رهبری و شان والای ایشان برمی گردد از اینرو اگر احدی از سران قوا در خصوص عملکرد این نهادها نظری دارد بجای هر اظهار نظر و حاشیه سازی باید این موضع را با مقام معظم رهبری در میان بگذارد و منتظر نظر ایشان باشد، نه اینکه اقدام به ایجاد جو رسانه ای منفی در خصوص یک اختلاف کوچک کند/ انگیزه رییس جمهور و اطرافیان او از رسانه ای کردن این اختلاف نظرهای کوچک برای اصولگرایان مشخص نیست. رییس جمهور اگر واقعا قصد رفع این اختلافات را دارد بهتر است بجای این نامه نگاری ها و تشویش ذهن مردم در شرایط حساس کنونی یا در جلسات مجمع تشخیص شرکت کند یا اینکه با حضور در محضر مقام معظم رهبری این مسائل را مطرح و منتظر اعلام نظر در خصوص این نهادها باشد که مستقیما تحت نظر ایشان اداره می شود.

حسین سبحانی نیا

نیشابور

برای اینکه اینگونه نامه‌ها به عنوان سندی در نظام می‌ماند و برای تنویر افکار عمومی و اینکه برخی شبهات در ذهن مردم باقی نماند، این حق را دارد که پاسخی مستند و مستدل با حفظ همه شئونات قوا و شخصیت‌ها به نامه رئیس جمهور دهد/در نامه عنوان شده بود که مجلس به دنبال انجام کاری بر خلاف نظر رهبری است. مجلس برای تامین خواسته‌های رهبری دغدغه دارد و تمام مصوبات مجلس به شورای نگهبان می‌رود و این شورا مصوبات مجلس را براساس قانون و مسائل اسلامی می‌سنجد و اگر برخلاف آنها باشد، حتما آن را رد می‌کند لذا وقتی قانونی از سوی شورای نگهبان تصویب می‌شود به این معناست که این قوانین برخلاف نظر رهبری و قانون اساسی نیست لذا مجلس وظیفه دارد برای اینکه این شبهات در افکار عمومی باقی نماند، به این نامه پاسخ مستدل دهد.

علی عباسپور

تهران

اینکه رییس جمهوری نامه‌ای را به نمایندگان ارسال می‌کند در صورتی که مشکل اصلی ایشان با قوه قضاییه و مجمع است، جایگاه قانونی ندارد/ اعضا و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان بازوی مشورتی و منصوب رهبری نظام هستند و مجمع نیز در موارد ارجاع شده برنامه پنجم توسعه، با توجه به نقطه نظرات مقام معظم رهبری عمل کردند و نمایندگان مجلس که در جلسه‌های مجمع حضور داشتند از موضع مجمع که تابع نظرات رهبری بود، ابراز خوشحالی کردند.

عیسی جعفری

بهار و کبودر آهنگ

رئیس جمهور با استفاده از اصل 110 قانون اساسی که به اختیارات مقام معظم رهبری مربوط می شود و در بند هفتم آن تاکید شده که هر گونه اختلاف در روابط قوای سه گانه توسط مقام معظم رهبری حل می شود باید به جای نامه نگاری به نمایندگان و رسانه ای کردن این موضوع به مقام معظم رهبری مراجعه کرده و منتظر نظر ایشان درخصوص این اختلافات باشد/ بزرگنمایی مشکلات جزئی میان قوا نه تنها هیچ سودی برای کشور ندارد بلکه فضای مساعدی برای سوءاستفاده بیگانگان از مشکلات احتمالی در داخل کشور فراهم می کند

سعد الله نصیری

زنجان و طارم

ما نمایندگان و رئیس جمهور به راحتی به یکدیگر دسترسی داریم و نمایندگان به طور مداوم با معاون پارلمانی قوه مجریه و وزرا در ارتباط هستند، بنابراین به مکاتبه و گذاشتن آثار مکتوبی که به صلاح کشور نیست، نیازی نداریم/ این‌گونه نامه‌نگاری‌ها به طور قطع برای نظام هزینه دارد و تا زمانی که راهی به عنوان گفت‌وگو وجود دارد دیگر نیازی به نامه‌نگاری نیست.

محسن کوهکن

لنجان

آقای احمدی‌نژاد در خصوص اختیارات مجلس و مجمع تشخیص و روند طی شده در بررسی لایحه برنامه پنجم و سایر مسائل استدلال‌هایی داشته است که از جنبه حقوقی جای بحث و بررسی دارد/ در شرایطی که اتحاد، اتفاق و حمایت از یکدیگر در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ضروری است به طرح مباحثی پرداخته شود که در داخل، نیروهای متدین احساس انشقاق در جریان اصولگرایی کنند و دشمنان انقلاب نیز به طمع افتاده و آن را دستمایه خوبی برای گل‌آلود کردن آب و گرفتن ماهی مقصود کنند.

علی بنایی

قم

من این نامه را در شأن و جایگاه رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه نمی‌دانم و مثال‌هایی که در آن مطرح شده نیز جنبه و مستندات حقوقی ضعیفی دارد.

سید‌یونس موسوی

فیروزآباد

بهتر این بود که آقای احمدی‌نژاد به جای نگارش نامه سرگشاده به مجلس، با آقای لاریجانی در یک محفل صمیمی گفت‌وگو می‌کرد که قطعا با توجه به ولایتمداری و اصولگرا بودن رئیس جمهور و رئیس مجلس، دغدغه‌رئیس جمهور برطرف می‌شد/ رسانه‌ای کردن مشکلات کشور از سوی سران قوا موجب خرسندی دشمنان انقلاب خواهد شد.

محمد علی رضایی

تربت حیدریه

عملکرد مجلس مطابق قانون است، طبق قانون اساسی تشخیص تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است و اگر مجلس و شورا بر سر مصوبه ای اختلاف نظر داشته باشند تصمیم گیری در خصوص آن به عهده مجمع  تشخیص مصلحت نظام است اما گویا رییس جمهور به قانون اساسی ایراد دارد/در شرایطی که ما درگیر اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها هستیم و کشور با مشکلات داخلی و خارجی متعددی رو به روست دامن زدن به اینگونه اختلافات نه به صلاح رئیس جمهور است نه به صلاح قوای دیگر.

/3028 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۷
    0 0
    آقاي نورا بجاي اين كارها به فكر مردم حوزه انتخابيه ات باشد حمايت شما از طيف دانشگاه آزادي ومخالفت با سخنان رييس جمهور براي مردم آب ونان نمي شود باز انتخاباتي در اين منطقه برگزار خواهد شد.