ایرنا نوشت: سازمان بهداشت جهانی هفته آینده در مورد ثبت اختلال اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان یک بیماری رسمی، تصمیم می‌گیرد.

سازمان بهداشت جهانی ژوئن گذشته (خرداد - تیر 97) اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای را در یازدهمین بازبینی طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها گنجاند و هفته آینده ثبت این اختلال به‌عنوان یک بیماری رسمی را به رأی خواهد گذاشت.
برخی پزشکان از این اختلال با عنوان یک اعتیاد رفتاری بی‌چون‌وچرا یاد می‌کنند که با بازی بیش‌ازاندازه با رایانه به‌طوری‌که بر زندگی روزانه فرد اثر بگذارد، همراه است.
از میان نگرانی‌های بی‌شمار والدینی که فرزندانشان به بازی‌های رایانه‌ای اعتیاد دارند می‌توان به در خطر افتادن امنیت آن‌ها و بروز خشونت، پرخاشگری و سوء رفتار در آنان اشاره کرد.
به گفته سازمان بهداشت جهانی، اگرچه گروه کوچکی از افراد به اختلال بازی دچارند اما پیامدهای این اختلال برای مبتلایان می‌تواند فاجعه‌بار باشد.
جیمز گوود نیز پیشتر به این اختلال مبتلا بود؛ اختلالی که کار وی را به افسردگی و نوسانات خلقی کشانده و همه بخش‌های زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار داده بود.
وی دراین‌باره می‌گوید: «اغلب اوقات به دوستانم می‌گفتم که نمی‌توانم با آن‌ها بیرون بروم چون کار دارم؛ اما درواقع در خانه می‌ماندم و تا ساعت سه صبح به بازی‌های رایانه‌ای مشغول می‌شدم.»
نمی‌توان به‌طور قطع گفت که این اختلال در اثر خود بازی کردن به وجود می‌آید و یا اثر و نتیجه دیگر اختلال‌هاست.
محققان دانشگاه روچستر در سال 2008 با بررسی انگیزه گیمرها برای بازی کردن دریافتند که محرک افراد برای این کار چیزی بیشتر از سرگرم شدن است.
به گفته ریچارد رایان محقق ارشد این تیم تحقیقاتی، بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای نیازهای اولیه روانی افراد را تأمین می‌کنند و گیمرها عمدتاً برای دستیابی پاداش‌ها، آزادی و ارتباط با دیگر بازیکنان، به بازی ادامه می‌دهند.

5656

کد خبر 1261641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =