۳۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
چرا کاهش نرخ ارز خبر خوبی نیست؟

یادم‌ هست، وقتی قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران پذیرفته شد، یعنی ایران و عراق صلح را قبول کردند، چهار صراف عربستانی در دوبی شروع به خریدن و جمع کردن تومان ایران کردند.

آنها بی‌محابا دلار و درهم می‌فروختند و تومان می خریدند، حتی با لنج بسته بندی های بزرگ تومان را که گونی پیچ شده بود به انبارهای خود منتقل می کردند، من در آن زمان متعجب بودم، نمی‌دانستم این آقایان چرا انقدر به تومان علاقه مند شده‌اند، متاسفانه دولت وقت هم به جای مدیریت قیمت ارز، تسلیم این ترفند شده و نه تنها بر خلاف جهت آنها به تزریق تومان و خرید ارز نمی پرداخت بلکه با هماهنگ شدن نادانسته با آن دشمنان حیله‌گر، به تزریق بیش از تقاضای ارز و تقویت مصنوعی تومان دامن می‌زدند.

هم سن و سال‌های من به خاطر دارند که در مدت کوتاهی دلار که به بیش از ۱۴۰ تومان هم رسیده بود به زیر ۱۰۰ تومان و بعد از مدت کوتاهی حتی زیر ۵۰ تومان هم رسید.

دلار

مرتجعان منطقه به خصوص عربستان، شاید هم با هماهنگی با ایادی دیگر استکبار در آن زمان تصمیم گرفتند برای ضربه زدن به اقتصاد کشور اسلامی ما به تقویت مصنوعی نرخ تومان بپردازند و البته بعد از مدتی ریال ایران را که خودشان به طور مصنوعی بالا برده بودند به شدت زمین زدند. به این ترتیب همانطور که در کمتر از شش ماه قیمت دلار به زیر ۵۰ تومان  رسید در ظرف مدتی کوتاه‌تر باز به بالای ۱۳۰ تومان برگشت.

مشابه این  اتفاق را در مقاطع دیگری هم در اندازه‌های دیگر شاهد بوه ایم، این خاطره سبب شده است هرگاه نوسان در بازار بیش از حد می شود، بوی توطئه به مشام برسد، توطئه ای که در اثر شیطنت دشمنان و کم توجهی مدیران اقتصاد کشور شکل می گیرد. متاسفانه برخی مدیران وقتی می بینند، قیمت دلار روبه کاهش گذاشته به جای اینکه از خودشان بپرسند که علت آن چیست؟ با این روند همراهی می کنند. این ها سئوالات مهمی است. باید بپرسیم آیا نرخ تورم و بهره در کشور کاهش یافته است؟ آیا فشارهای سیاسی کم شده است؟ آیا دلایلی که باعث بالا رفتن قیمت دلار بود، برطرف شده است؟... جواب این سئوالات برای تعیین آینده نرخ ارز مهم است.

متاسفانه برخی به جای پرسیدن این سوال ها و بررسی مسئله، ذوق زده می شوند و خودشان هم ناخواسته با نقشه های شیطانی دشمنان همراه می شوند، در حالی که باید بدانند و احتمالا هم می دانند که این پایین اوردن مصنوعی عاقبت ندارد و به محض رسیدن قیمت به کف مورد نظر توطئه گران، فوران آغاز می شود و قیمت ها به سرعت بالا می رود. قبلا هم گفته‌ام، وظیفه ذاتی و اصلی بانک مرکزی بعد از کنترل نرخ تورم و بهره، و ایجاد شغل و مبارزه با بیکاری متعادل نگه داشتن قیمت ارز است، البته متعادل نگه داشتن به معنای تثبیت نیست و فقط باید از نوسانات بیش از یک درصد یا حد اکثر دو درصد در روز برای قیمت ارز جلو گیری کرد که این کار برای نهادی که بیش از هشتاد درصد تزریق ارز را در اختیار دارد کار سختی نیست.

*رییس اسبق کانون صرافان

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1262062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =