هیچ دوره‌ای انبارها این قدر کالای اساسی نداشته است/ ۳۱ کشتی در انتظار تخلیه است

فارس نوشت: مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه ۱.۲ میلیون تن واردات کالاهای اساسی انجام گرفته است، گفت: ۳۱ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر در انتظار تخلیه هستند.

 یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نشست خبری با بیان این‌که علی‌رغم بی‌مهری‌های آمریکا و برخی کشورها به ایران کالاهای اساسی کشور تأمین است، گفت:‌در هیچ برهه‌ای تا به این اندازه انبارهای ما از کالاهای اساسی پر نشده بود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان این‌که میزان واردات از ابتدای ۹۸ نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: تنها از ابتدای امسال ۱.۲ تن واردات کالاهای اساسی به کشور انجام شده است.

وی ادامه داد:‌ تنها هفته گذشته ۳۱ فروند کشتی‌ حامل کالاهای اساسی در بنادر کشور لنگر انداخته‌اند و محموله آنها در حال تخلیه است.

پیش‌بینی خرید ۱۱.۵ میلیون تن گندم

سیف به وضعیت بسیار مطلوب تولید گندم در سال جاری اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۱.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شود و تاکنون ۱.۸ میلیون تن گندم خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۵ درصدی داشته است.

به گفته یزدان سیف تاکنون ۲۹ میلیارد و ۶۰۰ هزار ریال شامل ۹۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده و تمام تلاش‌های دولت این است که در ادامه پول گندمکاران به صورت آنلاین پرداخت شود، اگرچه این شرایط سختی برای تأمین‌کنندگان منابع مالی است.

 پرداخت صد درصدی پول خرید تضمینی کلزا تا فردا صبح

سیف با بیان این‌که تا فردا صبح مطالبات همه کلزاکاران پرداخت خواهد شد، ‌ گفت: ۳۴۰ میلیارد تومان تا فردا صبح به حساب کلزاکاران واریز می‌شود و همه مطالبات آنها تسویه خواهد شد.

وی با بیان افزایش ۳ درصدی خرید دانه‌های روغنی از کشاورزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: تاکنون ۱۳۰ هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان کشور خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت:‌ دولت برنامه ۱۰ ساله‌ای را برای کاهش ضریب وابستگی به واردات دانه‌های روغنی تدوین کرده که با اجرای آن خوداتکایی به دانه‌های روغنی بیشتر خواهد شد.

 نمره کیفیت نان ۰.۳ بهتر شد

سیف با بیان این‌که کیفیت نان در کشور بهتر شده است، گفت: آمارگیری از وضعیت نان سراسر کشور در فروردین بیانگر این است که وضعیت کیفیت نان با نمره ۸۵.۴ از ۱۰۰ نسبت به سال گذشته ۰.۳ بهتر شده است.

 رشد ۲۸ درصدی واردات کالاهای اساسی

وی با بیان این‌که در دو ماه گذشته واردات کالاهای اساسی ۲۸ درصد رشد داشته است، گفت: مردم از نظر تأمین

امنیت غذایی اطمینان خاطر داشته باشند.

کالاهای اساسی

 تعادل نسبی در بازار شکر

در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی به موضوع شکر اشاره کرد که طی چند ماه گذشته از قیمت ۳۴۰۰ تومان در کیلو به ۱۰ هزار تومان رسیده بود.

وی درباره دلایل این افزایش قیمت گفت: پیش‌بینی می‌شد که اواخر آذر شکر چغندری نیاز کشور را تأمین کند و پس از آن با برداشت نیشکر مشکلی از نظر تأمین وجود نداشته باشد، اما به دلیل بارندگی‌ها برداشت نیشکر به تاخیر افتاد و حتی ذخایر انبارها هم به سختی قابل استفاده شد.

سیف ادامه داد: از طرفی سیل هم برداشت نیشکر را متوقف کرد و برخی مزارع خسارت دیدند و به دلیل کاهش عرضه در بازار قیمت افزایش یافت.

وی با اشاره به برنامه تنظیم قیمت شکر گفت: روند واردات تا به امروز ادامه دارد و شرکت بازرگانی دولتی از ۳۱ اردیبهشت تاکنون ۳۴۹ هزار تن پیش‌فاکتور برای دریافت شکر به مصرف‌کنندگان اتحادیه‌ها، شرکت‌ها، انجمن‌ها و ستاد تنظیم بازار داده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان این‌که تا قیمت به حالت تعادل برگردد زمان خواهد برد، گفت: در حال حاضر قیمت شکر در میادین میوه و تره‌بار ۳۴۰۰ تومان و خرده‌فروشی‌ها ۳۵۰۰ تومان است و شکرهای بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی هم کیلویی ۴۰۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان به فروش می‌رود.

سیف با بیان این‌که روز گذشته ۳۵۰ هزار تن شکر در میادین میوه و تره‌بار توزیع شد تنها در استان تهران روزانه ۲۰۰۰ تن شکر توزیع می‌شود.

وی به توزیع شبکه‌های مویرگی در کشور اشاره کرد و گفت: بازار شکر از آرامش نسبی برخوردار است اما به آرامش مطلوب نرسیده است، اما به همه اتحادیه‌ها اعلام می‌کنم که هیچ مشکلی در تأمین شکر وجود ندارد و حتی ذخایر به اندازه‌ای هست که می‌توانیم نیاز هیئت‌های و مساجد را برطرف کنیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به این‌که اگر ذخایر شکر به اندازه کافی است چرا قیمت‌ها در همه فروشگاه‌ها پایین نیامده است و برخی فروشگاه‌ها هم‌چنان کیلویی ۹۰۰۰ تومان می‌فروشند، گفت: برخی افراد سودجو که شکر را به قیمت بالاتری خریداری کرده بودند هم‌چنان تمایل ندارند که این قیمت‌ها را بشکنند و به قیمت‌های بالاتر می‌فروشند.

سیف در این باره توضیح نداد که نقش مسئولان تعزیراتی و حکومتی در این باره چیست و چرا اجازه می‌دهند که یک فروشگاه به اندازه سه برابر قیمت مصوب به فروش برساند.

وی گفت: کشتی‌های شکر که توسط بخش‌های خصوصی وارد می‌شوند از هفته گذشته در بندر لنگر انداخته‌اند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران به فروشگاه‌های کوروش، رفاه، سپه، هفت، امکان، اتکا، اسکاد، هایپربند اشاره کرد که در آنجا شکر به صورت بسته‌بندی شده و با قیمت مصوب ارائه می‌شود.

سیف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که اعلام کرد شکر را از یکی از فروشگاه‌ها به قیمت کیلویی ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری کرده است، ‌ گفت: از این گرانفروشان خرید نکنید و بلافاصله به سازمان تعزیرات با شماره ۱۲۴ گزارش دهید. برخی از اینها رفته‌اند شکر را با قیمت گرانتری خرید کرده‌اند و الآن می‌خواهند به مردم گران بفروشند.

وی تأکید کرد:‌ از همین جا به همه اتحادیه‌های کارمندی و کارگری توصیه می‌کنم که برای دریافت شکر مراجعه کنند و هیچ مشکلی در تأمین وجود ندارد.

بهمن دانایی دبیر انجمن صنایع قند و شکر هم در این نشست خبری اعلام کرد: مجوز واردات ۸۰۰ هزار تن شکر به کارخانه‌ها داده شده که دو کشتی هفته گذشته وارد کشور شد و طی این هفته ۲ الی ۳ کشتی هم وارد می‌شود و برنامه‌ریزی شده همه این محموله‌هایی که مجوز گرفته‌اند تا اواخر خرداد به کشور وارد شوند.

 خبازی‌ها حق افزایش قیمت ندارند

سیف در پاسخ به این‌که برخی نانوایی‌ها افزایش قیمت داشته‌اند و برخی می‌گویند که افزایش نرخ تضمینی عامل بالا رفتن قیمت نان است، گفت: همه نانوایی‌ها از طریق سامانه بانک سپه آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند و به هیچ وجه حق افزایش قیمت را ندارند و اگر افزایشی صورت گرفته باید دستگاه‌های نظارتی نظارت کنند.

یکی از خبرنگاران درباره صحبت‌های سیف که گفت سنگک دانه‌ای ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود، گفت: در هیچ یک از خبازی‌های سطح شهر سنگک ۸۰۰ تومان وجود ندارد.

سیف توضیح داد که احتمالا برخی نانوایی‌ها از این قیمت‌های مصوب عدول کنند که باید دستگاه‌های نظارتی به آنها رسیدگی کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید قیمت نان برای تصمیم‌گیری به شورای امنیت ارائه شده است، گفت: قیمت نان در حال تصمیم‌گیری است که البته مرجع آن شورای آرد و نان کشور است.

 اجازه ندادن به کشاورز برای فروش گندم به مراکز غیردولتی برای جلوگیری قاچاق

وی در پاسخ به سوالی که پرسید که کشاورزان استان خوزستان گلایه می‌کنند مراکز خرید تضمینی در این استان‌ها آنها را مجبور می‌کنند که حتماً گندم را به آنها بفروشند و اگر خریداری با قیمت بالاتر وجود داشته باشد چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌دهند حتی در این استان بخش‌نامه‌ای صادر شده که اجازه حمل گندم به خارج استان‌ را نمی‌دهند، ‌گفت:‌این اقدامات برای جلوگیری از قاچاق گندم به کشورهای اطراف است که قیمت آنها دو برابر داخل کشور است. بنابراین تلاش می‌کنیم تا همه گندم تولیدی در چرخه مصرف‌کنندگان داخلی صرف شود.

یکی از اشکالاتی که در زمان تصویب نرخ تضمینی گندم از سوی کارشناسان مطرح بود، نرخ پایین نسبت به کشورهای همسایه و احتمال قاچاق بود و البته تولیدکنندگان داخل هم از این قیمت ناراضی بودند.

 تصمیمات جدید برای کامیونداران

وی در پاسخ به این‌که مشکلات حمل و نقل چغندرکاران در جنوب کشور بسیار جدی شده، چرا برای رفع آن اقدام نمی‌کنید، ‌گفت: هفته گذشته طی جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم مصوب شد که کامیون‌های این منطقه تسهیلات بیشتری دریافت کنند. از جمله سوخت بیشتر، روغن موتور بهتر دریافت کنند و لاستیک موردنیاز آنها تأمین می‌شود و معطلی‌ها به حداقل و بهره‌وری‌ها به حداکثر برسد.

سیف در عین حال تأکید کرد که در حال حاضر به دلیل ورودی کالاهای اساسی به بندر امام خمینی(ره) و تقاضای حمل بالا و ظرفیت محدود ناوگان این مشکل ایجاد شده است.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1263571

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =