صدور بیش از یک هزار مجوز مشاغل خانگی در حوزه صنایع دستی استان سمنان

سرپرست معاونت صنایع­دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: بیش از یک هزار مجوز مشاغل خانگی در سال گذشته و توسط این اداره کل صادر شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین  استان سمنان، «همایون جورابلو» امروز و در گفت و گویی در آستانه فرا رسیدن هفته صنایع دستی افزود: یک هزار و ۳۳ مجوز مشاغل خانگی در سال ۹۷ و در حوزه صنایع دستی صادر شد.

وی با اشاره به اعطای تسهیلات کم بهره مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی استان سمنان، گفت: به ۲۸۲ طرح در این زمینه مبلغ ۲۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شد.

جورابلو تعداد هنرمندان صنایع دستی دارای مجوز استان سمنان  را پنج هزار و ۴۲۳ نفر اعلام کرد و افزود: یک هزار و ۴۹۱ نفر از این تعداد در شهرستان های شاهرود و میامی، یک هزار و ۸۲ نفر در شهرستان سمنان، ۹۵۷ نفر در شهرستان­های گرمسار و آرادان، ۸۵۹ نفر در شهرستان دامغان، ۷۴۳ نفر شهرستان مهدیشهر و ۲۹۱ نفر در شهرستان سرخه فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه چهار هزار و ۷۳۹ نفر از هنرمندان استان را بانوان تشکیل می دهند، گفت: ۹۴۰ نفر از هنرمندان استان نیز تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۲ کارگاه صنایع دستی در استان سمنان فعال و کارآفرین هستند، افزود: ۱۹ کارگاه صنایع دستی در سال ۹۷ و  ۳۲ کارگاه صنایع دستی در سال ۹۶ گواهی کیفیت کارگاهی دریافت کرده اند.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: ۲ بازارچه دائمی و پنج فروشگاه صنایع دستی در استان سمنان فعال  و یک بازارچه نیز در حال ساخت است.

وی از ثبت اطلاعات ۴۵۵ هنرمند صنایع دستی استان سمنان در سامانه رصد اشتغال و در سال ۹۷ خبر داد و افزود: در سال گذشته ۱۱۸ پروانه تولید انفرادی صادر و ۴۳۴ پروانه تولید انفرادی نیز تمدید شد، ۱۹ پروانه تولید کارگاهی صادر و ۲۰ پروانه تولید کارگاهی نیز تمدید شد.

جورابلو با اشاره به واگذاری ۷ باب خانه و ابنیه تاریخی به معرفی و فروش صنایع دستی استان سمنان به صورت مزایده، گفت: ۲ فقره قرارداد واگذاری خانه ترابی و دروازه ارگ سمنان منعقد شده است.

سفال و سرامیک، گلیم­بافی، منبت و معرق چوب، گوهر تراشی، زیور آلات سنتی، چاپ قلمکار، نساجی سنتی، سوزن دوزی سنتی، نمدمالی،  قلمزنی، حوله بافی، چرم دست دوز سنتی و ... از مهم ترین رشته های بومی و فعال صنایع دستی استان سمنان است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1266109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =