فردا(یکشنبه) یک هفته از زمان ارسال نامه رئیس​جمهور به نمایندگان مجلس می​گذرد. نامه​ای که 86درصد کاربران خبرآنلاین، محتوا و روش ارائه آن را نادرست خوانده​اند.

خبرآنلاین جمعه شب نظرسنجی​ای را با این عنوان «نظر شما درباره نامه اخیر رئیس جمهوری به نمایندگان مجلس چیست؟» منتشر کرده است که طی آن تنها 4 درصد شرکت​کنندگان محتوا و روش ارائه این نامه را درست دانسته​اند. 0.8 درصد محتوا را غلط و روش را درست و 9.4 درصد نیز نظر عکس داشته اند اما 86 درصد شرکت کنندگان به​کل با محتوا و روش ارائه این نامه مخالف بودند.

البته کاربران سایت خبرآنلاین، ذیل اخبار مرتبط با این نامه نیز به ارائه نظرات خود پرداخته​اند. خبری که متن کامل نامه رئیس​جمهور را منتشر کرده با 34 کامنت از سوی کاربران همراهی شده است. در مجموع سه نفر رئیس جمهور را به شرکت در جلسات مجمع تشویق کرده​اند، فقط 5 نفر از موضع رئیس​جمهور در این نامه حمایت کرده، دو نفر به هزینه​کردن از جایگاه رهبری انتقاد کرده و چهارنفر هم مخالف لحن توهین آمیز و رسانه​ای شدن این موضوع بوده​اند.

در حالیکه 8نفر به دفاع از جایگاه مجلس و مجمع تشخیص پرداخته و یک نفر به اسم «مردم»، هم نوشته است که «احتمالا اقای رئیس جمهور فراموش کردند نمایندگان مجلس، معاونین و مشاورانشون نیستند!!؟ مجلس = قانون = منافع مردم»، پنج نفر نیز به جایگاه مجمع تشخیص تاخته و تا آنجا پیش رفته​اند که رئیس این مجمع را فردی قدرت​​طلب خوانده​اند که باید تغییر هم بکند. برخی نیز این نامه را به منزله آشکار شدن یارکشی​ها و در ادامه مناظرات انتخاباتی سال گذشته دانسته​اند. فردی بی​نام این نامه را حرف دل 99.9 درصد مردم ایران خوانده و دونفر نیز از او پرسیده​اند که این آمار دقیق را از کجا آورده و آیا منتقدین دولت از نظر وی مردم هستند یا نه؟

در واکنش به گزارش «یک نامه و چندین واکنش/مجلس، قوه قضاییه و مجمع به نامه رئیس​جمهور واکنش نشان می​دهند» نیز کاربری با نام «حرف دل»، خبرآنلاین را متهم به ناآرام کردن فضا کرده بود و فرد دیگری بدون نام، پاسخگویی مجلس و مجمع به نامه رئیس​جمهور را به دلیل آن دانسته بود که «چون احمدی نژاد از خودشون نیست علیه اش موضع گرفتن».

تنها کامنت گزارش « واکنش مجلس به نامه رئیس​جمهور: دعوت به همدلی به جای تنش​آفرینی»، به تقدیر از رئیس​جمهور پرداخته است. البته از این منظر که «مجلس فرمایشی را به مردم نمایش داده و اینان که در مقابل این دولت علی الخصوص در موسم انتخابات، آنقدر عقب نشینی کردند، رییس جمهور آنان را از راس امور به قعر امور کشانده».

خبر نامه مشترک توکلی، باهنر، ابوترابی​فرد و دهقان به رئیس​جمهور هم با هفت کامنت مخاطبان روی سایت خبرآنلاین است. پنج نفر از این کاربران از این نامه تقدیر کرده​اند. هرچند دو نفر آن را «مصلحت اندیشانه» و «ملتمسانه و به دور از شان نظارتی مجلس» خوانده​اند. تنها یک نفر این نمایندگان را به «عصبانی بودن» متهم کرده و دیگری هم نامه​اشان را موید اظهارات احمدی​نژاد خوانده است. 

نظرات کاربران خبرآنلاین در خصوص اظهارنظرهای فردی نمایندگان هم دامنه متفاوتی دارد. از جمله آنکه فردی بی​نام در واکنش به انتقاد عباسعلی نورا نماینده زابل به نامه رئیس​جمهور نوشته است: «بجای این کارها به فکر مردم حوزه انتخابیه ات باشد حمایت شما از طیف دانشگاه آزادی ومخالفت با سخنان رییس جمهور برای مردم آب ونان نمی شود باز انتخاباتی در این منطقه برگزار خواهد شد». اما کاربر دیگری با نام «خردادی» در واکنش به اینکه سخنگوی هیات رئیسه گفته بود عدم تبعیت از رهبری در مخیله روسای قوا نمی​گنجد، نوشته است:«فقط دولت باید وفاق را رعایت کند و بقیه هم مثل مجلس و مجمع تشخیص و قوه قضاییه چوب لای چرخ دولت بگذارند».  آ.س نیز در واکنش به اظهارنظر کوثری که به دفاع از رئیس​جمهور پرداخته بود، توصیه رهبری به پرهیز از اختلاف میان قوا را یادآورشده و رئیس​جمهور را بی​توجه به این توصیه خوانده است.

نظرات کاربران در واکنش به انتقاد حمیدرضا کاتوزیان از نامه رئیس​جمهور جالب​تر است. خوانندگان این خبر نه تنها نسبت به این مصاحبه خبرآنلاین که نسبت به نظرات یکدیگر نیز نظر داده​اند. در میان کاربران خبرآنلاین که برخی به کاتوزیان به خاطر مواضع حقوقی​اش درود فرستاده و برخی نیز او را به چهره​ای مخالف دولت متهم کرده​اند، فردی به نام «خادمی» با تاکید بر لزوم اتخاذ مواضعی بی​طرفانه، این نماینده تهران را چهره​ای نزدیک به مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی کرده است. پس از آن چهارکاربر دیگر به او خرده گرفته​اند که از موضع بی​طرفی خارج شده و به جای پذیرش حرف حق سراغ گرایشات سیاسی افراد رفته است. تعدادی از کاربران نیز بدون ثبت نام خود، هم به کاتوزیان به خاطر تایید دخالت مجلس در امور قوه مجریه و بی​توجهی به فرامین رهبری برای حمایت از دولت، خرده گرفته​اند.

واکنش​ها به اظهارات مطهری نیز همچون دیگر خبرهای این نماینده تهران بیشتر به شخص وی مربوط است تا اظهارنظرش. باز هم برخی به او و روح پدرش درود فرستاده و برخی او را از اظهارنظر در هر موضوعی و انتقاد پیاپی به دولت، منع کرده​اند. واکنش​ها به احمدتوکلی نیز مشابه همین است. فردی به نام «salam» موافق سخنان وی بود که این نامه پوششی برای اختفای مشکلات هدفمندسازی است. برخی هم او را متهم به مخالفت شخصی با رئیس​جمهور کرده​اند. از جمله نوشته​اند: «شما احمدی​نژاد را دوست ندارید چون از شما نیست. مردم احمدی​نژاد را دوست دارن چون از شما نیست.».

جالب آنکه کاربران خبرآنلاین، هیچ نظری درباره خبر حمایت جوانفکر از نامه رئیس​جمهور ثبت نکرده​اند. اما اظهارات غلامحسین الهام که دال بر برکناری هاشمی رفسنجانی از سمتش و تایید غیبت احمدی نژاد در جلسات مجمع تشخیص بود، واکنش​های مختلفی را برانگیخت. مصاحبه خبرآنلاین با محمد هاشمی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با این واکنش مواجه شده که « این هاشمی ها از جان مردم چه می خواهند؟»

در واکنش به خبر انتقاد کیهان از نامه رئیس​جمهور و خوشحالی بیگانگان از محتوای آن نیز شاهد دو رویکرد متفاوت خوانندگان بودیم. برخی انتقادات توام با تقدیر کیهان از شخصیت رئیس​جمهور را نپسندیده و برخی نیز به کیهان خرده گرفته بودند که چرا در شرایطی که همه از دولت انتقاد می​کنند، کیهان نیز چنین کرده است.

/30111

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نکته IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    0 0
    با تشکر از توجه و تحلیلتان نسبت به نظرات کاربران