«چه ضرورت و مصلحتی برای ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی نحوه عزل و نصب رئیس‌کل بانک مرکزی وجود داشته و چرا مجمع فراتر از مصوبه مجلس عمل کرده و در مورد این عزل و نصب اظهارنظر کرده است؟»

این سوالی بود که رئیس​جمهور در نامه اخیرش به نمایندگان پرسیده بود. چرا که از نظر وی مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها می‌تواند نظر مجلس و یا شورای نگهبان را تأیید کند و حق ورود و دخل و تصرف در مصوبه مجلس را ندارد.

اما محمد هاشمی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام این تصور رئیس جمهور را رد کرد و به خبرآنلاین گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس آیین‌نامه داخلی خود چنانچه صلاح دید، می‌تواند نظر مجلس یا شورای نگهبان را تأیید کند و یا اینکه در آن اصلاحاتی لحاظ کرده و مواردی را اضافه یا کم کند.

به گفته وی، از این رو، ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به نحوه عزل و نصب رئیس‌کل بانک مرکزی خلاف قانون نیست و مجمع این حق را دارد که برای رفع اختلاف‌نظر بین شورای نگهبان و مجلس، چنین اصلاحی را ایجاد کند و یا تغییراتی را برای رفع ابهام لحاظ نماید.

محمد هاشمی با بیان اینکه گویا رئیس‌جمهور توجه نداشته‌اند که مجمع تشخیص مصلحت نظام براساس دستور مقام معظم رهبری وارد بحث بانک مرکزی شده است، ادامه داد: ماجرا از این قرار بود که مجمع درباره بانک مرکزی در قالب اصلاحات قانون برنامه پنجم اظهارنظر کرده و مقام معظم رهبری نیز نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام را پذیرفتند. اما رئیس‌جمهور در نامه‌ای به ایشان، گفته بودند که این مصوبه مجمع مشکلاتی را برای دولت به وجود می‌آورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفت و گو که مشروح آن روز شنبه در روزنامه «خبر» منتشر می شود اضافه کرد: به این ترتیب رهبری نظام نیز این موضوع را به عنوان یک معضل به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند تا آن را بررسی کند. بر اساس نص صریح دستور رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در مورد اداره بانک مرکزی و هم در مورد نظارت بر اجرای قوانین و مقررات در این بانک حق اظهارنظر دارد.

/30111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =