همه واکنش‌ها به ماجرای سد لفور/ پخش تصاویر مصداق اشاعه فحشا

شبستان نوشت: ولنگاری در سواحل شمالی کشور، ماجرایی که سعی دارد با انجام رفتارهای هنجارشکنانه و مستندسازی از آنها، با انتشار تصاویر و مستندات از هنجارشکنی ها و قبح زدایی از برخی رفتارهای نامتعارف، موج جدیدی از فرهنگ برهنگی را در جامعه به راه بیاندازند.

همزمان با عید سعید فطر در سد لفور واقع در سوادکوه از توابع استان مازندران، گویی این منطقه را با سواحل آنتالیا اشتباه گرفتند و عده‌ای با پوشش بسیار زننده در مقابل چشم همگان با قایق به تفریح پرداختند.

در تعطیلات پایانی هفته گذشته تصاویری نیمه برهنه از گردشگران در سد لفور سوادکوه از توابع استان مازندران در فضای مجازی منتشر شد؛ تصاویری هنجارشکنانه و خارج از عرف. پخش این تصاویر در فضای مجازی، واکنش مسئولان و کاربران در فضای مجازی از جمله توئیتر و اینستاگرام را به دنبال داشت.

عده ای از کاربران فضای مجازی به انتقاد از این نوع رفتارهای هنجارشکنانه توییت کرده و از مسئولان خواسته اند تا موضوع را به صورت جدی پیگیری و با متخلفان برخورد قانونی کند، برخی نیز این نوع رفتارها را جزو حقوق شهروندی و حقوق اولیه هر انسانی دانسته و گفته اند افراد آزاد هستند و این اختیار را دارند که هر طور که دوست داشته باشند به تفریح بپردازند و در انظار عمومی حاضر شوند.

ولنگاری در سواحل شمالی کشور، ماجرایی که سعی دارد با انجام رفتارهای هنجارشکنانه و مستندسازی از آنها، با انتشار تصاویر و مستندات از هنجارشکنی ها و قبح زدایی از برخی رفتارهای نامتعارف، موج جدیدی از فرهنگ برهنگی را در جامعه به راه بیاندازند.

تفریح، سفر، گردشگری، شادی و نشاط از مولفه هایی است که همواره در آموزه های دینی به اهمیت آنها در رشد و تعالی انسان تاکید شده است و در این میان نیز قوانین و طرح هایی در راستای تحقق آنها در عرصه های گردشگری، نشاط اجتماعی و مسافرت تهیه و تدوین شده است. سازمان هایی چون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ستاد هماهنگی خدمات سفر که مجموعه ای از نهادها و دستگاه های تاثیرگذار و ذی مدخل در عرصه گردشگری و سفر هستند در این میان مسئولیت مستقیم دارند تا علاوه بر ایجاد بستر سفر و گردشگری بانشاط و پویا، با نظارت دقیق از بروز هنجارشکنی هایی از این دست جلوگیری کنند.

به رغم تمام نظارت ها و برنامه های ترویجی و تشویقی سفر و گردشگری، بروز هنجارشکنی هایی از این دست خارج از تصور نیست و هستند افرادی که با سوء استفاده از فضای موجود سعی در قبح شکنی و رفتارهای نامتعارف می کنند و می کوشند تا رویکرد هنجارشکنانه خود را به عنوان آزادی و حق شهروندی در جامعه به تصویر بکشند.

به هر روی شاید در برهه ای بروز چنین اتفاقاتی از انظار عمومی پنهان می ماند اما به مدد پیشرفت تکنولوژی فناوری ارتباطات و گسترش فضای مجازی، رفتارهای هنجارشکنانه ای از این قبیل به سرعت اطلاع رسانی شده و اقشار مختلف جامعه به عنوان کاربران فضای مجازی و متناسب با دیدگاه ها و جایگاه های اجتماعی و سیاسی در مورد مسادل رخ داده به اظهارنظر می پردازند.

در این میان علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اقدام هنجارشکنانه در سد لفور توئیت کرده است: « تعجب است از دادستان مازندران که پخش تصاویر ناهنجاری های رخ داده در سد لفور سوادکوه در روز عید فطر را تخلف دانسته تا همچنان این گونه قانون شکنی ها ادامه داشته باشد. وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی هم باید پاسخگو باشند.»

از طرفی دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، عمل تعدادی از گردشگران که نیمه برهنه در حال قایق سواری در سد لفور سوادکوه را هنجارشکنانه، مصداق ولنگاری، فحشا و جرم عنوان کرد.

سیدیونس حسینی عالمی با بیان اینکه دستگاه قضایی به ضابطان انتظامی دستور شناسایی این افراد را داده است و با این گردشگران خاطی برخورد قانونی خواهد شد، خاطرنشان کرد: اقدام نخستین شخصی که این تصاویر را پخش کرده مصداق اشاعه فحشا است چراکه عامدانه و به قصد زیر سوال بردن نظام آن را پخش کرده است.

او ادامه داد: اولین نفری که این تصاویر را با قصد امر به معروف و نهی از منکر منتشر کرده، ابتدا باید تصاویر را به نهادهای انتظامی یا قضایی می‌داد تا با این هنجارشکنی برخورد شود نه اینکه آن را در فضای مجازی و عمومی منتشر کند.

حسینی عالمی گفت: فرد یا افرادی که عمل خلاف قانون انجام دادند مجرم هستند و هم کسی که بدون رعایت قانون با توزیع آن جرم، فحشا را اشاعه می‌دهد باید پاسخگو باشد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران با بیان اینکه دستگاه قضایی با هر نوع هنجارشکنی برخورد قانونی خواهد کرد، گفت: دادستان شهرستان سوادکوه شمالی جلوی تور گردشگری مختلط در سد لفور و راه اندازی قطار گردشگری مختلط در سوادکوه را گرفته است.

ظاهر ماجرا این است که تعدادی گردشگر در اقدامی هنجارشکنانه، با ظاهری نامتعارف و پوشش فجیع به قایق‌سواری پرداخته‌اند و تصاویری از این رفتار ناهنجار در فضای مجازی منتشر شده است و افراد مختلف جامعه فارغ از خط و ربط سیاسی و فرهنگی به اظهار نظر، انتقاد و یا حتی ترویج این نوع رفتارها پرداخته‌اند. دادستان مازندران دستور پیگیری قضایی و برخورد با متخلفان را داده و حتی علی مطهری در توئیت خود سازمان میراث فرهنگی و وزارت نیرو را در مقام پاسخگویی مورد بازخواست قرار داده است. اما باطن ماجرا بیانگر آن است که برخی افراد جامعه آموزش ندیده است و آگاهی کافی از حقوق شهروندی، حدود آزادی و تعریف صحیحی از نشاط و شادی، سفر و گردشگری ندارند. هنجارشکنی را مصداقی از تفریح و شاد بودن برای خود تعریف کرده اند. فرهنگ سفر و گردشگری موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود.

از دیگر سوی نباید از این موضوع غافل شد که شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام با انتشار فیلم و عکس‌های نامتعارف به قبح‌زدایی و عادی‌سازی رفتارهای هنجارشکنانه پرداخته است و این روند عادی‌سازی به سمتی حرکت کرده که امروز شاهد وقوع اتفاق هنجارشکنانه تعدادی گردشگر در سد لفور هستیم.

۴۷۲۳۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1267738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =