ترامپ: می‌دانم عامل حمله ۱۱ سپتامبر که بود/ مذاکرات تجاری با چین در دستور کار است

ایسنا نوشت: دونالد ترامپ طی مصاحبه ای با یک شبکه آمریکایی به سوالات مختلف پاسخ داد.

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای گفت، می‌داند چه کسی عامل حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به آمریکا بوده و این که از نظر او این کار عراق نبود که برج‌های تجارت جهانی را سرنگون کرد.

 دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت: حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ کار عراق نبود بلکه کار افراد دیگری بود و من فکر می‌کنم می‌دانم این افراد دیگر چه کسانی هستند و ممکن است شما هم بدانید.

این اظهارات ترامپ در حالی مطرح شد که بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که تقریباً سه هزار کشته بر جای گذاشت و مقامات از دست داشتن ۱۹ عامل تروریستی در آن خبر دادند، این گروه القاعده به رهبری اسامه بن لادن بود که مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

ترامپ در مصاحبه خود با جُرج استفانوپولوس مجری ای‌بی‌سی نیوز، از مداخله نظامی آمریکا در خاورمیانه به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر انتقاد کرد و این تصمیم را بدترین تصمیم گرفته شده در تاریخ آمریکا خواند.

دونالد ترامپ منطقه خاورمیانه را "شبیه به شن روان" دانست و گفت: تصمیم‌ رفتن به خاورمیانه یک تصمیم وحشتناک بود.

ترامپ در ادامه اظهار داشت: ما در شُرُف رسیدن به رقم تقریباً ۸ تریلیون دلار (به عنوان هزینه‌های مداخله در خاورمیانه) هستیم و هنگامی که ما در آن جا بخواهیم یک اتوبان، یک جاده، یک مدرسه و یا هر چیز دیگری بسازیم، همیشه همه شروع به دعوا بر سر پول می‌کنند. این خنده‌دار است. بنابراین این یک تصمیم بد بود.

وی افزود: به هر ترتیب این عراق نبود که برج‌های مرکز تجارت جهانی را سرنگون کرد. این کار عراق نبود. بلکه کار کسان دیگری بود. و من فکر می‌کنم می‌دانم این کسان دیگر کی بودند و شما هم ممکن است همچنین بدانید اما این تصمیم یک تصمیم وحشتناک بود.

ارتش آمریکا در پی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با حمایت برخی همپیمانانش از جمله انگلیس ابتدا به افغانستان حمله کرد تا القاعده را مجازات کند اما بعداً از موضوع حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به عنوان توجیهی برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ نیز استفاده کرد.

دونالد ترامپ این اظهارات را بعد از آن مطرح کرد که در همین مصاحبه از او پرسیده شد، چرا کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را تحسین می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که "خیلی حرفهای خوب را درباره افراد زیادی می‌گوید".

او در ادامه این صحبتش گفت: من شغلم را عالی انجام دادم و همه تصور می‌کردند که ما قرار است در روز بعد از آن که من به ریاست جمهوری انتخاب شدم وارد یک جنگ شویم.

ترامپ ادعا کرد که ارتش آمریکا را که به گفته او کاملاً به سبب رئیس جمهور بوش و خاورمیانه از منابع خالی شده بود را بازسازی کرده است.

ترامپ پیش از این نیز اظهارنظرهای جنجالی درباره حملات ۱۱ سپتامبر مطرح کرده بود.

او در یک مناظره مربوط به رقابتهای مقدماتی انتخاباتی جمهوریخواهان و زمانی که کاندیدای ریاست جمهوری بود، جُرج بوش و بیل کلینتون را مقصر عدم کشته شدن اسامه بن لادن دانست.

ترامپ همچنین یک بار مدعی شد بعد از این حملات، هزاران نفر در روزی که این برج‌ها فرو ریخت جشن گرفته و خوشحالی کردند و بعداً گفت، این خوشحالی در مناطقی از نیوجرسی با جمعیت زیاد اعراب، اتفاق افتاده است اما بعداً شهردار نیوجرسی و پلیس این ادعا را رد کردند.

 ترامپ همچنین از انجام مذاکرات تجاری با چین همزمان با اجلاس سران گروه ۲۰ در ژاپن، خبر داد. تیم مذاکره‌کنندگان تا قبل از روز دیدار رهبران دو کشور، به گفتگو خواهند پرداخت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بازارهای تجاری آمریکا به خبر مذاکرات آمریکا و چین واکنشی مثبت دادند، به طوری که شاخص "داو جونز اینداستریال" که یک شاخص اقتصادی بازار آزاد در این کشور است، با افزایش ۳۵۳ واحدی، رشد ۱.۴ درصدی را شاهد بود.

آمریکا مدعی است که کشور چین با ربودن تکنولوژی و وادار ساختن شرکت‌های خارجی برای افشا کردن اسرار تجاری خود، به ضرر آمریکا عمل می‌کند. سرمایه‌گذاران آمریکا در پی مناقشات ماه اخیر دو کشور، دچار نگرانی شده بودند. دولت آمریکا می‌گوید چین با اعمال متجاوزانه خود قصد دارد سلطه آمریکا بر تکنولوژی را برباید.

پیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور داد تا ۲۵ درصد تعرفه واردات بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار واردات کالا از چین اعمال شود و حال قصد دارد تعرفه وارداتی را به ۳۰۰ میلیارد دلار واردات چینی که شامل هر محموله ارسالی به آمریکا می‌شود، اعمال کند. تا پیش از این، تعرفه واردات شامل این مقدار نشده بود.

ترامپ در پیامی توئیتری اعلام کرد که همزمان با اجلاس هفته بعد سران گروه ۲۰ در ژاپن، مذاکرات همه جانبه‌ای با طرف چین خواهد داشت و تیم‌های مذاکره کننده دو کشور، قبل از دیدار ترامپ با شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین، گفتگوها را آغاز خواهند کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران دو کشور درخصوص ایجاد روابط اقتصادی متقابل و منصفانه برای کارگران، مزرعه‌داران و شرکت‌های آمریکایی با هم به بحث پرداخته‌اند. کاخ سفید همچنین افزود این گفتگوها برای رسیدن به مبادلات و اصلاحات اقتصادی معتبر و قابل اجرا انجام گرفته‌ است.

ترامپ در یک کمپین انتخاباتی در فلوریدا اظهار داشت: "مردم از فردا معاملات‌شان را آغاز می‌کنند و تیم‌ها نیز شروع به مذاکره خواهند کرد". دولت ترامپ درخصوص جزئیات مذاکرات تیم‌ها، اطلاعاتی منتشر نکرده‌ است.

لری کادلو، یکی از مشاوران اقتصادی ترامپ، بیان داشت که گمانه‌زنی خاصی از مذاکرات پیش روی دو کشور ندارد و معلوم نیست در حاشیه نشست سران گروه ۲۰، چه بگذرد. وی که به عنوان اداره کننده شورای ملی اقتصادی در آمریکا فعالیت می‌کند، معتقد است که انجام مذاکره بهتر از عدم گفتگو است.

او در ادامه اظهار داشت که دولت آمریکا، چین را وادار به ایجاد تغییرات اساسی در سیاست‌های مالی‌اش خواهد کرد و افزود: "ما در تمام زمینه‌ها خواستار تغییراتی اساسی هستیم- از جمله انتقال تکنولوژی و بی‌توجهی به مالکیت معنوی آمریکا، و البته موانع تجاری بین دو کشور- و باید به توافقی قابل اجرا برسیم."

رئیس جمهور آمریکا همچنین در جریان سخنرانی به مناسبت آغاز رسمی کمپین انتخاباتی‌اش برای رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ میلادی به رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا تاخت و این تحقیقات را به عنوان "پیگیری موهامات" محکوم کرد و از دشمنان سیاسی سابق همچون هیلاری کلینتون انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری هیل، در این کمپین انتخاباتی که در فلوریدا برگزار شد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تحقیقات مولر درخصوص مداخله انتخاباتی روسیه و احتمال مانع‌تراشی بر سر راه اجرای عدالت را تلاشی به رهبری دموکرات‌ها برای بدنام کردن دوره ریاست‌جمهوری‌اش و به دست آوردن فرصتی برای شکایت مجدد از رقابت‌های سال ۲۰۱۶ میلادی میان خودش و هیلاری کلینتون خواند.

وی گفت: طی دو سال و نیم گذشته ما تحت محاصره بودیم. آنها می‌خواهند مجدداً همین کار را انجام دهند. هیچ رئیس جمهور دیگری نباید مجدداً در چنین شرایطی قرار گیرد. این برای کشور عزیز و بزرگمان بسیار بد است. این یک حقه است. حقه‌ای بسیار بزرگ.

ترامپ در ادامه گفت: پس از دو سال، اسناد و مدارک ۱.۴ میلیون برگه‌ای، ۵۰۰ حکم تحقیق، ۵۰۰ شاهد، ۲.۸۰۰ احضاریه و ۴۰ مأمور اف بی آی که ۲۴ ساعته کار می‌کردند، آنها به چه نتیجه‌ای رسیدند؟! هیچ تبانی وجود نداشت و این حقایق منجر شد تا دادستان کل عالی ما به این نتیجه برسد که هیچ مانع تراشی در سر راه اجرای عدالت وجود نداشته است.

مولر در گزارش نهایی خود نوشت که هیچ سند و مدرکی دال بر تبانی میان ترامپ و مسکو در تلاش‌های روسیه برای مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی به دست نیاورده اما از تبرئه کردن ترامپ در خصوص اینکه آیا وی درخصوص تحقیقات متعاقب مانع‌تراشی کرده یا خیر امتناع کرد و برای این کار خود ۱۰ مورد از رفتارهای مسدودکننده احتمالی را برشمرد.

مولر از صدور یک کیفرخواست امتناع و تاکید کرد که قوانین موجود در وزارت دادگستری مخالف با متهم کردن رئیس جمهوری هستند که ضمام امور را به دست دارد.

ویلیام بار، دادستان کل و رود روزنستاین، معاون سابق دادستان کل آمریکا از متهم کردن ترامپ به مانع‌تراشی بر سر راه اجرای عدالت امتناع کردند.

ترامپ در جریان سخنرانی در این کمپین انتخاباتی گفت: ما از بزرگترین پیگیری موهومات در تاریخ سیاسی عبور کردیم. تنها تبانی توسط دموکرات‌ها، رسانه‌هایی که اخبار جعلی منتشر می‌کنند و عواملشان، افرادی که بودجه مالی پرونده‌های جعلی را تأمین می‌کنند، هیلاری کلینتون کج و کوله و کمیته ملی دموکرات‌ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به پرونده تشکیل شده توسط کریستوفر استیل، عامل سابق اداره "ام‌آی ۶" که به سو رفتار و سو عملکرد ترامپ اشاره کرده بود، اشاره داشت و گفت: تمام این ماجرا یک اقدام غیرقانونی برای تغییر نتایج انتخابات و جاسوسی از کمپین ماست و این کاری است که آنها انجام داده‌اند. ما این اقدام را حقه روسی می‌نامیم.

۳۱۰۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1271512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =