تب‌لت، پدیده بلامنازع بازار رایانه در سال 2010 بود که توانست رشد بازار و دیگر محصولات رایانه‌ای را تضمین کند. مقایسه آمار گارتنر، آی.دی.سی و کانالایز نکات جالبی از این بازار را آشکار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، موسسات گارتنر، آی.دی.سی و کانالایز در آخرین ارزیابی‌های خود از بازار رایانه در سطح جهانی نشان دادند که این بازار در سال 2010 رشدی بیشتر از پیش‌بینی‌ها را به ثبت رسانده و بی‌شک، عامل کلیدی رشد این بازار، موفقیت آی‌پد اپل و تولد بازار تب‌لت‌هاست.

گزارش گارتنر از فروش رایانه در سال 2010

تولیدکننده

سهم بازار 2010

رشد فروش 
2010 به 2009

اچ.پی

17.9 %

6.5 %

ایسر

13 %

13.8 %

دل

12 %

13 %

لینوو

10 %

37%

توشیبا

5.5 %

23%

این تحقیقات نشان می‌دهد برخلاف افت 6.6 درصدی بازار رایانه آمریکا در سه‌ماهه چهارم 2010، فروش جهانی با رشد خوبی روبرو شده و نسبت به زمان مشابه سال گذشته 3.1 درصد افزایش یافته است. البته برای پاییز 2010 رشد 4.8درصدی پیش‌بینی شده بود.

به گفته یکی از تحلیل‌گران گارتنر، رسانه‌تب‌لت‌ها به طور حتم وارد رقابت با بازار مصرفی شده‌اند و تاثیرات مثبت خود را بر بازار رایانه برجای گذاشته‌اند. رسانه‌تب‌لت (Media tablet) عنوانی است که گارتنر به بازار رایانه‌های لوحی اختصاص داده و به این ترتیب، این بازار را از بازار رایانه‌ها متمایز کرده است. 95 درصد از بازار رسانه‌تب‌لت در اختیار آی‌پد قرار دارد.

تحلیل آی.دی.سی از فروش جهانی پی.سی در سال 2010 و مقایسه با سال 2009

تولیدکننده

فروش 2010

سهم بازار

فروش 2009

سهم بازار

رشد

میلیون دستگاه

درصد

میلیون دستگاه

درصد

درصد

اچ.پی

64.2

18.5

60.1

19.7

6.9

دل

43.4

12.5

38.4

12.6

13

ایسر

42.4

12.3

38.4

12.6

10.5

لینوو

34.2

9.9

24.9

8.2

37.3

توشیبا

19.1

5.5

15.8

5.2

20.6

دیگر شرکت‌ها

142.9

41.3

127.1

41.7

12.4

مجموع

346.2

100

304.8

100

13.6

بخش دیگر این بازار را نت‌بوک‌ها در دست گرفته‌اند. این لپ‌تاپ‌های کوچک که با قدرت پردازش ضعیف‌تر و عمر باتری بسیار بیشتر برای کارهای اینترنتی طراحی شده‌اند، نقش مهمی در رشد بازار رایانه ایفا کرده‌اند؛ به‌طوری‌که تنها در سال 2009 نت‌بوک‌های ایسر موفق شدند بیش از 60 درصد از رشد فروش بازار رایانه را به خود اختصاص دهند؛ هرچند که با ورود آی‌پد اپل، این بازار تاحد قابل ملاحظه‌ای در سال 2010 سقوط کرد.

در شرایطی‌که موسسات گارتنر و آی.دی.سی تبلت‌ها را از مقوله رایانه‌های سنتی جدا کرده‌اند، تحقیقات موسسه کانالایز که با در نظر گرفتن بازار تب‌لت‌ها انجام شده، نشان می‌دهد که در سه ماهه پایانی سال 2010 بازار رایانه 19% رشد یافته که سهم بیشتر این رشد را مرهون فروش ‌آی‌پد و دیگر تب‌لت‌ها بود. به اعتقاد تحلیل‌گران کانالایز، تب‌لت‌ها با نمایشگر 7 تا 10 اینچی و عرضه تجربه رایانه‌ای جدید و متفاوتی از نت‌بوک‌ها توانسته‌اند سناریوی جدیدی در بازار جهانی رایانه را رقم بزنند.

تحلیل کانالایز از فروش جهانی رایانه‌ها در سه‌ماهه سوم 2010 و مقایسه با زمان مشابه سال گذشته

تولیدکننده

فروش سه‌ماهه چهارم 2010

سهم بازار

فروش سه‌ماهه چهارم 2009

سهم بازار

رشد

میلیون دستگاه

 

میلیون دستگاه

 

 

مجموع

105.8

100%

88.8

100%

19.2%

اچ.پی

18.7

17.7

18.2

20.5

2.9%

ایسر

13.6

12.8%

12.5

14%

8.8%

اپل

11.5

10.8%

3.4

3.8%

241%

دل

11.4

10.8%

10.3

11.6%

10.6%

لینوو

9.6

9.1%

7.8

8.8%

22.3%

دیگر شرکت‌ها

41.1

38.8%

36.6

41.3%

12.1%

توجه: محصولات کامپیوتری شامل رایانه‌های خانگی، نت‌بوک، نوت‌بوک، تب‌لت و سرورهای استاندارد صنعتی

50

کد خبر 127292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =