آیت‌الله بهشتی؛ روحانی روشنفکری که جایگزینی ندارد/ نظر کاربران خبرآنلاین درباره «بهشتیِ انقلاب»

به مناسبت هفتم تیر و سی‌وهشتمین سالگرد شهدای حزب جمهوری اسلامی خبرآنلاین از کاربرانش خواست تا نظرشان را درباره آیت‌الله شهید بهشتی بگویند.

به گزارش خبرآنلاین، هفتم تیر ۱۳۶۰، محله سرچشمه و دفتر حزب جمهوری اسلامی. آن روز اعضای حزب جمهوری اسلامی به ریاست آیت‌الله بهشتی قرار بود درباره تورم و انتخابات ریاست جمهوری  جلسه‌ای داشته باشند. جلسه با سخنرانی آیت‌الله بهشتی شروع می‌شود؛ «ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهره‌سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند. تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند انتخاب شوند…» انفجار اجازه نمی‌دهد این جمله به پایان برساند. فقط گرد و خاک است که از ساختمان سرچشمه بلند می‌شود.

حالا نزدیک به چهل سال است که از آن روز می‌گذرد. خبرآنلاین از مخاطبان خود پرسید که وقتی این عکس را می‌بینند چه چیزی در ذهنشان می‌گذرد؟ 

برخی کاربران محترم معتقد بودند که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، شاید مسیر انقلاب متفاوت جلو می رفت. کاربری با نام «مومیایی» نوشته است: «اون بمب گذاری احتمالا سرنوشت انقلاب رو عوض کرد ...». «عرشیا» هم معتقد است: «شاید اگر چند سال دیگر زنده بود مسیر خیلی چیزها در ایران و منطقه عوض میشد ،دقیقا مانند ایت الله طالقانی که با فوت مشکوک و نابهنگامش در همان چند ماه اول کام خیلیها در اینجا شیرین شد و عرصه برای کارهایشان باز. بهشتی نیز همینگونه بود...» یک کاربر هم نوشته است«از دست رفتن شهید بهشتی بعد از آنکه شهیدمطهری هم از میان جامعه رفت، برای انقلاب، مشکلاتی در مبناهای اندیشه ای ایجاد کرد.»

تعدادی از کاربران هم معتقد بودند که جای خالی شهید بهشتی مشهود احساس می‌شود. یک کاربر نوشته: «جای خالی امثال بهشتی خیلی ساله حس میشه.» سید کاربر دیگری است که نوشته «شخصیتی رو از دست دادیم که دیگه جایگزینی حداقل تا حالا نداشته ایم» 

کاربر دیگری با نام «رئیس» خواستار انتشار دلایل اختلاف بین بهشتی و مصباح شده است؛ «کاش گزارشی از اختلافات شهید بهشتی با آیت الله مصباح منتشر می کردین.» یک کاربر دیگر هم گفته«به احتمال زیاد اگر بود بعد از مدتی به فاز مخالفت وارد میشد و با رفتارهای تندروانه دهه شصت مخالفت می کرد بعد از آن هم منزوی میشد مثل بقیه که شدند»

برخی کاربران هم آیت الله بهشتی را روحانی‌ای روشنفکر و نقطه مقابل روحانیت متحجر معرفی کرده اند. یک کاربر نوشته«بهشتی روحانی روشنفکری بود». «صاحبی» هم یکی از کاربران خبرآنلاین است که نوشته: «منافقین و گروه فرقان دو لبه یک قیچی بودند برای ترور روحانیونی که با جمود و تحجر مخالف بودند. فرقان مطهری را شهید کرد و منافقین بهشتی را.»

۲۷۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1274619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =