روایت هوشمند هنرکار از توقیف ۳۱ ساله نمایشی از مهین اسکویی

هوشمند هنرکار می‌گوید که به دنبال روی صحنه بردن نمایش «تاریکی‌های سرکش» که سفارش مهین اسکویی بود و سال ۶۷ پیش از اجرا متوقف شد، هست، اما به او اجازه نمی‌دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هوشمند هنرکار، بازیگر و کارگردان تئاتر این روزها نمایش «یک زن و یک مرد» نوشته الکسی آربوزف را با ترجمه مهین اسکویی در تماشاخانه انتظامی روی صحنه برده است؛ نمایشی که به گفته او، اسکویی خود علاقه‌ به روی صحنه بردن آن داشت اما شرایط به او این اجازه را نداد.

هنرکار که به بهانه روی صحنه بردن این نمایش، مهمان کافه خبر بود. درباره همکاری‌اش با اسکویی بیان کرد: «من با مهین اسکویی ارتباط خاصی داشتم و دوستان در جریان هستند. سال‌های سال رفت و آمد داشتیم، نوشته‌هایش را باهم ویرایش می‌کردیم و تا وقتی که بود در کلاس‌هایش شرکت می‌کردم و به نوعی معاون و قائم مقام او بودم. بارها هم به من توصیه کرده بود که گروه زمان را که پس از جدایی از مصطفی اسکویی با زنده یاد مهدی فتحی بنا نهاده بود، ادامه دهم. در واقع همان موقع که این بزرگوار زنده بود من به عنوان قائم مقام گروه زمان بودم. حتی سفارش اکید ایشان بود که نمایش «تاریکی‌های سرکش»، که در سال ۶۷ پیش از اجرا متوقف شده بود را روی صحنه ببرم... که متاسفانه همان دست‌هایی که در آن سال جلوی کار را گرفته بودند هنوز اجازه نداده‌اند این نمایش روی صحنه برود.»

او ادامه داد: «در این سال‌ها به دنبال یکی، دو کار دیگر او بودم که اجازه ندادند روی صحنه برود، فکر می‌کنم مسئله مجوز نیست و به همان دلایلی که سال ۶۷ جلوی کار را گرفتند، امروز هم نمی‌گذارند نمایش «تاریکی های سرکش» را که من خیلی دوست دارم و سفارش مهین اسکویی هم است اجرا کنم. تا به امروز که به من مجوز نداده‌اند. اما من هنوز در اجرای این نمایش را در برنامه دارم.»

این هنرمند درباره این‌که چه شد به سراغ نمایشنامه «یک زن و یک مرد» رفت، توضیح داد: «درباره اینکه چه شد به سراغ «یک زن و یک مرد» آمدم در بروشور توضیح داده‌ام، این نمایش جزو کارهایی بود که خانم اسکویی ‌گفت و من نوشتم و متن را ویرایش کردم و به ایشان تحویل دادم، خیلی دوست داشت که این نمایشنامه را روی صحنه ببرد و حتی خودش هم نقش زن نمایش را ایفا کند. حتی با افرادی که کمتر به عنوان بازیگر می‌شناسیم‌شان، مانند رکن‌الدین خسروی و حمید سمندریان هم درباره بازیگر روبرویش صحبت شد... اما این متن ماند و خانم اسکویی به بیمارستان رفتند و فوت کردند. در این فاصله که خانه‌شان خالی بود، چند نمایشنامه‌شان از جمله «یک زن و یک مرد» گم شد و ما که از طبقه‌بندی آثارشان با خبر بودیم و می‌دانستیم هر کدام کجا هست، هر چه گشتیم پیدایش نکردیم. سال پیش در وسایل و نوشته‌جات قدیمی می‌گشتم که نسخه ویرایش نشده «یک زن و یک مرد» را پیدا کردم و آن را برداشتم و رویش کار کردم و تبدیل به متن این نمایش شد.»

مشروح کافه خبر نمایش «یک زن و یک مرد» با حضور هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی را بخوانید.

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1276575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =