حلقه سوم طرح ترافیک؛ نقشه جدید برای جیب تهرانی‌ها؟

این روزها زمزمه ایجاد حلقه سوم طرح ترافیک در تهران به گوش می رسد. چند تن از اعضای شورای شهر تهران در این باره اظهارنظرهایی کرده اند که امکان دارد به صورت مصوبه ای برای شهروندان تهرانی، تکلیف جدیدی در پرداخت عوارض به وجود بیاورد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از آنکه اعلام نارضایتی مردم از طرح ترافیک جدید شهرداری تهران به رسانه ها کشید و حتی برخی از کاربران خبرآنلاین هم به شهرداری طعنه زدند که می توان از عبور مردم در پیاده روها هم پول گرفت، ظاهرا این شوخی در حال جدی شدن است، چون زمزمه هایی از ایجاد حلقه سوم طرح ترافیک از سوی اعضای شورای شهر تهران شنیده می شود.

موضوع ایجاد حلقه های ترافیکی در شهر تهران، بحث تازه ای نیست و قدمتی دست کم ۱۴ ساله دارد. حلقه اول ترافیک که به نام محدوده طرح ترافیک معروف است، خیابانهای مرکزی شهر را دربرمی گیرد که ورود به آن، بدون داشتن مجوزو پرداخت عوارض، باعث جریمه خودروهای شخصی می شود.

بررسی ها نشان می دهد برای ورود به حلقه اول ترافیک باید عوارضی بین ۳ تا ۱۰ میلیون تومان در سال به نسبت ساعات ورود و حضور در این محدوده، از سوی متقاضیان پرداخت شود. حلقه دوم ترافیکی که قبلا به نام محدوده زوج و فرد مطرح بود هم محدوده بزرگتری از شهر را در خیابانهای مرکزی شامل میشود که از ۱۴ سال پیش تا ابتدای تیرماه امسال، فقط پلاکهای زوج در روزهای زوج و پلاکهای فرد در روزهای فرد حق تردد در آن داشتند.

از ابتدای تیرماه با مصوبه شورای شهر تهران، نرخ ورود به محدوده زوج و فرد سابق تفاوت کرد و هم اکنون که این حلقه به عنوان محدوده کنترل آلودگی هوا معروف شده است، محاسبه عوارض ورود به آن شکل دیگری دارد. توضیحات پیچیده و جزییات فراوان روش محاسبه عوارض ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا یا حلقه دوم ترافیکی، بارها از سوی مسئولان شهرداری بیان شده و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم مفصلا درباره عوارض تازه، توضیح داده است.

زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر هم عنوان کرده باید با ایجاد حلقه سوم ترافیکی، تردد مردم در خودروهای شخصی کنترل شود. او با بیان اینکه شهرهای بزرگ دنیا یک حلقه مرکزی دارند که از ورود خودروهای بزرگ جلوگیری می‌کنند، گفته است: در برخی از شهرها یک حلقه سوم ترافیکی هم وجود دارد.

با این حال نارضایتی مردم به خصوص رانندگانی که مجبورند در تمام خیابانهای شهر از جمله حلقه های ترافیکی اول و دوم تردد کنند، مشخص است و صدای برخی اقشار مانند تاکسی بارها با تجمعاتی که برگزار می کنند درآمده است و نشان می دهد شهروندان عموما از نحوه محاسبه عوارض ورود به حلقه های طرح ترافیک دل خوشی ندارند.

اکنون برخی از اعضای شورای شهر تهران درباره ایجاد حلقه سوم برای معابر تهران سخن می گویند. موضوعی که در یکی دو سال پیش و اخیرا از سوی بعضی از نمایندگان پارلمان محلی مطرح شده و به نظر می رسد کم کم زمینه ساز اجرای طرح حلقه سوم شود.

حلقه سوم ترافیکی و درآمدزایی برای شهرداری

پیش از این، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره ایجاد حلقه یا رینگ سوم ترافیکی در شهر، توضیح داده بود. آنطور که علیخانی گفته در تهران سه محدوده طرح ترافیک، زوج و فرد (محدوده آلودگی هوای کنونی) و رینگ سوم خواهیم داشت.

به گفته او رینگ سوم درخصوص معابر خاص همچون بزرگراه ها و معابر پر تراکم ترافیک است که در ساعات پیک ترافیک مثل ۶ تا ۱۰ صبح تعرفه تردد با ساعات غیرپیک تفاوت خواهد داشت.

آنطور که روزنامه ایران نوشته شورای شهر طرحی را داشته که بر اساس آن برای شهر تهران ۳ رینگ در نظر گرفته شده، یعنی محدوده مرکزی (طرح ترافیک فعلی)؛ محدوده زوج و فرد و محدوده حاشیه‌ای یا بقیه تهران. علیخانی می گوید برخی معابری که هم‌اکنون در محدوده طرح نیستند مثل اندرزگو هم بواسطه ترددهای زائد، ترافیک شدیدی تجربه می‌کنند و باید مشمول محدودیت‌هایی شوند. اصل طرح در شورای عالی ترافیک تهران تصویب شده، اما نرخ‌گذاری و تعرفه در شورای شهر مصوب می‌شود.

اخیرا پس از گذشت چند ماه از این سخنان، زهرا نژادبهرام، عضو دیگر شورای شهر هم عنوان کرده باید با ایجاد حلقه سوم ترافیکی، تردد مردم در خودروهای شخصی کنترل شود. او با بیان اینکه شهرهای بزرگ دنیا یک حلقه مرکزی دارند که از ورود خودروهای بزرگ جلوگیری می‌کنند، گفته است: در برخی از شهرها یک حلقه سوم ترافیکی هم وجود دارد، تا وضعیت ترافیکی بهتر کنترل شود. به گفته برخی کارشناسان تهران به حلقه سوم ترافیکی نیاز دارد و برخی هم معتقدند همین دو حلقه کافی است، اما باید خودروهای خارج این دو حلقه را ساماندهی کنیم.

ساماندهی خودروهای شخصی در تمام تهران، عنوانی است که از طرح ایجاد حلقه سوم ترافیکی برداشت می شود. هر چند جزییاتی از این طرح تاکنون منتشر نشده است و اعضای شورای شهر با توجه به دلسردی مردم از عملکرد این دوره از شورا، نمی خواهند با وضع عوارض جدید برای تهرانی ها، خود را از حضور در ادوار بعدی شورا محروم کنند، ولی زمزمه های ایجاد حلقه سوم برای تردد خودروها در تهران، این روزها از سوی برخی اعضای شورای شهر شنیده می شود.

علی اعطا نیز درباره ایجاد حلقه سوم ترافیکی در تهران توضیحاتی داده و گفته است این طرح بر اساس نظرات شخصی برخی از اعضای شورای شهر بوده است.

اظهارنظرهایی که به نظر می رسد رفته رفته در گامهای اول با مطرح کردن آن در رسانه ها به سمت عادی سازی آن در افکار عمومی و سپس مطرح کردن آن در صحن رسمی شورای شهر دارد که احتمال دارد با تصویب آن، همه مردم تهران که دارای خودرو هستند مشمول پرداخت عوارض حضور در حلقه سوم ترافیکی شوند.

البته می توان با وجود مشکلات مالی فراوانی که شهرداری تهران در دوره فعلی دارد، اینطور عنوان کرد که برخی اعضای شورا می خواهند یافتن مشکلات مالی در شهرداری را به نام خود ثبت کنند، چون هر چه که هست، وضعیت کسری بودجه در شهرداری تهران، چندان تعریفی ندارد و انتظار آن که شهرداری در بودجه ۹۸ به دنبال درآمدزایی از شهر باشد، چندان دور از ذهن نیست.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1277432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    281 2
    یاد داروغه تو رابین هود افتادم مالیات مالیات مالیات ...
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    194 2
    این وسط توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو چی میشه؟
  • یک شهروند IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    208 4
    سطح آی کیو و وظیفه شناسی مقامات شهر های بزرگ دنیا رو هم با شورای شهر تهران مقایسه کنید لطفا.
  • محمد GB ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    شما چطور از طرف همه مردم نظر می دهید؟ من که فقط آخر هفته از ماشین شخصی استفاده می کنم بسیار از این طرح راضی هستم، محل زندگی ما تبدیل به پارکینگ شده بود اما الان وضعیت کمی بهتر شده. وقتی مردم رعایت نمی کنند و حتی برای خرید از بقالی سر کوچه هم از ماشین استفاده می کنند. باید استفاده از وسیله شخصی را هزینه بر کرد... حتی خیلی بیشتر از این. 20 روز در هر فصل به صورت رایگان اجازه تردد داریم، که به طور کامل کفاف روزهایی که کار ضروری داریم یا به هر دلیلی مجبوریم از ماشین شخصی استفاده کنیم را می دهد. تمام
  • هادی IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    76 8
    همه این طرح ها برای حمایت از مستضعفان می باشد ... مرفهین بی درد سوار پراید 50 میلیون تومانی می شوند
  • امید ف IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    150 1
    واسه پوله واسه پوله .......
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    163 7
    بی بخارتر و بی تدبیرتر از این دوره شورا تا حالا وجود نداشته! تمام عملکردشون خلاصه میشه در بازی اسم و فامیل برای خیابونها و ایجاد محدودیت های جدید برای مردم و ابداع روش های پیچیده برای گرفتن پول بیشتر از مردم و السلام!
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    قابل توجه شهروندان محترمی که بدون هیچ شناختی و فقط از سر لج و لجبازی بصورت لیستی رای میدن!
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    96 11
    باز لیستی رای بدین به این شورای شهریها تهش میشه این تو این وضع اقتصادی جای کمک به مردم دنبال این هستن مردم رو بیشتر تحت فشار بزارن
  • محمد IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    134 0
    در مملکت بی قانون هر بی قانونی را تبدیل به قانون می کنند
  • محمود NL ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    10 23
    بطور کلی میتوانید از هر زمان که ترافیک هر مقطعی از میادین یا خیابان ها قرمز یا نارنجی است، عوارض در آن زمان و مقطع را بگیرند. در عوض تردد در کل شهر آزاد باشد. مثلا در ساعت هفت و نیم صبح از میدان رسالت یا انقلاب یا ونک، هرجا که ترافیک قرمز نشان می دهد، هر خودرو که عبور می کند پانصد تومان عوارض بدهد! راه زیاد است!!
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    83 2
    با سلام شورا شهر تشکیل شد. که بار مشکلات شهروندان را کم کند و ایجاد رفاه همرا ه با آسایش شود. با این بی کفایتی حلقه چهارم هم آویزان کردن این حلقه به گردن شهروند است.
  • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    69 4
    طرحهای آلوده کننده هوا.هوا باورنکردنی آلوده شده
  • علی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    22 40
    محدودیت بیشتر آلودگی کمتر،وقتی ملت رعایت نمیکنن یکی باید قانونو براشون دیکته کنه دیگه یادتون بیاد چند سال پیش هوامون چه وضعیت داشتی کلی دووشواری داشتیم،والا ما راضییم.
  • سجاد IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    83 4
    نیست درامد مون زیاد و قرق پولیم کم کم واسه نفس کشیدنم باید عوارض بدیم بکشین بیرون از ملت
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    134 3
    شهرداری برای جبران کسری بودجه به فکر تعدیل پرداختی به پرسنل باشه و امکانات بی موردی که برای باصطلاح مدیران خود در نظر گرفته را کاهش بده مثلا اتاقهای VIP که داخل شهرداریها برای مدیران در زمان بحران در نظر گرفتن مگه در زمان بحران مدیر نباید فعال باشه تخت خواب و حمام و ... برای چیه؟
  • ایرانی مظلوم IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    103 1
    حق مردم همین هستش،بدتر از اینها خواهد شد ،تا جائی که برای نفس کشیدن توخونه هم باید پول پرداخت کنیم.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    97 1
    وقتی جیب مسئولین شهرداری خالی میشه راهی جز خالی کردن جیب مردم ندارند.
  • امیر IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    63 8
    هر که پولش بیش برفش بیشتر .چند وقت دیگه هم فقط میشه مدل ماشین و قیمت .هر چی گرون تر باشه بیشتر تردد میکنه.جالب اینجاست نه خطوط مترو زیاد شده نه وسایل نقلیه عمومی.واقعا جای تاسف داره
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    93 1
    جالبه که برای هر اقدام غیر کارشناسی مثال کشورهای دیگر رو مطرح میکنند ولی نمیگن اون کشورهای دیگه با درآمد از جیب مردم شهرداری چه خدماتی رو ارائه میدهند،برای دزدی هاشون توجیهات خوبی مطرح میکنند.
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    74 1
    درآمد زائی شهرداری از جیب مردم عالی ،ولی خدمات رسانی به همین مردم فلک زده ضعیف در حد کشورهای جهان پنجم،نمونش واگن های مترو،اتوبوس های داخل شهری و تاکسی ها.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    76 1
    باز هم سکوت مردم رو شاهد هستیم؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    74 1
    یک مشت آدم بی دغدغه ازنظرمشکلات مردم اما دغدغه جیب شهرداری نشستن وطرح های ضدمردمی میدهند،یعنی شورای شهر و شهرداری از مردم شرم نمیکنند؟ همه چی شده پول ؟کسری شماها را هم مردم باید جبران کنند؟ اگر مساله آلودگی هوا بود که الان هرکس پول بدهد خودرواش را بخیابان ها می آورد پس شماها به فکر سلامت مردم و آلودگی هوا نیستید یه پیشنهاد برای این افراد بی خبر از وضع مردم دارم بیایند خودروهای مردم که کلی پول هم بابتش خودروسازان گرفتند دوباره پولش را با مردم حساب کنند و قسطی از مردم بگیرند که بودجه شهرداری و شورای شهری ها حسابی تامین شود وواقعا چرا کسی به فکر این سودجویی های علنی و توهین به جیب مردم نیست؟ این خانم بهرام نژاد هم بره خارج را ببیند که ازنظرامکانات حمل و نقل عمومی برای مردم چه کرده اند و بعد بیان طرح بدهند اینجا تووی متروهمه ازسروکول هم بالا میروند .شماها از طرف مردم نیستین!
  • محمد IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    90 3
    به خانم نژاد بهرام بفرمایید که تو خیلی از شهرهای دنیا هم هیچگونه طرح ترافیکی وجود ندارد چه برسد به حلقه سوم.البته مشکل ما تو ایران بیشتر حلقه های حماقت و فساد هستند که باعث به وجود آمدن حلقه های مختلف برای مردم شده اند.
  • رضا IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    42 5
    واقعیت اینه که کم کردن میزان تردد اتوموبیلها در شهر یک ضرورت گریز ناپذیر است و اگر مناسب با برنامه های گروه هایی از مردم نیست، این مشکل نظام و شهرداری نیست. واقعا دیدن مشکلات زیست محیطی اینقدر سخت است؟ مردم دارند از آلودگی هوا میمیرند!
  • سید IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    79 2
    به جای مصوب کردن چنین طرح هایی به فکر نوسازی حمل و نقل عمومی باشید تا مردم استفاده از این وسایل نقلیه را به خودروی شخصی ترجیج دهند. مترویی که مردم در آن از شلوغی خفه می شوند اتوبوسی که همین وضعیت را دارد تاکسی که وسایل سرمایشی آن 99 درصد توسط راننده استفاده نمی شود و وضعیت داخلی آن افتضاح است. خیابانهایی که باعث می شوند هر چند ماه یک بار جلوبندی ماشین نیاز به بازبینی داشته باشد و ............. که مسئولین محترم ساده ترین راه را انتخاب و آن هم فشار بر مردم است
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    92 2
    میشه بگی کدام شهر ها حلقه سوم ترافیکی دارند فقط نام ببر