روایت فارن پالیسی از تصمیم برجامی ایران و نمایان شدن ضعف اتحادیه اروپا

ایرنا نوشت: نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در مطلبی نوشت: کاهش تعهدات ایران در قبال برجام، ضعف اتحادیه اروپا را برای گرفتن موضعی مستقل در برابر آمریکا به نمایش می گذارد.

"رابی گرامر" و "کیت جانسون" از خبرنگاران این نشریه آمریکایی در نوشتاری با عنوان "انحلال توافق هسته ای، ضعف اروپا را به نمایش می گذارد"، افزودند: آخرین بیانیه ایران مبنی بر کنار زدن محدودیت های غنی سازی اورانیوم، نه تنها مرگ آرام برجام را اعلام می کند، بلکه برخی کارشناسان معتقدند این امر محدودیت های شرم آور سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای گرفتن موضعی مستقل در مقابل آمریکا را هم به نمایش می گذارد.

خبرنگاران این نشریه آمریکایی در ادامه مطلب خود آورده اند: علی رغم مخالفت شدید اروپا، دولت "دونالد ترامپ" سال گذشته از توافق هسته ای با ایران خارج شد و سپس تحریم های شدیدی علیه این کشور وضع کرد، از جمله تحریم بخش نفت و با این کار افزون بر فشا بر اقتصاد ایران، هرگونه توافق در آینده را هم در معرض خطر قرار داد. ضمن آنکه تا به امروز، تلاش های اروپایی برای مقابله با ترامپ و حفظ این معامله، دستاوردی نداشته است.

برای کشورهای اروپایی و خود اتحادیه اروپا، انحلال آرام برجام، یادآور بی رحمانه توان محدود این بلوک برای طراحی یک سیاست خارجی مستقل است.

حتی مقررات اتحادیه اروپا از دهه ۹۰ میلادی که برای محافظت از شرکت های اروپایی از تحریم های خارج از قلمرو آمریکا وضع شده بود هم ثابت کرد طبلی توخالی است.

در عین حال، اروپا یک سال است که تلاش می کند ابزاری مناسب (اینستکس) برای ادامه داد و ستد با ایران راه اندازی کند.

اما شرکت های اروپایی از بیم تحریم های ایالات متحده، از بازار ایران فرار و به تشدید وضعیت نامناسب اقتصاد ایران کمک کرده اند و در تمام این مدت اروپا همچون تماشاگری ناتوان عمل کرده است.

"الی گرانمایه" کارشناس ایران در اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی گفت: زوال تدریجی برجام، یکی از لحظات تعیین کننده محدودیت های اروپا از نقطه نظر سیاست خارجی است و این تاثیرات بزرگی برای اتحادیه ای را در پی دارد که همواره خواهان رهبری یک نظام چند جانبه بوده است.

از طرف دیگر، در حالیکه دولت های اروپایی کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام را محکوم کرده اند، هنوز هیچ پیشنهاد جدیدی برای رفع این مشکل ارائه نداده اند.

در این میان ایالات متحده به هیچوجه نشانه ای از کاهش تحریم ها نشان نمی دهد، اما در عین حال اعلام کرده که درهای مذاکره باز است.

"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در واکنش به بیانیه ایران برای افزایش غنی سازی اورانیوم گفت: حامی تروریسم جهانی همچنان به استفاده از برنامه هسته ای خود برای به گروگان گرفتن جامعه بین المللی و تهدید امنیت منطقه ای ادامه می دهد.

وی افزود: ایالات متحده متعهد به مذاکره برای ایجاد توافقی جدید و جامع با ایران است اما تا زمانی که ایران همچنان دیپلماسی را رد و برنامه هسته ای خود را گسترش دهد، فشار اقتصادی و انزوای دیپلماتیک آن تشدید خواهد شد.

از این رو با توجه به بیزاری اروپا برای مقابله مستقیم با آمریکا در مورد توافق هسته ای ایران، در برهه ای که تلاش می کند تنش سایه انداخته بر روابط تجاری با آمریکا و پیمان ناتو را مدیریت کند، آخرین حرکت ایران برای افزایش سطح غنی سازی اورانیوم بالای سقف ۳.۶۷ درصد، سقلمه ای به اروپا و سایر طرف های باقیمانده در برجام، روسیه و چین است.

کارشناسان این حرکت را نوعی «کالیبراسیون» می دانند که مدتها انتظارش را داشتند.

در ماه مه، تهران مهلتی ۶۰ روزه برای طرفین باقیمانده در برجام تعیین کرد تا گامی در راستای کاهش تحریم ها بردارند. در غیر این صورت ایران برای کاهش تعهداتش در قبال برجام اقدام می کند. اما مهلت تعیین شده از سوی تهران این آخر هفته به پایان رسید.

در این میان کارشناسان و سیاستگذاران، ایده های دیگری برای اتحادیه اروپا در راستای کمک به حفظ برجام ارائه داده اند؛ از گسترش اینستکس تا دسترسی ایران به دارایی های مصادره شده و تجارت بیشتر با کشورهای هند و عراق.

"ریچارد دالتون" سفیر پیشین انگلیس در ایران گفت: اروپا برای موثر واقع تر شدن اینستکس باید سخت تلاش کند و یکی از این راه ها این است که صندوق هایی را در نظر بگیرد.

اما مشخص نیست که آیا این اتحادیه ۲۸ عضوی اراده سیاسی لازم برای کم کردن فشار تحریم های آمریکا علیه ایران را داراست یا نه.

"رابرت مالی" رئیس گروه بین المللی بحران و مشاور پیشین کاخ سفید در امور ایران در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» گفت: ایرانی ها هر روز بیش از پیش به محدودیت اروپایی ها پی می برند. در واقع با وجود تحریم های ایالات متحده آمریکا، آنچه اروپا می تواند از طریق اینستکس و مکانیسم های دیگر انجام دهد، فقط در صورت مقابله با تحریم های آمریکا شدنی است".

از طرفی، مقامات ایرانی، که ناامید از تلاش های اروپا برای نجات اقتصاد خود هستند، تحت تاثیر اینستکس قرار نگرفته اند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت: این مکانیزم بدون پول مانند یک ماشین زیبا بدون بنزین است.

"مجید تخت روانچی" ادامه داد: شخصاً فکر می کنم اینستکس در شرایط کنونی کافی نیست.

ناگفته نماند آخرین گام ایران در راستای کاهش تعهدات در قبال برجام پس از حمله به نفتکش ها در دریای عمان رخ داد؛ زمانی که آمریکا ایران را مسئول این حملات دانست.

در پی این حملات، ایران یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را هم سرنگون کرد، اقدامی که آمریکا را تا مرز حمله هوایی به ایران پیش برد اما در لحظه آخر ترامپ دستور حمله را لغو کرد.

تنش میان ایران و غرب همچنان در حال افزایش است و مسبب این تنش فزاینده تنها تصمیم تهران برای غنی سازی اورانیوم بیشتر نیست.

نیروی دریایی انگلیس پنجشنبه گذشته یک نفتکش ایران را در "جبل الطارق" به اتهام حمل نفت خام به سوریه و نقض تحریم های اتحادیه اروپا، توقیف کرد.

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران این اقدام را یک "دزدی دریایی" نامید و برخی مقامات ایرانی پیشنهاد دادند در عوض این حرکت، ایران هم یک نفتکش بریتانیایی را توقیف کند.

"وندی شرمن" مذاکره کننده تیم هسته ای دولت اوباما در این خصوص گفت: حتی با وجود آنکه ترامپ اعلام کرده از هرگونه آغاز جنگی دیگر خودداری می کند، بیم آن می رود تنش میان واشنگتن و تهران وارد مرحله خطرناک و غیر منتظره ای شود.

وی ضمن اینکه این لحظات را بسیار خطرناک و دشوار خواند، افزود: این مارپیچ می تواند بسته به اقدام آمریکا به سرعت از کنترل خارج شود.

فارن پالیسی به عنوان نشریه خبری، سیاسی و اقتصادی در سال ۱۹۷۰ توسط "ساموئل هانتینگتون" و "وارن منشل" تاسیس شد.

محتوای اخبار و گزارش های این نشریه بر امور جهانی، حوادث جاری و سیاست داخلی و بین المللی متمرکز است.

"موشه نعیم" از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ سردبیر آن بود.

در سال ۲۰۰۸ شرکت واشنگتن پست متعلق به هلدینگ گراهام آن را خریداری کرد، و از سال ۲۰۱۰ سوزان گلاسر سردبیر آن شد.

310311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1278033

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =