وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد مسکو موافق ان است که مسئله غنی سازی اورانیوم کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل متحد به بحث و بررسی گذاشته شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه تصریح کرد برنامه غنی سازی اورانیوم کره شمالی ناقض قطعنامه های هزار و هفتصد و هجده و هزار و هشتصد و هفتاد و چهار شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

در این بیانیه آمده است اگر اخبار و گزارشها درباره وجود تاسیسات غنی سازی اورانیوم در کره شمالی، درست باشد و به تائید منابع موثق برسد، روسیه ترجیح می دهد که این جنبه از برنامه هسته ای کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی شود.

وزارت امور خارجه روسیه افزود مسکو همچنین اماده است که در چارچوب مذاکرات شش جانبه، درباره غنی سازی اورانیوم کره شمالی، با کشورهای دخیل در روند خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره، گفتگو کند.

کشورهای کره جنوبی، کره شمالی، امریکا، چین، ژاپن و روسیه در این مذاکرات شرکت می کنند. مسئله هسته‌ای کره شمالی از چند سال پیش به یکی از موضوعات محوری مذاکرات بین المللی تبدیل شده است.

نهم اکتبر سال دو هزار و شش، کره شمالی اولین آزمایش هسته‌ای زیرزمینی خود را انجام داد.شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای تصویب کرد که بر اساس آن تحویل محصولات و انتقال فناوریهای حساس قابل استفاده در اهداف نظامی به کره شمالی، محدود شد.

بیست و پنجم ماه مه سال دو هزار و نه، کره شمالی دومین آزمایش هسته ای زیرزمینی خود را انجام داد که قدرت انفجار ان بین ده تا بیست کیلوتن تی ان تی براورد شد. به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، دولت کره شمالی بارها اعلام کرده است مادام که امریکا به سیاستهای خصمانه خود برضد پیونگ یانگ ادامه می‌دهد، این کشور نیز به تقویت امکانات و تجهیزات بازدارنده هسته ای خود ادامه خواهد داد.16346

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =