عجایب زبان فارسی/ به‌کارگیری ۱۹ فعل در یک جمله!

خراسان نوشت: صحبت‌های عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی که گفته بود: «هیچ کشوری با زبانش کاری نمی‌کند که ما می‌کنیم!» خیلی زود در فضای مجازی پخش شد و بازتاب زیادی در بین اهالی ادبیات داشت. حسن ذوالفقاری همچنین از تعلیق تعداد زیادی از ۶۵ کرسی زبان فارسی در خارج از کشور خبر داد.

برای این که کمی درباره زبان فارسی و اهمیت آن حرفی زده باشیم، نکاتی غرور آفرین را از این زبان شیرین استخراج کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

زبان فارسی در ٢٩ کشور جهان صحبت می‌شود، که در ردیف ششم بعد از زبان اسپانیایی و قبل از زبان آلمانی (از نظر تعداد کشورهایی که در آن‌ها فارسی صحبت می‌کنند) رده‌بندی شده است.

زبان فارسی دومین زبان کلاسیک جهان بعد از زبان یونانی شناخته شده و همه ویژگی‌های یک زبان کلاسیک را دارد. زبان‌های لاتین و سانسکریت در ردیف‌های سوم و چهارم قرار دارند.

زبان فارسی از نظر تنوع مَتَل (ضرب‌المثل) بین ۳ کشور اول دنیاست.

زبان فارسی از نظر دامنه و تنوع واژه‌ها یکی از پرمایه‌ترین و بزرگ‌ترین زبان‌های دنیاست.

در کمتر زبانی فرهنگ‌لغاتی مثل لغت‌نامه‌ ١٨ جلدی دهخدا یا فرهنگ معین در ۶ جلد دیده می شود.

زبان فارسی توانایی ساختن ۲۲۵ میلیون واژه را دارد که در میان زبان‌های جهان بی‌همتاست!

زبان فارسی سیزدهمین زبان پرکاربرد در محتوای وب و اینترنت است.

زبان فارسی یک سده پیش از لاتین و ۱۲ سده قبل از انگلیسی وجود داشته است.

از ۱۰ شاعر برتر جهان ۵ نفر از آن‌ها فارسی‌زبان‌ هستند.

آخرین نکته هم این که زبان فارسی زبانی است که می‌شود تعداد زیادی فعل را کنار هم گذاشت و در آخر یک جمله معنی‌دار داشت. مثل: داشتم، می‌رفتم، دیدم، گرفته، نشسته، گفتم، بذار، بپرسم، ببینم، می‌آد، نمی‌آد، دیدم، می‌گه، نمی‌خوام، بیام، می‌خوام، برم، بگیرم، بخوابم!

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1280476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    31 11
    سلام،چنین گفت فردوسی پاکزاد ، که رحمت برآن تربت پاک باد .بسی رنج بردم در این سال سی ، عجم زنده کردم بدین پارسی.نمردم ازین پس که من زنده ام ، که تخم سخن را پراکنده ام. انسانهای بزرگی همانند حکیم سخن فردوسی نامدار وبزرگ از سرمایه عمرشان برای رشد واحیای زبان پارسی همت گماشتندتا ایرانی ایرانی بماند ودارای هویت ایرانی باشد ودر فرهنگهای مهاجم هضم وجذب نشودوبتواند در جهان با غرور وسرافراز گردنش را راست واستوار بگیرد وبگوید من ایرانیم .اکنون وظیفه سنگینی بر دوش ما نهاده شده است وآن نگهداشت وپالایش زبان فارسی از لغات مهاجم وبیگانه است تا ما بتوانیم زبان مادری وهویت ملی خودمان را حفظ کنیم وظیفه بزرگی که برعهده همه ایرانیان غیرتمند از آذری وکرد ولروگیلکی ومازنی گرفته تا پارس وبلوچ وکرمانج وقشقایی وبختیاری وسایر تیره های قوم آریایی ایرانی گذاشته شده است.پاینده وسربلندباد ایرانی وسرزمین ایران.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    53 24
    بد نيست براي فعاليت كرسيهاي زبان فارسي از مردم درخواست كمك مالي كنيم. مطمئنا بسياري از مردم به اين هدف كمك خواهند كرد.
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
      25 22
      متاسفانه با افزایش دمای هوا وضعیت حجاب بانوان خیلی نگران کننده شده
  • محسن IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    44 16
    مرحبا به نویسنده.....
    • ساوالان BE ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      24 18
      می‌ دانم که شاید نظر من درج نشود. ولی چرا مرحبا به نویسنده؟ مبنای این همه سکو‌های افتخار برای زبان فارسی‌ چیست ؟ کدام منبع علمی‌ و یا مرجع بین المللی ؟ چرا این همه دروغ ؟ بعضی‌ از این دروغ‌ها را دوباره خوانی کنیم. - زبان فارسی در ٢٩ کشور جهان صحبت می‌شود، که در ردیف ششم بعد از زبان اسپانیایی و قبل از زبان آلمانی (از نظر تعداد کشورهایی که در آن‌ها فارسی صحبت می‌کنند) رده‌بندی شده است. کدام ۲۹ کشور ؟ زبان فارسی‌ و رده پنجم و زبان آلمانی و رده ششم ؟ نویسده مقاله تابحال اسم یونسکو به گوشش خورده ؟ از نظر رده بندی زبان‌ها نسبت به تعداد افرادی که بیک زبان حرف می‌‌زنند (بعنوان زبان اصلی‌ و نه زبان دوم)، زبان‌های ماندارن (چینی‌ کلاسیک)، هندی، انگلیسی‌، اسپانیایی، بنگالی، پرتقالی و عربی‌ هفت زبان اول دنیا هستند !(زبان فارسی‌ جایگاه ۲۵ این رده بندی را دارد) از نظر تعداد کشورها (زبان اصلی‌ و یا زبان اقلیت قومی)، زبان‌های انگلیسی‌، هندی، عربی‌، فرانسوی، چینی‌ کلاسیک، روسی، اردو، سواحیلی و اسپانیایی، نه زبان اول دنیا هستند و زبان فاسی در رده بیست و هفتم قرار دارد.
    • ساوالان BE ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      20 14
      - زبان فارسی دومین زبان کلاسیک جهان بعد از زبان یونانی شناخته شده و همه ویژگی‌های یک زبان کلاسیک را دارد. زبان‌های لاتین و سانسکریت در ردیف‌های سوم و چهارم قرار دارند. زبان کلاسیک دیگر چه صیغه ایست ؟!!! یعنی یونانی و فارسی‌ کلاسیک تر از لاتین و سانسکریت هستند ؟ - در کمتر زبانی فرهنگ‌لغاتی مثل لغت‌نامه‌ ١٨ جلدی دهخدا یا فرهنگ معین در ۶ جلد دیده می شود. نویسنده از وجود لغت نامه آکسفورد (انگلیسی‌ در ۲۰ جلد عمومی و دهها جلد تخصصی دیگر) و یا لاروس (فرانسوی در ۳۲ جلد عمومی و ده‌ها جلد تخصصی دیگر) خبر دارد ؟ حتی لغت نامه کم شناخته شده فرانسوی لو سوار هم ۳۰ جلد است ! - زبان فارسی توانایی ساختن ۲۲۵ میلیون واژه را دارد که در میان زبان‌های جهان بی‌همتاست! آن خشت بود که پر توان زد! اخر دروغ به این بزرگی ؟ بگو ۲۰۰.۰۰۰، بگو ۵۰۰.۰۰۰، بگو ۱.۰۰۰.۰۰۰، اخر ۲۲۵ میلیون ؟
    • ساوالان BE ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      20 12
      - آخرین نکته هم این که زبان فارسی زبانی است که می‌شود تعداد زیادی فعل را کنار هم گذاشت و در آخر یک جمله معنی‌دار داشت. مثل: داشتم، می‌رفتم، دیدم، گرفته، نشسته، گفتم، بذار، بپرسم، ببینم، می‌آد، نمی‌آد، دیدم، می‌گه، نمی‌خوام، بیام، می‌خوام، برم، بگیرم، بخوابم! این یک جمله است ؟ دو جمله است ؟ سه جمله است ؟ یا هفت جمله است ؟ به کدام زبان فارسی‌ ؟ فارسی‌ کلاسیک ؟ فارسی‌ محاوره‌ای ؟ فارسی‌ داش مشتی و یا فارسی‌ من در آوردی ؟ اگر این یک جمله است، در همه زبان‌های دنیا هم می‌‌توان جمله‌ای چنین طولانی ساخت. اگر دهخدا زنده بود یا از خند روده بر می‌‌شد و یا سر به بیابان می‌‌گذاشت. نویسنده بهتر است نخست به درک معنی جمله و ساختار آن همت کند و بعد جمله پردازی نماید.
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      12 9
      می تونستی به فارسی بنویسی درود بر نویسنده
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    49 11
    قابل توجه اقاي حداد عادل
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    98 27
    پس چرا امور حقوقی و قضاوت با استفاده از کلمات عربی انجام می شه . امیدوارم روزی کلمات عربی از امور دادگستری حذف بشه تا بفهمیم چی نوشتند
    • میهن IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      13 9
      برای اینکه ما بیش از ۱۰۰۰ سال است که یک کشور نیمه عربی هستیم
  • محمدرضا IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    33 8
    البته با لهجه اصفهانی.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    28 6
    این جمله یک جمله منفرد نیست بلکه ترکیب سه جمله است! برای مثال، بعد از واژه های «نشسته»، «نمی آد» و «بیام» باید نقطه گذاشته شود نه کاما چون جمله تمام می شود. خدا به ما رحم کنه! داشتم می‌رفتم دیدم گرفته نشسته. گفتم بذار بپرسم ببینم می‌آد، نمی‌آد. دیدم می‌گه نمی‌خوام بیام. می‌خوام برم بگیرم بخوابم!
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    39 8
    البته ایشوان فراموش بگویند رییس فرهنگستان زبان و ادبیات پارسی که تحصیلات مرتبط ندارد با این جایگاه را ندارد و تمام نام و نام خانوادگی او غیر پارسی است، اجازه نمی دهد کسی واژه خلق کند و استفاده کند.
    • بهرام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      13 1
      ایشان جزء از ما بهتران و از ژن های خوب است ، کسی زورش به ایشان نمی رسد
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    38 14
    آفرین. پس چرا ما انقدر از زبانهای بیگانه استفاده میکنیم.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    30 6
    محتوای مقاله درسته ولی مثال آخر خودش در تضاد با مقاله هست . اگه افتخارات بالا مورد نظر هست قطعا مربوط به فارسی معیاره . مثال پایین فارسی معیار نیست ساروج ( حروف ربط و ... ) رو حذف کرده : من داشتم میرفتم که دیدم ( گرفته زایده ) نشسته با خودم گفتم بذار ازش بپرسم ...
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
      11 3
      در مقاله ادعا نشده که این جمله از نظر دستور زبانی درست هست. فقط نمونه ای آورده شده که بگوید حتی اگر فاعل، حروف اضافه و ... هم نداشته باشیم و فقط از فعل استفاده کنیم، باز هم جمله قابل فهم خواهد بود...
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    24 8
    جمله عالی بود. البته به گمانم جز خودمان تنها کشوری که فارسی می نویسد افغانستان باشد و بقیه کشورهایی که فارسی صحبت می کنند خط آن را از دست داده اند.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    9 8
    پاراگراف آخر که 19 فعل در یک جمله استفاده شده بسیار بسیار جالب بود. ضمنا اینکه همانطور که در متن نوشته شده، پروفسور محمود حسابی که خودش به چندین زبان از جمله فارسی، انگلیسی، عربی و ... مسلط بوده با علم ریاضی ثابت کرده که زبانهای هندواروپایی مثل فارسی و انگلیسی بدلیل ساختار واژه سازیشان توانایی ساخت بیش از 226.000.000 میلیون واژه را دارند، آن هم فقط با 1500 ریشه و 250 پیشوند و 600 پسوند؛ که قطعا یادگیری این زبانها را آسان تر میکند. در حالیکه زبانهای سامی مثل عربی و عبری نهایتا 1.750.000 واژه میسازند آن هم با 25000 ریشه! به همین دلیل هم در زبانی مثل عربی مجبورند واژه های جدید را به همان صورت، و فقط با کمی دستکاری، استفاده کنند چون زبانشان توانایی واژه سازی ندارد. مثلا تلویزیون که شده تلفاز...
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    21 7
    این جمله از نظر دستور زبان مشکل داره
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      12 2
      ممکنه از نظر دستور زبان مشکل داشته باشه ولی از نظر مفهوم و رساندن مطلب به خواننده مشگل نداره
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    18 12
    زبان فارسى يك گنجه كه ما شوربختانه قدرش رو نمى دونيم و مد شده براى رسمى حرف زدن عربى حرف بزنيم. تردد ماشين ممنوع! مرسوله! ارسال! اياب و ذهاب! عبور... اينها همه شان معادل فارسى پر كاربرد دارند كه ما داريم از رده خارجشان مى كنيم. نمى دونم شايسته اين زبان كهن هستيم يا نه!
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    11 5
    زبان فارسی ویژگی های منحصر به فرد کم ندارد. مثلا اینکه ، بعید میدانم غیر از فارسی در زبان دیگری نام میوه ها هم تعریف باشند هم انتقاد ،، مثل هلو و گلابی
  • هدیه NL ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    12 12
    کدام 29 کشور؟ نکنه اردوی پاکستان و هندوستان را هم فارسی حساب می‌کنند؟ یا کردی در عراق را فارسی حساب می‌کنند؟ آیا غیر از ایران و افغانستان و تاجیکستانه؟ من این ادعا را قبول ندارم و در گوگل به زبان انگلیسی هم جستجو کردم و نامی از فارسی در رتبه ششم نوشته نشده بود بلکه نوشته شده بود حدود 110میلیون نفر به این زبان سخن می‌گویند که با احتساب 80میلیون در ایران و جمعیت افغانستان و تاجیکستان و مناطق مرزی عراق و برخی بحرینی‌ها، میشه گفت 110میلیون فارسی بلدند. پس ادعای بی‌اساسی است و مصرف داخلی دارد و احتمالاً برای برانگیختن حس ناسیونالیستی چنین حرفی زده شده. حالا این که زبان باحالی است، بله باحاله اما همه زبانها هم می‌توانند باحال باشند و سلیقه افراد تعیین‌کننده است. می‌توانید در گوگل این جمله را جستجو کرده و خود ببینید : The Top 10 Most Spoken Languages in the World.
  • کیوان IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    12 8
    فارسی شکر است
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      8 4
      قندپارسی
  • IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    10 17
    خخ جالبه يه مشت دروغ تحويل داديد كي به كيه خخخ بيست و نه كشور خخخخ جالبيش جمله اخر بود كه از ضعف شديد زبان تبديل كرديدش به قدرت خخخخ الاغها پرواز ميكنن
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    6 4
    مشکل این است که فکر می کنید زبان فارسی منحصر به نوشته های درس خواندگان و رادیو و تلویزیون و روزنامه هاست. این زبان فارس کامل نیست، چه قدر واژه های پر معنا و عمیق در لهجه های مختلف ما از خراسانی گرفته تا خوزستانی وجود دارد که در زبان رسمی نوشتاری به کار برده نمی شود.
  • US ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    11 13
    بد نیست بدانید که زبان فارسی رایج ترین و پرکاربرد ترین زبان درتملق و غلو و گنده گویی هم هست
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    8 19
    فارسی قدرت و زایندگی زبان هایی مثل انگلیسی و عربی رو ندارد به همین علت است که در متون علمی حرفی برای گفتن نداره .دوستانی که کتب نخصصصی مطالعه می فرمایند از این نکته آگاهی کامل دارند. تعصبات بیجا و غیرمنطقی رو بزاریم کنار
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      12 6
      میشه یه مثال از زاییدن زبان عربی بزنی تا امثال منِ نفهم یه چیزی سرمون بشه؟!!!
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    16 6
    از هر چیه این مملکت بتونم بگذرم، از زبان و ادبیات فارسی نمیتونم. واقعا غنی و زیباست. شما چهارتا شعر سعدی و حافظ رو میخونی روحت تازه میشه. این ادبیات فارسی تنها چیزیه که برامون مونده. همه ما هم میتونیم در نگهداریش کمک کنیم. فقط کافیه شاهنامه رو باز کنید از یه گوشه اش شروع کنید به خوندن
  • علی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    8 6
    از ویژگی های مهم زبان این است که زبان هم در طول تاریخ همچون انسان سیر تکاملی دارد ، با آمیزش با زبان های دیگرتغیر میکند از محاسن زبانهای دیگر برداشت میکند ومعایب آن را دور میریزد مثل زبان فارسی که با حمله اعراب از 32حروف الفبای ما 28حرف آن عربی است اما شگفت آنست شما به عنوان یک ایرانی فارسی زبان با کمی دقت میتوانید یک جمله عربی را متوجه بشوید اما یک عرب زبان محال است متوجه یک جمله فارسی بشود .مثال ساده : وقتی میگوییم : بسم الله الرحمن الرحیم همه فارس زبانان معنای آنرا متوجه میشوند .حال شما به یک عرب زبان بگو :بنام خداوند بخشنده مهربان یعنی چه ؟ محال است متوجه بشود با اینکه 28حرف ما عربی است وتنها 4حرف فارسی داریم واین یعنی قدرت شگفت انگیز زبان فارسی.در خصوص فراگیری وتکلم زبان بیگانه هم فارسی زبانان شگفت آورند .شما دقت کنی وقتی یک چینی پاکستانی هندی ویا یک غیر ایرانی میخواهد انگلیسی صحبت کند همه متوجه غیر بومی بودن آن میشوند اما یک ایرانی چنان زیبا زبانهای بیگانه را تکلم میکند که صاحبان آن زبان به سختی متوجه غیر بومی بودن آن میشوند وهزاران نکته دیگر در خصوص زبان شیرین وشیوای فارسی