صعود از این گروه آسان است، اما نه مثل آب خوردن

قرعه‌کشی مسابقات انتخابی جام جهانی انجام شد و تیم ملی ایران در گروه سوم با عراق، بحرین، کامبوج و هنگ کنگ هم‌گروه شد تا در مرحله اول انتخابی جام جهانی کار سختی را در پیش نداشته باشد. تقابل دوباره عراق و ایران، نکته جالب این قرعه‌کشی است. تقابلی که همیشه جنجالی بوده و اوج این رقابت هم به سال 2015 و جام ملت‌های استرالیا باز می‌گردد.

علیرضا جوادی: تیم ملی ایران بعد هشت سال، بدون کارلوس کی‌روش آماده شرکت در رقابت‌های انتخابی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا می‌شود و این‌بار مارک ویلموتس هدایت تیم ملی را برعهده دارد. در این رقابت‌ها، تیم‌ها در گروه‌های هشت‌گانه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و تیم‌های صدرنشین و چهار تیم برتر دوم، جواز صعود به مرحله دوم انتخابی را کسب می‌کنند.

تقابل دوباره با عراق؛ رقابت جنجالی دوباره شروع شد

عراق جدی‌ترین رقیب ایران در گروه سوم است و این هم‌گروهی به‌معنای تقابل دوباره میان ایران و عراق است. بازی‌های ایران و عراق در سال‌های اخیر از اهمیت زیادی برخوردار بودند و بعضا به جنجال کشیده شده‌اند. جنجالی‌ترین بازی چند ساله اخیر فوتبال ایران به بازی باعراق و جام ملت‌های 2015 برمی‌گردد. بعد از آن جام ملت‌ها که عراق موفق به کسب مقام چهارم شد، عراقی‌ها دیگر نتوانستد در آسیا موفق شوند و در راهیابی به جام جهانی 2018 ناکام بودند. عراق در جام ملت‌های سال گذشته هم به توفیق چندانی دست نیافت و در مرحله یک‌هشتم نهایی حذف شد. فوتبال عراق، این روزها حال و روز خیلی خوبی ندارد و در رنکینگ فیفا در جایگاه هفتاد و هفتم قرار گرفته، اما آن‌ها امید دارند تا با کاتانچ موفق شوند و دوباره در آسیا خودی نشان دهند.

جنگجوهای قدیمی به‌دنبال خودنمایی

تیم فوتبال بحرین، رقیب قدیمی ایران محسوب می‌شود و در گذشته رقابت‌های ایران و بحرین از اهمیت زیادی برخوردار بوده. در سال 2002، یکی از تلخ‌ترین خاطرات فوتبال ایران مقابل بحرین رقم خورد و در حالی که ایران آماده جشن صعود به جام جهانی بود با شکست مقابل بحرین از راه‎یابی به این رقابت‌ها بازماند، اما ملی‌پوشان فوتبال ایران این خاطره تلخ را با درخشش در انتخابی جام جهانی 2006 جبران کردند و با پیروزی مقابل این تیم، مجوز صعود به جام جهانی آلمان را کسب کردند. فوتبال بحرین بعد از سال 2006 رفته رفته افت کرد و از میان تیم‌های مدعی فوتبال آسیا خارج شد. بحرینی‌ها حالا می‌خواهند، فوتبال کشورشان را با هلیو سوزای پرتغالی احیا کنند و با رشد در فوتبال خود، به رنکینگی بهتری از صد و دهمی فوتبال جهان برسد.

هنگ کنگ ناامید از صعود

هنگ کنگ، تیم بزرگی در آسیا محسوب نمی‌شود و جز یک مقام سومی در سال جام ملت‌های آسیای 1956، افتخار دیگری ندارد. هنگ کنگ بیش از 50 سال است در هیچ رقابت بزرگی حاضر نبوده و با توجه به سطح گروه، احتمال صعودش از خیلی کم است. هنگ‌کنگی‌ها مانند دیگر تیم‌های گروه سوم از یک مربی خارجی استفاده می‌کنند و هدایت این تیم را ماکسو پاتلاینن برعهده دارد. هنگ کنگ در رده‌بندی فیفا در رتبه صد و چهل‌ویکم قرار دارد وامیدی چندانی به صعود ندارد.

 

کامبوج به‌دنبال کسب تجربه

اعضای تیم ملی کامبوج در این دوره از رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2022 و انتخابی جام ملت‌های 2023 به‌دنبال کسب تجربه هستند و امید چندانی به صعود از رقابت‌ها ندارند. کامبوجی‌ها سابقه‌ی چندانی در فوتبال آسیا ندارند و تنها حضور آن‌ها به جام ملت‌های آسیای 1972 برمی‌گردد. کامبوج ، مربی‌ جوانی را روی نیمکت خود می‌بیند و فلیکس دالماس 31 ساله سرمربی تیم صد و شصت‌ونهم رنکینگ فیفا خواهد بود. نکته جالب درمورد کامبوج این است که کیسوکه هوندا به‌عنوان مدیر تیم فعالیت خواهد کرد و نکته جالب درباره‎ی او این است که هنوز به‌عنوان بازیکن فعالیت می‌کند و خداحافظی نکرده است.

تیم ملی با توجه به گروهی که در آن قرار دارد، کار سختی ندارد و عراق تنها رقیب سرسخت تیم ملی محسوب می‌شود و بقیه رقبا نمی‌توانند رقیب سرسختی برای تیم ملی ایران محسوب شوند.

 255 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1280766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
    0 0
    بسمه تعالی با سلام درست که ایران پنج مرتبه در جام جهانی بوده اما نباید تیمهای هنگ کنگ و کامبوج را دست کم گرفت چه رسد عراق و بحرین را باید روند هماهنگ لیگ و جام جهانی ادامه یابد تا انشاالله در یک هشتم نهایی جام جهانی خود نمایی کنیم