یادداشت وارده/ بانک مرکزی را، هم امریکا تحریم می کند، هم خودی ها؟

اوایل هفته جاری،وکیل آقای احمدعراقچی در گفتگویی اظهار داشت:در کیفرخواست مدیران بانک مرکزی چنین آمده است: «این جرم قاچاق از طرف خود بانک مرکزی به صورت شبکه ­ای و سازمان­ یافته انجام شده است.»

این بدان معناست که محاکمه مسئولان سابق بانک مرکزی بخاطر انجام دادن وظایف ذاتی بانک مرکزی است؛ وظایفی که علی الاصول تنها مرجع صلاحیت دار برای تشخیص درستی یا نادرستی آن  صرفا بانک مرکزی است و ورود قوه قضائیه به این موضوع خارج شدن از صلاحیت این قوه و دخالت در اعمال حاکمیت قوه مجریه است. این امر به وضوح اصل تفکیک قوا را به چالش کشیده است و موجب تزلزل در ارکان حاکمیت خواهد شد.

متأسفانه در دولت آقای روحانی با پدیده­ ای نوظهوری مواجه هستیم، بانک مرکزی از یک سو توسط ترامپ تحریم می­شود تا نتواند نقش فعالی در کنترل بازار داشته باشد و بحران­های درون کشور افزایش پیدا کنند، از سوی دیگر قوه قضائیه وقت با محاکمه بانک مرکزی خواسته یا ناخواسته در مسیر ترامپ قدم برداشته است و یک نهاد حاکمیتی را خلع سلاح نموده و قدرت تأثیرگذاری آن بر بازار را کاهش داده است.

متأسفانه به نوعی خودتحریمی دچار شده ­ایم. آیا نویسنده کیفرخواست تحصیلات حقوقی داشته است و می ­داند نهادهای حاکمیتی به موجب قانون مسئولیت کیفری ندارند؟

قطعاً این موضوعات مورد توجه ریاست جدید قوه قضائیه قرار دارد و ایشان در مسائل مختلف نشان داده ­اند که مخالف بسته شدن دست نهادهای حاکمیتی و انقلابی در هر شرایطی به خصوص در شرایط جنگ اقتصادی هستند، فلذا ایشان قاعدتا  اجازه نمی دهند این بدعت نامبارک در دوره تصدی ایشان ایجاد شود.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1283198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =