۰ نفر
۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
تنش‌ها بین ویتنام و چین بالا گرفت

ایرنا نوشت: در شرایطی که گشتی های چین و ویتنام در دریای جنوبی حضوری فزاینده دارند، هانوی اعلام کرد به عملیات مشترک با روسیه در این منطقه بدون توجه به اعتراضات پکن ادامه خواهد داد موضوعی که باعث تنش میان چین و ویتنام شده است.

روزنامه «ساوت چاینا» هنگ کنگ روز شنبه گزارش کرد ویتنام در حال انجام عملیات مشترک استخراج نفت موسوم به هاکوریو ۵ در منطقه وانگارد در دریای جنوبی است و گفته است که این عملیات با همکاری روسیه انجام می شود و ادامه خواهد یافت.

این کشور نه تنها نسبت به استمرار این اقدام تاکید ورزیده بلکه از چین خواسته است هر چه سریعتر گشتی های خود را از این ناحیه خارج کند و مانع عملیات اکتشاف و استخراج نفت نشود.

وزارت خارجه ویتنام هم در بیانیه ای خاطر نشان کرده است که نسبت به حقوق هانوی در برابر پکن کوتاهی نخواهد کرد و به هر شکل ممکن به دنبال حفاظت از حق حاکمیت خود است.

شرکت تضمین امنیت دریایی ویتنام هم اعلام کرده است که عملیات مشترک با روسیه که قرار بود تا روز ۳۰ جولای پایان یابد برای استخراج نفت تمدید شده است و تا پنجم سپتامبر ادامه خواهد یافت.

این در شرایطی است که چین خود را مالک بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد از دریای جنوبی می داند که ارزش تجارت کشتیرانی آن در سال به بیش از ۵ هزار میلیارد دلار می رسد و پیش از این نیز اکتشافاتی را در منطقه انجام داده است.

در همین حال هوا چون اینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن گفت که ویتنام از ماه می به این طرف دست به اقداماتی برای اکتشافات نفتی زده است که نقض حق حاکمیت چین محسوب می شود.

وی افزود که ما اعتراض خود را در این زمینه به اطلاع طرف ویتنامی رسانده ایم و به رایزنی ها با این کشور ادامه می دهیم و می خواهیم هانوی به شکل مناسب مساله را حل و فصل کند.

چین بارها نسبت به عملیات های ویتنام برای استخراج انرژی با عصبانیت واکنش نشان داده و یک بار در همین منطقه در اطراف جزایر اسپراتلی در دریای جنوبی در سال ۲۰۱۷ میلادی مانع پیشبرد این برنامه از سوی ویتنام شده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1283817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    0 1
    آمریکا نبود چین هندوچین را با پانزده کشور قورت می داد ی آب هم روش جنگ دریای چین جنوبی و قتل عام سربازان ویتنامی را ببینین مستند تا بفهمی تیغ در دست زنگی مست چ می کنه چین معتبر بشه با دنیا چ می کنه مثل سانچی همه را غرق می کنه