آمار عجیب فاسدشدن محصول در سردخانه‌های قطب سیب کشور!

درحالی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از پیش‌بینی برداشت ۲۰۰ هزار تن سیب تابستانه از باغ‌های سیب استان خبر می‌دهد که رئیس اتحادیه سردخانه‌داران استان از فاسد شدن ۴۰ هزار تن سیب خبر می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، سیب به عنوان محصول مهم کشاورزی استان آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود و این استان با تولید سالانه بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰هزار تن سیب درختی رتبه نخست کشور را داراست.
سیب این استان علاوه بر بازارهای داخلی و فروش به کارخانه‌های فرآوری از جمله آبمیوه، به بازارهای خارجی همچون افغانستان، پاکستان، عراق و روسیه نیز صادر می‌شود.
با این حال، با آنکه تولید سیب استان در کشور رتبه اول را دارد ولی فاسد شدن بخشی از محصول در سردخانه‌ها و همچنین دپوی سیب در کنار جاده در سال‌های گذشته و فاصله قیمت سیب از کشاورز تا بازار مشکلاتی است که در بازار سیب استان وجود دارد.

جذب ۱۵۰هزار تن سیب درختی استان به صنایع تبدیلی

رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در جلسه ساماندهی مراکز خرید و جمع‌آوری سیب درختی کنار جاده‌ای استان که اواخر تیرماه امسال برگزار شد گفته بود: امسال ۱۵۰ هزار تن سیب درختی توسط کارخانه‌های صنایع تبدیلی جذب می‌شود.

پیش‌بینی تولید ۲۰۰هزار تن سیب تابستانه در استان

عزیز امانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی می‌گوید: سطح زیر کشت سیب تابستانه استان در حدود هزار هکتار است که برداشت سیب تابستانه تا اوایل شهریورماه در آذربایجان غربی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۲۰۰ هزار تن سیب تابستانه از باغ‌های سیب استان برداشت شود.

سیب

فاسد شدن ۴۰هزار تن سیب در سردخانه‌های استان

مراد آقابالازاده رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی نیز به ایسنا گفته است: بعد از عید امسال ۴۰هزار تن سیب تولیدی استان در سردخانه‌ها با سپری شدن زمان نگهداری آنها از بین رفته و دور ریخته شده است.
وی با اشاره به اینکه ماندگاری سیب آذربایجان‌غربی در سردخانه‌ها تنها ۵ ماه است اضافه کرده است: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تصویب بخشنامه غیر برنامه‌ریزی شده و ممنوع کردن ۴۵ روزه صادرات سیب باعث بی‌کیفیت شدن سیب‌ها و از بین رفتن این میزان سیب در سردخانه‌ها شده است.

این درحالیست که اواخر فروردین‌ماه امسال محمد دهقان سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفته بود: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولین استانی و مساعدت وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستور آزادسازی صادرات سیب صادر گردیده است و با ابلاغ بخشنامه صادرات سیب به گمرکات، ۹۰هزار تن سیب سردخانه‌های استان صادر خواهدشد. (اینجا) ولی با گذشت ماه‌ها در نشست خبری خردادماه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان از ممنوعیت صادرات سیب طی یک تصمیم لحظه‌ای از اواخر سال گذشته تاکنون خبرداده بود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1284292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    0 0
    آب از سفره های زیزمینی پمپ میکنیم سیب میکاریم میریزیم دور تازه دریاچه ارومیه هم خشک میکنیم .خیلی باحالیم