قیمت‌ بازار مسکن در تهران چقدر افت کرد؟/ ۱۲ منطقه کاهش قیمت داشتند

ایران نوشت: در تیرماه سال ۱۳۹۸ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۵/۱۳۳ میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵/۹۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. تعداد معاملات انجام شده طی این ماه ۸/۴ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰/۲۰ و ۶/۶۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش قابل ملاحظه حجم معاملات در ماه‌های اخیر موجب شده است تا رشد ماهانه قیمت مسکن روند کاهشی به خود گرفته و در تیرماه سال‌جاری به ۴/۰ درصد تقلیل یابد. این میزان رشد در شرایطی محقق شده است که در این ماه ۱۲ منطقه از مجموع ۲۲ منطقه شهر تهران با کاهش متوسط قیمت نسبت به ماه قبل مواجه بودند. در این ماه شاخص کرایه مسکن استیجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۸/۲۴ و ۵/۲۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

حجم معاملات مسکن
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در تیرماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از مجموع ۴۷۹۰ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۲/۴۰ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با تیرماه سال قبل ۶/۳ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.
توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در تیرماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۴/۱۲ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۱/۹ و ۹ درصدی در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند. در مجموع ۷۱ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در تیرماه سال‌جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهربه ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۴، ۱۰، ۱، ۷، ۱۵، ۸ و ۱۱بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۹ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

تحولات قیمت مسکن
 در تیرماه سال ۱۳۹۸، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۵/۱۳۳ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴/۰ و ۵/۹۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۱۱(معادل ۸/۱۱۶ درصد) و کم‌ترین میزان رشد به منطقه ۶ (معادل ۷۷ درصد) تعلق دارد.
در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۳/۲۹۸ میلیون ریال به منطقه ۱ و کم‌ترین آن با ۹/۶۰ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵/۹۷ و ۵/۹۶ درصد افزایش نشان می‌دهند.

تحولات بازار در چهار ماهه نخست سال
تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۸ به حدود ۳/۲۶ هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۹/۴۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۵/۱۲۶ میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴/۱۰۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

واحدهای پرطرفدار از نظر قیمت
توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در تیر ماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی «۶۰ تا ۷۵ »و «۷۵ تا ۹۰ »میلیون ریال به ازای هر متر مربع بنا هر کدام با سهم مشابه ۳/۱۰ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و دامنه قیمتی «۹۰ تا ۱۰۵ »میلیون ریال با اختصاص سهم ۲/۱۰ درصدی در رتبه بعدی قرار گرفته است. در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که ۷/۵۸ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران(۵/۱۳ میلیون ریال)معامله شده‌اند.

واحدهای نقلی همچنان پرطرفدار
توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در تیر ماه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای «۵۰ تا ۶۰» مترمربع با سهم ۶/۱۴ درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنای« ۶۰ تا ۷۰»و «۷۰ تا ۸۰ »متر مربع به ترتیب با سهم‌های ۸/۱۳ و ۹/۱۱ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. درمجموع در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کم‌تر از ۸۰ متر مربع، ۳/۵۴ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

واحدهای زیر یک میلیارد تومان؛هدف بازار
در تیرماه سال ۱۳۹۸، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش «۳ تا ۵/۴ »میلیارد ریال با اختصاص سهم ۶/۱۴ درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. واحدهای دارای ارزش «۵/۴ تا ۰/۶ »و «۰/۶ تا ۵/۷»میلیارد ریال نیز به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۸/۱۲ و ۲/۱۰ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.  در مجموع در این ماه، حدود ۹/۵۱ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۹ میلیارد ریال اختصاص داشته است.

تحولات اجاره بهای مسکن
بررسی شاخص کرایه مسکن استیجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در تیرماه سال جاری مؤید رشد به ترتیب معادل ۸/۲۴ و ۵/۲۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

۲۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1284419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    0 0
    کاهش قیمت و این سوسول بازی ها به درد ما نمی خوره. قیمت مسکن باید حداقل یک سوم مبلغ فعلی شود.