آن‌چه ظریف گفت، آن‌چه خبرنگاران  شنیدند و نوشتند

وزیر خارجه کشورمان در نشستی با اصحاب رسانه پاسخ هایی صریح تر از گذشته به مخالفان داد: من عصبانی نیستم...

زهره نوروزپور: وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه روز خبرنگار(۱۷ مرداد) در جمع صمیمی اصحاب رسانه، از آشفتگی های بین الملل گفت. از سناتور رند پال آغاز و به مخالفان داخلی ختم شد.

این روزها، روزهای خوبی نیست. روزهایی است که دشمن مشترک از یاد رفته است. روزهایی که وزیر خارجه کشورمان در حساس ترین لحظات تاریخ بین الملل مورد آماج حملات داخلی قرار گرفته است. نکته تلخ ماجرا آنجایی است که آنهایی هم که زمانی مخالف و منتقد ظریف نبودند، این روزها حرف های بی ربطی درباره وزیر خارجه می زنند. اما امروز ظریف گفت عصبانی نیستم! گفت ببینید می خندم! من هیچگاه عصبانی نیستم! اخری ها صدای منو میشنوند؟ همیشه آخری ها با سر و صدا مانع از رسیدن صدای من می شوند. حتی در مجلس هم باید داد بزنم و فکر میکنند من عصبانی هستم! اما در مجلس هم همهمه می کنند و باز مانع از رسیدن صدای من می شوند. پس من عصبانی نیستم فقط می خواهم صدایم برسد!

صحبت های ظریفانه ظریف شاید کنایه ای بود به مخالفان به این معنی که کسی نمی تواند مرا ناراحت و عصبانی کند، به این معنی که وزیر خارجه همچنان استوار و ثابت قدم با همه کارشکنی ها به راه خود ادامه می دهد. خنده او ما را هم به خنده انداخت...

ظریف گفت و ما شنیدیم و نوشتیم

ظریف امروز به شایعات پایان داد. از اعلام کاندید شدن برای انتخابات تا مذاکره با رهبری. او درباره گفتگوهای منطقه ای و سیاست امارات درباره ایران توضیح داد. صحبت های برجامی نیز مانند همیشه به قوت خود باقی بود و  او با حوصله به همه خبرنگاران پاسخ داد.

او درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به خبرآنلاین گفت: راضی می شوید اگر سند بگذارم و بگویم کاندید نخواهم شد! ظریف با لبخند همیشگی گفت: من اکنون در برابر تمام جهان اعلام می‌کنم که من آن کار را بلد نیستم و دنبال آن کار نمی‌روم و به کسانی که نگران ۱۴۰۰ هستند می‌گویم نگران ۱۴۰۰ نباشند و بگذارند ما کاری را که بلدیم انجام دهیم و به خاطر نگرانی از ۱۴۰۰ مانع کار ما نشوند، من مخلص این افراد نیز هستیم.

ظریف ادامه داد: اگر این دوستان بخواهند حاضرم در محضری که آنها می‌گویند حضور پیدا کنم و تعهد محضری بدهم که من در ۱۴۰۰ در خانه هستم و یا در دانشگاه و قصد ورود به عرصه‌ای که آنها نگرانش هستند ندارم.

نمی‌دانم برخی چطور می‌توانند ادعای ولایتمداری کنند و همزمان توهین کنند. رهبری گوشی شنوا و سعه صدر دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان به روزنامه «اعتماد» درباره برخی اظهارنظرها درباره وجود اختلاف میان وزیر خارجه و دیگر نهادهای تصمیم گیرنده به طور خاص رهبری درباره موضوع « مذاکره با آمریکا » هم پاسخ داد و گفت:

آنطور نیست که ما با آمریکا مذاکره انجام نداده باشیم، ساعت‌ها مذاکره با این کشور صورت گرفته و به نتیجه مشخصی ختم شده است همانطور که رهبری گفتند این نتیجه آزمایشی برای آمریکا است که اگر در آن سربلند باشد می‌تواند زمینه‌ای برای مذاکره در حوزه‌های دیگر باشد.

اینکه مقام معظم رهبری به بنده اجازه می‌دهند تا در جلساتی که در آن حضور دارم نظراتم را بیان کنم، نشانگر  گوش شنوا و سعه صدر ایشان است.

ممکن است در یک موضوعی بنده به عنوان یک کارشناس نظراتم را بیان کنم که آن را وظیفه خودم می‌دانم ولی در نهایت تصمیم در آن مجلس گرفته می‌شود و رهبری نیز در نهایت جمع‌بندی می‌کنند. اینطور هم نیست که هیچ فرد دیگری صحبت نکند. در جلسات نظرات مختلفی مطرح می‌شود و مقام معظم رهبری در نهایت جمع‌بندی می‌کنند.

در پاره‌ای از مواقع نیز ممکن است نظراتی که از سوی افراد حاضر گفته می‌شود با نظراتی که رهبری می‌گویند یکسان نباشد ولی ایشان به نظرات مطرح شده گوش می‌دهند. رهبری ما با سعه صدر دستور می‌دهند که افراد نظراتشان را بگویند و اصرار دارند که افراد حاضر دچار خودسانسوری نشوند و این به نظر من از نعمت‌هایی است که ما داریم.

اینکه  برخی می‌خواهند تصویرهای غلطی دیگری ارائه دهند، چه در این طرف و چه در آن طرف، خیلی به آن‌ها توجه نکنید. من آنقدر از محبت‌های مقام معظم رهبری بهره‌مند بوده‌ام که نمی‌دانم برخی چطور می‌توانند ادعای ولایتمداری کنند و همزمان توهین کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این اولین نشست خبری بلند مدت ظریف با اصحاب رسانه در داخل کشور بود. این نشست خبری در این حال  و روز کشور بسیار حائز اهمیت بود که مهترین آن پاسخ قاطع ظریف به شایعات و حواشی پیش آمده بود.

ظریف در این نشست ، مشروح به یک یک اتفاقات اخیر پاسخ داد البته اگر گوش شنوایی برای مخالفان باقی مانده باشد. از علت تحریمش ، از رفت آمدهای دیپلماتیک از مذاکرات با کشورهای دوست.

ظریف در اول سخن خود مقابل رسانه های خارجی گفت : امروز ایالت متحده در دنیا تنها است و نمی‌تواند ائتلاف ایجاد کند. کشورهای دوست شان هم خجالت می‌کشند که با آنها در یک ائتلاف  حضور پیدا کنند.

خدا را شاکر هستیم که آنها با رفتار خودشان به دنیا نشان می‌دهند که در چند حوزه محدود که توانایی دارند، در سایر مسائل باز مانده‌اند. ما کشور و تمدنی هستیم که در اوج پیشرفت و در اوج ذلت و عقب‌ماندگی آنها علم و دانش مان را به آنها مجانی ارزانی کرده‌ایم و امروز حتی اجازه نمی‌دهند آن را بخریم.

ظریف گفت: تحریم وزیر امور خارجه یعنی چه؟ یعنی شکست در گفت‌وگو و در دیپلماسی، امروز در دنیا تفاوت این دو گفتمان مشخص است. دنیای کنونی ما دنیای سلطه نیست. بازیگران و کنشگران متنبه شده‌اند. مراکز قدرت جابه‌جا شده است. انسان‌ها هم قدرتمند شده‌اند. حتی یک خبرنگار با یک موبایل یک برنامه مجازی می‌تواند دنیا را تسخیر کند. این ارزش دنیای ما است. کاری که رسانه می‌تواند انجام دهد، به خاطر جابه‌جا شدن قدرت است.

 وی با تاکید بر اینکه دوران ابرقدرت‌ها به سر آمده و دوران افراد و مردم آغاز شده است، گفت: خوشحالیم که در ۴۰ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت کنار این قدرت‌ها نبوده و در کنار مردم بوده و سیاست خودش را بر اساس استقلال و تکیه بر مردم خودش تبیین کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: ما امنیت خودمان را هیچ گاه نخریده و نخواهیم خرید، قابل فروش هم نیست چرا که امنیت ما از مردم ما نشات می گیرد همچنین ما پیشرفت خودمان را هیچ گاه نخریده و نخواهیم خرید چرا که پیشرفت ما از مردم نشات می‌گیرد.  هر اندازه که به ما فشار آورند، با اتکا به مردم خودمان پیشرفت کرده‌ایم.

مرتضی خوانساری کارشناس مسائل بین الملل در باره ظریف می گوید: تیم ترامپ می داند که ظریف با حدود ۴۰ سال سابقه دیپلماتیک از برجسته ترین و با سابقه ترین دیپلمات عصر حاضر است و تنها وزیر خارجه ای در جهان است که تجربه جنگ، سازمان ملل، برجام و بحران های مختلف را دارد. مهمتر اینکه تحلیل گر تحولات داخلی و خارجی آمریکا است؛ و توانسته یک لابی قوی در آمریکا ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسملین سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات گفت:  «ظریف یک تنه در برابر گاندوهای داخلی و کابوهای خارجی ایستاد، مدیون او هستیم . تاریخ گواهی می‌دهد افراد بزرگ چه رنج‌هایی گرفتار شدند و از طعن‌ها و کین‌های دوست و دشمن برخودار شدند. ظریف هرچه بیشتر گذشت، به دین و ایران باورمندتر شد. ظریف پدیده عصر ماست. او بهترین، کاردارترین و شایسته‌ترین وزیر امور خارجه از عهد خارجه تاکنون است. او در مذاکره با ۶  قدرت جهانی با قدرت بیرون آمد.»

۳۱۰ ۶۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1286855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    دلواپسان امروز شعبون بی مخهای عصر فاطمی و مصدق و مهدعلیاهای عصر قجرند
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      خودت چی هستی؟
    • شمس تبریزی IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      25 68
      دوست عزیز، آن زمانی که شعبان جعفری ها در صحنه سیاسی بودن امثال داریوش فروهر هم موقع انتخابات بزن بزن راه مینداختن. داریوش فروهر در جوانی بزن بهادر بود. همین اردشیر زاهدی را به دستور غلامحسین صدیقی وزیر کشور مصدق کتک مفصلی زدن و خود صدیقی هم در شهربانی بهش دشنام داد. کتف اردشیر به خاطر دستبند قپانی که رفقای صدیقی بهش زدن تا همین الان درد میکنه. یهو خیال نکنی صدیقی از همون اول استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران بوده و فروهر هم اهل اعتراضات مدنی بوده. نه آقا. اینها در جوانی شان خیلی کارها کردن و فقط اسم شعبان جعفری بد در رفته. بگذریم که مقایسه دلواپسان امروز با امثال شعبان جعفری قیاس مع الفارقه چون دلواپسان یک عده افراد تحصیلکرده هستن نه یک عده چاقو کش. این را هم اضافه کنم که من شرافت امثال شعبان جعفری را بیشتر از مصدق میدانم. لا اقل جعفری به قانون اساسی پایبند بود و در دفاع از قانون اساسی وقت و تمامیت ارضی کشور قمه کشی میکرد و حال آنکه مصدق و فاطمی برانداز و مخالف قانون اساسی بودن و اگر کار دست آنها می افتاد کشور را دچار تجزیه میکردن
    • CA ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
      27 0
      دلواپس و دلقرص، فرقی ندارن نهایتا برای این مملکت وگرنه وضعیت این نبود
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    43 95
    معلومه که عصبانی نیست. خود منهم وقتی می خوام باورم را برای شخصی توضیح بدم با هیجان صحبت می کنم.بقیه هم ظاهرا همینطور باید باشند چون یک سخن بی انرژی در طرف مقابل حسی ایجاد نمی کنه و باعث ایجاد خمیازه می شه.
    • بی نام IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      36 62
      من فیلمشو کامل دیدم اصلا اتفاقا عصبانی نیست خیلی هم حالش خوبه ، از کجا دیگه میخواین بهونه در بیارید
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
      6 0
      کاملا مشخصه عصبانی نیست! ... ظریفی که همیشه میخندید تا امروز این شکلی ندیده بودمش
  • ناشکیبا IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    56 18
    امیدوارم این تحریم شدن آقای ظریف بعدها دستاویزی برای انتخابات ریاست جمهوری نشه و از اون بهره برداری صورت نگیره، چون اون موقع باید به ترکیب و اصالت این سناریو شک کرد.
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      55 61
      به قول دکتر ظریف سند امضا کنه خیالت راحت میشه؟
    • سعید IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      48 49
      اقا کوتاه بیا دیگه ، بنده خدا دیگه چقد بگه نمی خواد کاندید بشه شورشو دیگه دراوردید تمام انرژی وزیر مملکتو به خاطر این حرفا گرفتید توقع دارید سیاست خارجی هم خوب پیش بره؟ اصلا انرژی میزارید براش بمونه که به کارای بین الملل رسیدگی کنه؟ چقد اخه بی سواد هستید
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
      15 3
      اینا چه جوشی میزنن. جای دیگه دنیا اصلا اسم وزیراشون رو نمیدونن. ما اینجا انگار پسر خاله مون هستش. باشه بابا. ظریف نمیاد. ولی راست میگه دوستمون، کم از این موارد سوء استفاده نشده. اعلام حمایت از یک کاندیدا کفایت میکنه تا انبوه پسرخاله ها به صف بشن
    • محسن IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
      20 2
      آقایون با سواد، این آقا یا خانم ناشکیبا، کجا گفته ظریف میخواد کاندید شه!؟ دو خط متن مردم رو نمیتونید بخونید درست و حسابی، خدا میدونه گزارش به این حجم رو چطور حلاجی کردید پیش خودتون. :-)
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    41 28
    دشمن مشترک رو خوب اومدید. واقعا که سیاستمداران ما از دسته شریعتمداری یادشون رفته دشمن جای دیگه است ظریف نیست!
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    55 57
    واقعا که تو دنیا نمونه هستیم، وزیر خارجه کشورمون نصف انرژیشو باید بزار مخالفای داخلی رو ساکت کنه چی میمونه برای خارج از مرزها؟
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    28 71
    ظریف: «نمی‌دانم برخی چطور می‌توانند ادعای ولایتمداری کنند و همزمان توهین کنند. » بدا به حال این جماعت که دارن مملکت رو به فنا میدن
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      22 6
      چون ولایتمدار نیستند فقط ظاهره تو عمل چیز دیگه هستند خصوصا تو خفا
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      18 18
      اینا کسایی هستند که وجهه مقام معظم رهبری رو هم زیر سوال می برن
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      7 93
      رهبر مظلومم
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      3 17
      منافق و نفوذی
    • حمید IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      3 12
      پروژه نفوذ
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      11 3
      جالبه ظریف هم از خارج و هم از داخل اونم از هر دوطیف سیاسی مورد هجوم قرار داره، من از ایشون سوال دارم برادر من بنظرت خودت یکجای کار رو اشتباه نرفتی؟ آیا دلیل اینکه از همه جناح ها خصوصا در بین مردم مورد حمله قرار گرفتن دلیلش این نیست که بجای داشتن مواضعی روشن و شفاف جهت باد رو انتخاب کردین؟
  • مجید IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    14 63
    صحبت های ظریف درباره رهبری یعنی اینکه نفاق توی کشور داره موج میزنه خدا مارو از شر منافقان رها کنه
  • زهرا IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    47 82
    در چهل سال اخیر ایران به خودش همچین وزیر خارجه ای ندید. قطعا در نسل بعد از او به نیکی یاد می کنه
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      33 43
      اقامون جنتلمنه خخخ
    • حمیدرضا CZ ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      56 61
      اگر قدر بدونن. صحبت های ظریف امروز عالی بود و من واقعا بهش افتخار میکنم حس ناسیونالیستی ادم رو تحریک میکنه ، یه دونه ای سردار
    • CZ ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      28 84
      قطعا در تاریخ ثبت میشه، مانند مصدق که بعدها فهمیدن برای کشور چه کرد مانند فاطمی ها .... سرت سلامت که ابروی ایران را در دینا زنده کردی
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      1 6
      سید ضیاالدین ها و .....
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      21 1
      آقای ظریف از معدود سیاست مدارهای این کشور بود که مردم بهش امید داشتن ولی بنظرم خود ایشون هم در بین راه متوجه این موضوع شد که کشور تحت حاکمیت چه جریانی است و دولت و ملت همگی کشک هستن اما اشتباه بزرگ ایشون بجای ایستادگی روی مواضع خودش و عدم قبول دخالتها و فشارها متاسفانه ایشون هم همرنگ جماعت شد و از سیاستمداری محبوب به سیاستمداری منفور تبدیل شد
  • محمد IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
    12 21
    دیپلماسی یعنی این کسانی که میخواستند ما اغازگر جنگ باشیم حالا در گوشه رینگ افتادن ونمیدونن چه کنن اگه جنگ کنن انتخابات و آبروی جهانی رو از دست دادن اگه جنگ نکنن ایران همچنان تاخت و تاز میکند این است حرکت با وزیر در شطرنج سیاست
  • ایران IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
    19 14
    خیلی ها رفتن خارج درس بخونن یادشون رفته برای چی اومدن فرنگ آقای ظریف رفت درس خوند اومد وبه کشورش 40سال خدمت کرد حالا داره به جهان درس وطن پرستی ودیپلوماسی میده زنده باد ایران و ایرانی باغیرت چون آقای ظریف می‌دونه زیاده خاهیه غربی ها تمامی ندارم و اگر سپاه روبده موشک هم بده انرژی اتمی رابده آنها در اینده میگن نفت رو هم بدید پس همراه ویک صدا برای ایران باشیم چون مادر منطقه شیعه هستیم کنار برادران اهل سنت نفت داریم واریاعی هستیم و دارای 2500سال تاریخ پس آخر دنیا دشمن داریم
    • FR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
      3 0
      اتفاقا اونایی که رفتن درس بخونن خوب هم می دونن واسه چی رفتن.واسه این که دیگه برنگردن تو اون مملکت. اون مملکت و ظریف هم باشه واسه امثال شما ها . ارزونی خودتون
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
    11 3
    شمس متاسفم برات این تاریخ من در اوردی رو از کجا آوردی ؟ اگه مصدق نبود که حالا حالا ها باید برای نفتمون هم به انگلیسیها التماس میکردیم.