سد ترکیه‌ای که گردوخاک و بی‌آبی را به ایران می‌آورد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: معاون محیط زیست درباره ساخت سد ایلسو ترکیه و پیگیری و واکنش دستگاه‌های مربوطه در این خصوص توضیحاتی داد.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، درباره  آبگیری سد ایلسو ترکیه و وضعیت رودخانه‌های پایین دست سد اظهار کرد: تالاب‌های بخش ایرانی از سوی رودخانه‌های داخل کشور صورت می‌گیرد.

او افزود: اگر سد ایلسو آبگیری شود برای هورالهویزه که در غرب دشت آزادگان است مشکل ایجاد خواهد شد.

تجریشی گفت: هورالهویزه که در پایین دست سد ایلسو قرار دارد با آبگیری آب این رود به تدریج کم خواهد شد.

او بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست چند ماهی است که مطالعاتی در زمینه شناسایی کانون‌های گرد و غبار اطراف کشور را آغاز کرده است، اگر علت این کانون‌ها خشکی رودهای دجله و فرات باشد و با کاهش آوردها این رودها تاثیر قرار گیرند ما می‌توانیم با این مطالعات واکنش نشان دهیم.

معاون محیط زیست گفت: اگر موضوع کاهش آوردها و ایجاد گرد وغبار از رودهای دجله و فرات تایید شود با تهیه مستند به دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت خارجه و وزارت نیرو ارجاع شود تا این دو دستگاه نسبت به این مطالعات بتوانند واکنش نشان دهند.

او افزود:در چند سال اخیر بیشتر کانون‌های شناسایی شده ربطی به کمبود و یا نبود آب نداشتند به صورتی که با بستن آب بر روی آن گرد و غبار ایجاد نشده است، اما باکاهش بارش‌ها، خطوط کم فشار به لایه‌های پایین‌تر رفته و رها سازی زمین‌های زراعی با آغاز جنگ در کشورهای سوریه و عراق موجب ایجاد گرد و غبار شده است.

تجریشی گفت: سد ایلسو حدود ۱۵ سال است که ساخته شده چرا تاکنون دستگاه‌های مربوطه به این موضوع واکنش نشان ندادند و این موضوع را ارزیابی نکردند.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1287907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =