دبیر انجمن قطعه‌سازان: توان تولید خودرو شاسی بلند را هم داریم اما...

دبیر انجمن قطعه‌سازان حضور دولت در اداره بنگاه‌ها را مهمترین عامل پیش نرفتن توسعه در این صنعت می داند.

محمد رضا نجفی منش، از اعضای اتاق بازرگانی و دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت و گو با خبرآنلاین  در رابطه با علل عدم تولید خودروی شاسی بلند توسط خودروسازهای داخلی گفت: این گفته شما درست است و به واقع بازار مصرف برای خودورهای شاسی بلند عمق بیشتری از گذشته یافته است و باید تولیدکنندگان داخلی به آن بپردازند. با این همه نباید فراموش کنیم بنا بود با مشارکت رنو فرانسه خط تولید خودروهای شاسی بلند در کشور شروع به کار کند ولی ترامپ ناگهان این قراردادها را از بین برد و عملا برنامه ریزی ها به هدر رفت.

وی در رابطه با اینکه تولید خودرو شاسی بلند دشوارتر از خودروهای دیگر است، تاکید کرد: چنین نیست و به واقع هم تولید خودروی شاسی بلند چندان دشوار نیست و توان داخلی فعلی کشور هم این امکان را دارد، ولی بحثی که اکنون خودروسازان با آن دست به گریبان هستند، بقا است.

او توضیح داد: در شرایط فعلی مشکلات بنگاه‌ها افزایش یافته و مساله کمبود نقدینگی عملا شرایط را برای تولیدکنندگان سخت‌تر کرده است. این میان خودروسازان ما فعلا به دنبال حفظ همین شرایط فعلی و گذر از دوره سخت هستند، درنتیجه تمرکز به سمت تولیدات جدید نرفته است اما این وضعیت هم پایدار نخواهد ماند و باید به سوی تنوع بیشتر رفت. به هر روی وقتی این تقاضا وجود دارد بهتر است با تولید ملی تامین شود و نه محصولات خارجی.

این قطعه ساز با بیان اینکه بحران نقدینگی بزرگترین مشکل صنعت خودروسازی است، تصریح کرد: قیمت گذاری عملا توان تولیدکننده برای کسب نقدینگی بیشتر را کاسته و اکنون باید در کنار کمک به این صنایع، برنامه ریزی بیشتری صورت بگیرد تا این صنعت سر پا بماند و داخلی سازی در کشور حداکثری شود که از این رهگذر دیگر دشمنان خیال نکنند با تحریم ما می توانند ما را به شکست بکشند. اینها به شرطی است که به صنعت خودروسازی توجه کافی شود. در حال حاضر قطعه سازان انتظار دارند تا حداکثر ظرف یک ماه بدهی آنها تسویه شود تا شرایط بهتری داشته باشند.

او در پاسخ به این ادعا که صنعت خودروسازی ایران را کودک ۵۰ ساله می دانند گفت: بیایید مانند آقای احمدی نژاد با سوال پاسخ دهیم، چنانچه برادران خیامی صاحب کارخانه ایران خودرو بودند هم اکنون از کره جلوتر نبودیم؟ کلید قضیه در این نکته است که دولت با دخالت در امور بنگاهها شرایط را برای رشد آنها مسدود کرده است. کارخانه ارج و آزمایش چندین دهه مشغول بودند تا اینکه دولت مالک آنها شد و تعطیلی حاصل شد. در نتیجه این دخالت دولت است که خودروسازی ما را به این روز کشانده و اجازه رشد و پیشرفت را سلب کرده است.

نجفی منش گفت: در میان همین مدیران فعلی افراد توانایی وجود دارند که به دلیل زیر مجموعه دولت بودن نمی توانند پتانسیل خود را نشان دهند به این جهت فکر می کنم کنار رفتن دولت از این بخش راه را برای گسترش باز می کند.

۲۲۶۲۲۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1288704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آزاده IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    47 0
    آقای نجفی منش تا کی میخوای از این واژگان استفاده کنی؟ وقتی حمایت همه جانبه به صنعتی که تمامش رانت هست و همش دولتیست قیمت چندین برابر هم بشه توان و مدیریت همین هست که توی این چند سال بوده همت و فکر وجود نداره
  • سعید RO ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    53 0
    یکی از دلایل عقب ماندگی صنعت امثال همین اقای نجفی منش هستش که فقط دنبال گرون فروشی برای جبران بی مدیریتی و ناکار اندیشون هستش و هیچ توجهی به مصرف کننده ندارن
  • مبثم IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    62 0
    قربونت شما همین صندوق ۲۰۶ رو ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کردی . بخوای شاسی بلند بسازی فکر کنم کل بودجه ی سه شرکت بنز و بی ام و و لامبورگینی رو طلب کنید اخرشم یه اش شلم شوربا میفرستی تو خیابون
  • IQ ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    48 0
    همون چند تا مدل سواری که تولید کردید واسه هفت پشتمون بسه
  • قمر ارومیه ای FR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    55 0
    دولت اگه نباشه شما پراید رو دویست میلیون تومان می‌فروشید آخه
  • حق گو IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    29 0
    منظور، درشکه که نیست؟!
  • آرمان ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    41 0
    یعنی من دیوانه‌ی بحران نقدینگی شما شدم. آقایون خانمها پول بزارید روی هم صنعت بی‌پول و فقیر خودروسازی مملکت رو کمک کنید این بنده‌های خدا هی معده‌شون جا باز میکنه کمک‌های دولت گرفتن، پول پیش فروش گرفتن از ملت و بعد تحویل خودرو هر وقت که دوست داشتن و هزار چیز دیگه معده‌ی این عزیزان رو پر نکرده.
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    40 0
    دولت اگه از صنعت خودرو حمایت نمی کرد شماها همه باید التماس می کردید مصرف کننده این تولیدات رو بخره واقعا چرا از خواب بیدار نمی شید!
  • كدخدا IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    33 0
    شما پرايد سر موعد تحويل بده شاستي بلند پيش كش
  • هع IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    28 1
    تو سدانش موندین حالا کراس اور میخواین بسازین
  • mohamad.parsa IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    24 1
    توروخدابیخیال ساختن شاسی بلندبشین شاسی کوتاهتون پرایدچیه که‌ شاسی بلندت باشه. بیشترازاین آبروی ایران توخودروسازی نبرین. اگه صنعت خودرو رو بدن به وزارت دفاع شاید انقلابی توی صنعت صورت بگیره
  • ابوالفضل IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    27 0
    دلیل اصلیش حضور افرادی مثل خود این اقاست. که سال هاست ذینفع این خودروسازی داغونه
  • فرید IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    20 0
    شما که شبانه روز دارید مینالید که مواد اولیه نیست و نمیدونم نمیصرفه قطعه تولید کنیم ...هر چه که هم به اسم تولید داخلی وارد بازار میکنید جنس درجه 3 چین ...
  • reza IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    22 0
    با سلام. دخالت دولت در صنعت خودرو همیشه در جهت حمایت از خودرو و قطعه سازان بی کیفیت بوده است که خود را با شرایط روز منطبق کنند. مانند پدری که از فرزند حمایت میکند. باید حمایت از کودک 50 ساله متوقف شود و با آزاد سازی ورود خودرو برای همیشه از ظلم به مردم در فروش ماشینهای بی کیفیت به چند برابر قیمت و آلوده کردن هوای شهرها و بالا رفتن مصرف بنزین جلوگیری شود. در این راستا بایستی برندهای مطرح و با کیفیت خودرو دنیا بدون واسطه و بدون رانت حضرات بطور مستقیم و با تعرفه گمرکی پایین و با حمایت دولت از خودروهای الکتریکی وارد بازار شوند. خودرو سازان هم پس از ورشکستگی بر اثر وضعیت فعلی شان به بخش واقعا خصوصی منتقل شده و پس از پوست اندازی و اخراج مدیران و مهندسین بی کیفیت دوباره مسیر خود را آغاز کنند. این تنها راه برای جبران عقب افتادگی و بلوغ این کودک 50 ساله است.
  • محمد هزارخوانی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    32 0
    دولت بازار را به نفع شما و به ضرر مصرف کننده با تعرفه گمرکی نگه داشته است و شما عنوان می کنید دولت مقصر است . اگر راست می گویید شما توانستید 1 خودرو در شرایط تجارت آزاد مثلا در اروپا یا آمریکا بفروشید مرد هستید
  • عباس IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    28 0
    اما مافیای خودرو اجازه تولید شاسی بلند وطنی را نمی دهد.تا زمانی که تشکیلات مافیای تولید خودرو متلاشی نشده است صنعت خودرو در ایران رشد نخواهد کرد وقیمت آن عادلانه ومنصفانه نخواهد شد.اولین قدم در از بین بردن این مافیا خصوصی کردن دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو وسایپا است که محل ارتزاق اصلی تشکیلات مافیا است وبا چنگ ودندان در دولتی ماندن ومکیدن بودجه های دولتی می جنگندهمانند دوباشگاه دولتی پرسپولیس واستقلال.قدم دوم بستن قرارداد های مطمئن با قطعه سازان است تا آنها به آینده سرمایه گذاری وتولید خود مطمئن شوند.قدم سوم کنترل واردات است که واردات قطعات مشابه قطعات داخلی که بازار فروش قطعه سازان را خراب می کندمحدود شودنه ممنوع تا رقابت هم وجود داشته باشد.چهارم تعرفه واردات در یک برنامه زمانی پنج ساله بطور کامل برداشته شود تا تولیدات ما رقابتی شود واز مرداب انحصار واردات که بوی تعفن آن تمام کشور را دربر گرفته نجات یابد.تا زمانی که صنعت خودرو محل ارتزاق گروههای انگلی مختلف است تولید خودروی کشور رقابتی نخواهد شدودرجهان قابلیت عرضه را نخواهد داشت.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    16 0
    آخه ما هنوز توی تولید قطعات حیاتیاغلب خودروها ضعف داریم چجوری شاسی بلند؟؟؟؟؟ نه شما بگو چجوری!
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    14 0
    شما همون پراید رو درست تولید شاسی بلند پیش کش فقط بلدن حرف بزنن
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    22 0
    آقا بیخیاااااال ما همچین توقعی نداریم. شما راست می گی برو قطعات ساندرو رو داخلی سازی کن یا برلیانس چینی رو بساز و تحویل مردم بده شاسی بلند نمی خواهیم . کم جون مردم رو توی همین پراید به فنا دادید؟؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    24 0
    کی همچین خواسته ای از شما داره؟؟؟ شما همت کن از سودت کم کن و قیمت قطعات رو به صورت واقعی از خودروساز بگیر که اونم به مصرف کننده رحم کنه ما اصلا مدل و پلتفرم جدید نمی خواهیم همینها رو به قیمت واقعی بفروشید کافیه