ادعای تازه دختر صدام در باره اسارتِ شهید تندگویان

جماران نوشت: دختر دیکتاتور پیشین عراق مدعی شده است که پدرش دستور داده بود با شهید تندگویان در اسارت رفتار مناسب شود و از تحت فشار گذاشتن و بازجویی‌های مکرر نیروهای امنیتی عراق با او جلوگیری کرده بود.

رغد صدام حسین، دختر بزرگ دیکتاتور پیشین حاکم بر عراق بعد از قریب سه دهه با انتشار دستنوشته‌ای از صدام، پرونده شهید محمد جواد تندگویان، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران را که بر اثر شکنجه‌های رژیم بعث در زندان‌های عراق به شهادت رسیده بود، دوباره گشود.

دختر دیکتاتور پیشین عراق مدعی شده است که پدرش دستور داده بود با شهید تندگویان در اسارت رفتار مناسب شود و از تحت فشار گذاشتن و بازجویی های مکرر نیروهای امنیتی عراق با او جلوگیری کرده است.

این دستنوشته مربوط به تاریخ ۲۴ دسامبر ۸۲ است (۳ دیماه ۶۱) است که در آن صدام دستور داده است: «با وزیر نفت ایرانی اسیر شده، رفتار خوبی شده و تمامی نیازهایش از جمله تماس با خانواده اش فراهم شود و هرگز نباید به طور مستمر از او بازجویی کرد...باید همه اینها متوقف شوند و هر ماه یک گزارش در این خصوص برای من ارسال شود.»

رغد با انتشار اصل دستنوشته، کوشیده است که چهره جنایتکار دیکتاتور پیشین عراق را بیگناه جلوه دهد در حالی که در خاطرات مربوط به سال ۶۹  آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی آمده است که «عراقی‌ها از طریق صلیب سرخ جهانی در سال ۶۸ به او اطلاع دادند که شهید تندگویان در حین اسارت فوت کرده است.»

156565751

دستنوشته صدام متعلق به آغاز اسارت شهید تندگویان است اما رغد درباره شکنجه‌هایی که شهید وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران بعد از این تاریخ با آن در زندان عراق مواجه شد، توضیحی نداده است و انتظار نمی‌رود که او درباره این جنایت و همچنین جنایت‌های رژیم بعث در حق ملت ایران، عراق و کویت توضیح دهد.

شهید محمد جواد تندگویان، دومین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در ۲۴ خرداد ۱۳۲۹ در منطقه خانی آباد تهران به دنیا آمد . او فارغ‌التحصیل مهندسی نفت از دانشکده نفت آبادان و کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی از مرکز مطالعات مدیریتی ایران است.

او در آبان ۵۹ در حالی که یک ماه از وزارتش می گذشت، برای بازدید از پالایشگاه آبادان عازم جنوب کشور شد ولی در جاده ماهشهر به آبادان به اسارت نیروهای عراقی در آمد و بعد از ۱۱ سال اسارت، در سال ۷۰ در جریان تبادل اسرا، پیکر مطهر این شهید که بر اثر شکنجه شهید شده بود، تحویل ایران شد و در تاریخ ۲۵ آذر ۷۰ در خاک میهن به خاک سپرده شد.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1291863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    5 19
    مهندس شیمی بود نه مهندس نفت...
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      9 1
      باشه استاد
  • صدام IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    59 9
    بعد از ۴۰ سال چرا داغ دل مردم رو تازه میکنید ، نمیبینید دولتمردان ما با عراقیها برادرند.
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    19 2
    نیرو های خودسر او راکشتند
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    28 13
    از دختر صدام چه انتظاری است؛ جز دروغ
  • محمود يزدانی US ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    37 6
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم رحمت و رضوان الهی بر این شهید بزرگوار. این بازی های سیاسی تاثیری بر اصل موضوع نداره. و با طرح این گونه مسائل چهره مخوف و دستان آغشته به خون اون سفاک تطهیر نخواهد شد تا ابد. علی لعنت الله علی القوم الظالمین.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    34 4
    دختر صدام با این دست نوشته از جهنم پدرت رفت تو بهشت به جون خودت
  • سیروس مریدی RO ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    9 4
    با احترام....هرگز نمیرد ان که دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده ی عالم دوام ما
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    34 3
    درود وصلوات برشهدای هشت سال دفاع مقدس
  • رها IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    8 0
    درود خدا بر شهیدانی که حرمت ایران را حفظ کردند. یاد آن شهید عزیز گرامی باد. نفرین خدا بر قاتلان آنها و آنهایی که خونشان را پایمال می کنند.
  • سعید IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    2 0
    واقعا من شیفته دیپلماسی مملکت در آن سالها هستم.