درگیری لفظی جانسون با رئیس شورای اروپا درباره برگزیت

ایرنا نوشت: «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا در آغاز اجلاس گروه هفت درباره این که چه کسی مسئول برگزیت بدون توافق است، مشاجره کردند.

به گزارش روز یکشنبه روزنامه «استاندارد» چاپ لندن، توسک در بدو ورود جانسون به فرانسه برای شرکت در اجلاس گروه هفت گفت امیدوار است که نام جانسون در حافظه تاریخ به عنوان «آقای نه به توافق» ثبت نشود.

بوریس جانسون در مقابل، حین عزیمت به شهر«بیاریتز» فرانسه محل برگزاری اجلاس گروه هفت در هواپیما گفت که شکست در دستیابی به توافقی درباره برگزیت برای توسک خوب نیست.

نخست وزیر انگلیس به خبرنگاران گفت، من به وضوح گفته ام که به دنبال برگزیت بدون توافق نیستم.

وی افزود: با این حال به دوستانم در اتحادیه اروپا می گویم که اگر به دنبال برگزیت بدون توافق هستند باید طرح  «بک استاپ» از توافق برچیده شود. اگر دونالد توسک نمی  خواهد نامش در تاریخ به عنوان «آقای نه به توافق» ثبت شود امیدوارم که این نکته را نیز فراموش نکند.

«بک استاپ» طرحی است که اروپا برای جلوگیری از ایجاد مرز سخت میان ایرلند شمالی که جزئی از قلمرو انگلیس به شمار می‌رود و جمهوری ایرلند، در دوره پسا برگزیت پیشنهاد کرده است.

بر اساس این طرح ایرلند شمالی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای دوره موقتی همچنان عضو اتحادیه گمرکی و بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی می‌ماند. با این‌حال جانسون و طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این طرح را برخلاف تمامیت ارضی و تعرض به قلمرو خود می‌دانند.

 توسک در کنفرانسی مطبوعاتی در حاشیه گروه هفت و در آستانه مذاکرات رو در رو با جانسون مواضع اتحادیه اروپا را ترسیم کرد و گفت: جانسون سومین نخست وزیر محافظه کاری است که با او مذاکره می کنم. موضوعی که من درباره آن همکاری نخواهم کرد، برگزیت بدون توافق است. همچنان امیدوار هستم که جانسون کاری نکند که نامش در تاریخ به عنوان آقای نه به توافق ثبت شود.

توسک گفت: ما علاقه مند به شنیدن پیشنهادهای واقع گرایانه، عملی و قابل قبول از سوی همه کشورهای عضو اتحادیه از جمله ایرلند هستیم. البته  هر زمان که دولت انگلیس حاضر شود آنها را را نیز در میز مذاکره قرار دهد.

انتظار می رود جانسون در اجلاس گروه هفت با توجه به دیدارهای اخیرش با رهبران فرانسه و آلمان، طرح هایش درباره برگزیت را در گفت و گو با توسک در میان بگذارد.  

جانسون همچنین امروز با ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد.

وی از رئیس جمهور آمریکا خواسته  است از تشدید اختلافات با پکن بر سرموضوع تعرفه ها خودداری کند.

انتظار می رود در اجلاس گرونه هفت درباره تخریب ناشی از آتش سوزی در جنگل های آمازون و دیگر مسائل محیط زیستی گفت وگو شود.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1292953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =