۰ نفر
۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴
از رایزنی‌های ظریف با مکرون استقبال کنیم

برای پی بردن به اهمیت سفرهای آقای ظریف به کشورهای اروپایی باید به حوادث ماه‌های اخیر که در ایران و منطقه رخ داده است، توجه کرد.

از یک سو حوادثی مانند راهزنی دریایی بریتانیا به دستور آمریکا و توقیف نفتکش جمهوری اسلامی در جبل الطارق رخ داد که در پی آن اقدام تلافی جویانه جمهوری اسلامی و توقیف دو نفتکش انگلیسی که همچنان یکی از این نفتکش‌ها در توقیف ایران است را شاهد بودیم.

ازسوی دیگر موقعیت آمریکا را باید بررسی کرد. در ماه‌های اخیر که تلاش های جمهوری اسلامی منجر به باز پس گیری نفتکش آدریان دریا یا گریس ۱ شد، ضمن آن که یک پیروزی بزرگ نظامی و دریایی برای ما است، موقعیت سیاسی و نظامی ایران را در سطح منطقه و بین‌الملل ارتقا داده است. همچنین رونمایی از تولیدات تسلیحاتی و نظامی جدید در این ماه‌های اخیر باعث تقویت موقعیت منطقه‌ای ما شده است.

در مقابل اتفاقاتی برای آمریکا در صحنه بین الملل رخ داده که انزوای آنها را سبب شده است. اتفاقاتی مثل آزادی نفتکش آدریان دریا و عدم تبعیت انگلیس از آمریکا برای توقیف دوباره‌ آن، شکست‌های پی در پی ترامپ در مقابل کره‌شمالی، تقابل جدی اقتصادی با چین، شکست سیاست ها در ونزوئلا و شکست متحدان آمریکا مثل عربستان در یمن؛ موقعیت جمهوری اسلامی را ارتقا بخشیده و سبب انزوای سیاسی آمریکایی ها شده است.

در این شرایط و موقعیت نسبتا خوبی که داریم، واقعیت تلخی وجود دارد. تولید نفت و صادرات ما به حداقل رسیده است. اگر وضعیت تحریم‌ها، عدم فروش نفت و عدم تعیین درآمدهای نفتی ما استمرار پیدا کند، مشکلات فرسایشی ایجاد خواهد شد. در شرایط کنونی میانجی‌گری فرانسه و اروپایی‌ها برای برون رفت از شرایط به وجود آمده، یک فرصتی ایجاد کرده است.

لذا در این موقعیت آقای ظریف و وزارت خارجه نهایت تلاش خود را انجام داده و می‌دهند تا با اقتدار بتوانیم از این شرایط عبور کنیم و در واقع صادرات نفت خود را داشته باشیم. یکی از مباحث جدی بین آقای ظریف و مکرون و رایزنی‌های صورت گرفته، مسئله صدور نفت جمهوری اسلامی و رفع موانعی است که حداقل شرایط صدور نفت ما را به کشورهای مثل چین و ترکیه مانند گذشته فراهم سازد.

سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس، سعی در حفظ برجام دارند و تلاش می کنند تا شرایطی به وجود بیاید که جمهوری اسلامی نیز از امتیازات برجام استفاده کند. در چنین شرایطی که فرانسه پای در میدان گذاشته، باید از فرصت به وجود آمده استقبال کنیم تا ان‌شاءالله راهی برای برون رفت از مشکلات، تحریم‌ها و صدور نفت فراهم شود.

* عضو حزب موتلفه و نماینده سابق مجلس

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1293367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    1 3
    ترامپ و ماکرون هر دو از یک جنس خراب و دغلکار و مکار و حیله گر هستند و نباید به قول و قرار ها و وعده و وعیدهای این دو حیوان امیدوار بود.جناب ظریف مواظب باش مثل برجام سرت کلاه نزارن.خخخخخخخخ.
  • ایرانی IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    0 2
    نه مذاکره نه جنگ
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    0 3
    ترامپ و مکرون باید ازتون زناتون بخوان تا بخودتون بیان!