همه ۶۴۰ هکتار اراضی آتش‌گرفته ارسباران جنگلی نیست

ایرنا نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: همه ۶۴۰ هکتار اراضی آتش گرفته منطقه ارسباران که سازمان فضایی تصاویر آن را همراه با اطلاعات منتشر کرده، جنگلی نیست و مرتع و زمین های کشاورزی را نیز شامل می‌شود.

حمید قاسمی گفت: بخش مهمی از اراضی آتش گرفته منطقه ارسباراندر فاصله ۲۸ مرداد تا چهارم شهریور ماه امسال را مراتع و اراضی کشاورزی تشکیل می دهند. 

وی افزود: از این مقدار اراضی حدود ۳۰۰ هکتار در محدوده روستای خانقاه شهرستان خداآفرین اعم از جنگل و مرتع آتش گرفت. 

وی ادامه داد: بررسی دقیق اراضی آتش گرفته منطقه ارسباران در آتش سوزی های اخیر برای تفکیک عرصه ها بر مبنای جنگل، مرتع و زمین کشاورزی در حال انجام است و حداکثر تا فردا برای اطلاع افکار عمومی اعلام می شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اضافه کرد: خوشبختانه منطقه ارسباران در ۲ روز اخیر عاری از هر گونه آتش سوزی بوده و روزهای آرامی را سپری کرده است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا بالگرد آب پاش همچنان در منطقه حضور دارد یا نه، گفت: خوشبختانه بالگرد آب پاش همچنان در منطقه ارسباران مستقر است. 

به گزارش ایرنا، جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظط تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.  

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.  

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

در این جنگل ها و مراتع زیبا افزون بر ۳۰۰ نوع گونه جانوری شامل ۲۱۵ گونه از پرندگان، ۲۹ گونه از خزندگان نادر، ۴۸ گونه از پستانداران و ۱۷ نوع ماهی زیست می کنند.

۳۰۰ هکتار از این جنگل های بکر و منحصربفرد در طول چهار روز آتش سوزی که گفته می شود عامل اصلی آن خطای انسانی بوده است، در آتش سوخت و خاکستر شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1294022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =