وزیر علوم: وظیفه نداریم برای دانشجو شغل پیدا کنیم

فارس نوشت: وزیر علوم گفت: وظیفه دانشگاه‌ها آموزش است و پیدا کردن شغل نیست.

منصور غلامی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت علوم در سنجش و پذیرش دانشجو مجری است، غیر از اینکه سیاست‌های رشته‌های غیرپزشکی را وزارت علوم انجام داده و سیاست‌های بخش پزشکی به عهده وزارت بهداشت است.

وزیر علوم با بیان اینکه وزارت علوم به طور کلی از بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی حمایت می‌کند و شرط این حمایت رعایت استانداردهای وزارت علوم درباره تاسیس یک رشته، یا دوره و مقطع تحصیلی است، گفت: این استانداردها هم از باب هیأت علمی مرتبط به ویژه در تحصیلات تکمیلی مرتبط است که رتبه علمی اساتید در آن مهم است.

وی گفت: از دیگر شروط حمایت وزارت علوم از بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی فضاهای عمومی و آموزشی است، از جمله اینکه فضای عمومی آموزشی و آزمایشگاه‌های تخصصی به ویژه برای دوره دکترا باید در حد ضرورت وجود داشته باشد و حمایت ما از غیردولتی‌ها به این شرط است که حداقل‌ها را داشته باشند.

وظیفه دانشگاه‌ها پیدا کردن شغل برای دانشجویان نیست

غلامی در ادامه درباره بازسازی و نوسازی خوابگاه‌های دانشجویی نیز گفت: ما از ۶ سال گذشته یک برنامه برای بازسازی و نوسازی در راستای مقاوم‌سازی خوابگاه‌های دانشجویی داریم که بخش بازسازی و نوسازی هرسال در حال انجام است و صندوق رفاه دانشجویی اقدام به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها کرده است تا در دو سال همه خوابگاه‌ها به استاندارد لازم برسند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در درجه نخست وظیفه دانشگاه‌ها آموزش است و پیدا کردن شغل نیست و آموزش را بر اساس برنامه‌های مصوب کشور انجام می‌دهد، گفت: اما یک بحثی است که آیا این آموزش‌ها طبق نیاز اعلامی بوده یا خیر؟ که متاسفانه‌ در سابقه آموزش‌های دانشگاهی ما اعلام نیاز از سوی دستگاه‌ها و برنامه و بودجه وجود نداشته است اما در سال‌های اخیر برنامه ما این بوده که از منابع آمایش سرزمینی و همچنین سازمان برنامه بودجه کشور بتوانیم آمار و اطلاعات بیشتری برای توسعه رشته‌ها بگیریم.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1294318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    69 6
    شخصی که چنین دیدگاهی داره نباید در جایگاه وزیر باشه. وزارت علوم باید با وزارتخانه هایی هچون صنعت و کشاورزی و بهداشت هماهنگ باشه و در برنامه ریزی درسی و تصویب رشته ها و ظرفیتها با برنامه ای جامع و نیاز محور عمل کنه تا تربیت نیروهای متخصص و ماهر در راستای نیازهای کشور صورت بگیره. نه اینکه بودجه کشور صرف تربیت نیروهای بیکار یا تامین مفت و مجانی نیروی کار کشورهای دیگه بشه.
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    90 1
    وظیفه دارید آموزش را به استانداردی برسانید که مناسب بازار کار باشد. به هر ده کوره ای با امکانات ناکافی و اساتید کم سواد اجازه جذب دانشجو ندهید
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    70 1
    بله متوجهیم. شماها فقط وظیفه دارید برای دوستان و آشنایان خودتون در دانشگاه ها شغل ایجاد کنید! اکر دانشگاه ها حتی دانشگاه های بزرگ و مادر، بصورت قومی قبیله ای اداره میشه. یعنی اکثرشون باهم روابط فامیلی دارند و کسی غیر خودی راه نمیدن!!!
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
      9 0
      دقیقا همینطوره. فقط برای آشنایات و دوستان و البته رانا خواران...
  • وظیفه عمه IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    58 2
    شما وظیفه ندارید چون وظیفتان آموزش است دولت هم وظیفه ندارد چون وظیفه اش نظارت بر امور است نه انجام امور بازار کار هم وظیفه ندارد چون برای بقا در جنگ و رقابت و تحریم اقتصادی به نیروی مجرب و با سابقه نیاز دارد نه فارغ التحصیل تازه کار. پس وظیفه کیست که برای دانشجو و فارغ التحصیل کار پیدا کند؟! لابد وظیفه عمه من است!
  • SE ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    67 1
    جناب وزیر ! آموزش عالی که منتهی به شغل و حرفه پایدار نشود به چه دردی می خورد ؟!!! شهریه گرفتن و مدرک صادر نمودن چه دردی از فارغ التحصیلان دانشگاه دوا می نماید ؟!!! دولتها در تمامی کشورها موظف به فراهم نمودن تسهیلات و ساز و کارهای ایجاد شغلهای پایدار برای بخش خصوصی هستند . در خیلی از کشورهای پیشرفته دانشجو به هنگام انتخاب رشته تحصیلی ، حرفه و شغل آینده خود را که بورسیه فلان وزارتخانه ، سازمان دولتی یا شرکت خصوصی است انتخاب می کند و دغدغه تأمین هزینه های تحصیل و پیدا نمودن شغل و حرفه و تأمین معیشت پس از پایان فارغ التحصیلی را ندارد !
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    23 2
    نه ولی جزئی از دولت هستی و...
  • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    88 1
    ولی وظیفه دارید رشته های مزخرف و بی استفاده رو جمع کنید. الان همسرم دکتری زیست گیاهی هست و بیکار
  • کارشناس IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    46 0
    آموزش هایتان را چطور؟ آن را هم وظیفه ندارید کاربردی و بروز کنید؟
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    41 0
    خب حداقل کمتر مدرک اعطا کنید.هستند افرادی که نمی توانند یه ضرب و تقسیم انجام بدهند ولی مدرک مهندسی دارند
  • بی پناه IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    30 4
    اگر اساتید دانشگاه دلسوز و وظیفه شناس نسبت به تک تک دانشجویان باشند یافتن شغل برای همه ممکن میشود
  • ایراندوست IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    16 3
    جناب آقای دکتر غلامی : برای اینکه یک نفر بتواند به درجه دکتری برسد هزینه ای حداقل برابر چند صد میلیون تومان از کیسه دولت یا به عبارت بهتر از بیت المال بایستی صرف او شود. ایا این منطقی است که پس از صرف این هزینه سنگین در شرایط بد اقتصادی که مردم ما در ان به سر میبرند فارغ التحصیل ما با درجه دکتری بیکار بگردد ؟؟ لااقل برای اینکه این فارغ التحصیل دکتر این مملکت به خارج کوچ نکند اورا به طور پاره وقت استخدام کنید.
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    38 0
    وظیفه شما این بوده که طبق امکانات و نیاز کشور دانشجو بگیرید. با چه منطقی بیشتر از ژاپن مهندس تولید کردید آن هم با دانشگاه هایی که امکانات دبیرستان را هم نداشته اند!؟
  • نظر منتشریان IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    30 1
    وظیفه ی ایجاد سهمیه در کنکور برای فرزندان هیئت علمی رو چه به کسی به شما محول کرده این وسط؟
  • لیسانس کارگر IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    35 0
    بله جوان ها باید عاقل باشند و عمر خود را با تحصیل در فضای به اصطلاح دانشگاه نابود نکنند!!!!
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    7 0
    شما اصلاح طلبان چه وظیفه ای دارید؟
  • لیلی IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
    7 0
    وظیفه وزارت برنامه ریزی شغلی وبرنامه ریزی تحصیلی ومشاوره ایی در مدارس ابتدایی تادانشگاه و..است .هرساله...ورودی وخروجی هررشته متناسب بازارکار مورد نیاز...نه جوانان عمر مفید ۱۶ سال تحصیل پر استرس را تحمل...ومنابع وانرژی واستعدادبالقوه نسل ها به باد فنا.‌‌....وظیفه اصلی شما چسبیدن به میز ومنصب باد اورده ایی است که مغز خالی وزبان دراز وفاقد درک اوضاع ...همتون همینید ومثل هم ...که اوضاع اینه.‌‌...شغل همه جوانان تحصیلکرده لایق نشستن برجای امثال شماست...
  • ح ر IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
    3 0
    شما تنها به پیشنهادات خاک گرفته در بایگانی عمل کنید؛ خودبخود فارغ التحصیل بیکار نمی ماند. ضمن رعایت تناسب در جذب دانشجو با نیازهای کشور؛ سهمیه جذب و ورودی را اطلاج نمائید. به هر بی برنامه تابلوی دانشگاه و به هر بی تخصص عنوان و امضا ندهید. سیستم آموزش را به روز و استاندارد و سیستم ارزیابی را جدی تر و پویاتر نمایید و الکی مدرک ندهید.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
    1 0
    حرف درستی نیست
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
    6 0
    کلا شما از همه چیز معاف هستید. پیشنهاد می کنم وزارت علوم تعطیل شود تا شرایط کشور بهتر شود.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
    3 0
    واقعا متاسفم