سفیر عمان: قابلیت‌های اقتصادی آذربایجان‌غربی بی‌نظیر است

همایش معرفی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری عمان که با حضور سعود احمد البروانی سفیر سلطنت عمان در ایران،محسن ضرابی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان ، حسن انتظار رییس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ارومیه و جمعی از فعالین اقتصادی استان آذربایجان‌غربی در سال همایش اتاق ارومیه برگزار گردید.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، در ابتدا این همایش حسن انتظار رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به ظرفیت‌های آذربایجان‌غربی در حوزه‌های مختلف گفت: وجود ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور، برخورداری از پنج پایانه مرزی، ۳۳ شهرک صنعتی و ظرفیت‌های کشاورزی منحصر به‌فرد از جمله مزیت‌های این استان است.

حسن انتظار افزود: در آذربایجان‌غربی سالانه ۲.۵ میلیون تن چغندرقند، ۱.۵ میلیون تن سیب، ۲۱ هزار تن عسل، ۲۰۰ هزار تن انگور با ۷۴ نوع مختلف و نزدیک به ۴۰۰ هزار تن میوه هسته‌دار تولید و روانه بازار مصرف داخل و خارج کشور می‌شود.

پیشکسوت تولید استان اضافه کرد: این استان با سهم ۶۵ درصدی در تولید آبمیوه و کنسانتره کشور و همچنین حضور در رتبه‌های برتر تولید قیر و عایق‌های رطوبتی سهم بسزایی در بازار این محصولات دارد.

رییس اتاق ارومیه بیان کرد: عمان علاوه بر مراوده اقتصادی ۲ طرفه با این استان، با توجه به اینکه ظرفیت‌های بالای تجاری با کشورهای آفریقایی دارد، می‌تواند سکوی پرتابی برای آذربایجان‌غربی در راستای دستیابی به بازار قاره آفریقا باشد.

سعود بن‌احمد بن‌خالد البروانی نیز در جمع فعالین اقتصادی آذربایجان غربی و اعضای اتاق ارومیه اظهار داشت: فعالین اقتصادی اهل این استان نیز می‌توانند از ظرفیت تعامل اقتصادی با عمان بهره ببرند.

دیدار سفیر عمان با فعالین اقتصادی آذربایجان غربی

البروانی با ابراز خرسندی از حضور در آذربایجان‌غربی، ظرفیت‌های این استان را بسیار قابل توجه ارزیابی کرد و ادامه داد: همکاری‌ها در حوزه تجاری، اقتصادی و گردشگری بین عمان و این استان می‌تواند با استفاده از این ظرفیت‌ها روز به روز توسعه یابد.

وی بیان کرد: در ۶ سال حضورم در ایران ضمن تحکیم توسعه سیاسی، راهکارهای توسعه اقتصادی را نیز احصا کرده‌ایم ولی با نقطه ایده‌آل همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان فاصله داریم.

سفیر عمان در ایران با اشاره به شناختش از آذربایجان‌غربی به‌واسطه حضور در اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان، اضافه کرد: قابلیت‌های اقتصادی این استان منحصر بفرد است و امیدواریم این سفر دستاوردهای مثبتی را برای ارتباط این استان با کشور عمان داشته باشد.

«البروانی» با اشاره به برگزاری جلسات مشترک بین اتاق بازرگانی ایران و عمان طی آبان ماه سال‌جاری به میزبانی تهران، بیان کرد: آذربایجان‌غربی با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیری که دارد، می‌تواند نسبت به معرفی این قابلیت‌ها در این نشست اقدام کند.

وی ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان‌غربی را نیز قابل توجه ارزیابی کرد و اظهار داشت: در آینده نزدیک وزیر گردشگری ایران به عمان سفر می‌کند و این سفر می‌تواند بستر خوبی برای بیان ظرفیت‌های استان باشد.

محسن ضرابی ، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در همایش فرصت های تجاری و سرمایه گزاری  کشور عمان گفت:در سال گذشته علی رغم تحریم ها حجم مبادلات به یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار  و صادرات ان ۷۲۸ میلیون دلار رسیده است

ضرابی گفت: سهم کشور ایران در واردات کالا به کشور عمان حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بوده است که امیدواریم در سه سال اینده کل حجم مبادلات به پنج میلیارد دلار برسد

در این جلسه، اعضای حاضر به بیان ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف اقتصادی، تجاری، گردشگری، کشاورزی و صنعتی پرداختند.

سفیر عمان در ایران برای بازدید از ظرفیت‌های آذربایجان‌غربی سفری ۲ روزه به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه به استان آذربایجان‌غربی داشته است که در این مدت از دو واحد نمونه صنعتی،یک واحد بسته بندی میوه و باغ نمونه کاشت انگور و همچنین ظرفیت های گردشگری بازدید نمونه است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1296486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =