تولید روزانه ۵۰۰ تن زباله در ارومیه / ماهانه ۶میلیارد تومان هزینه داشتن شهری پاک است

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با اشاره به تولید روزانه ۵۰۰تن زباله در این شهر گفت: ماهانه با احتساب حقوق پاکبانان، نگهداری ماشین‌آلات و سایر هزینه‌ها برای داشتن شهری پاک، بالغ بر ۶میلیارد تومان هزینه می‌شود که برای این منظور نیازمند پرداخت به موقع عوارض پسماند توسط همشهریان هستیم.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، احد یوسفی رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه به خبرنگاران گفت: سال گذشته شاهد بارش‌های قابل توجهی در ارومیه بودیم که با مدیریت خوب آب‌های سطحی و همکاری تمام نهادها مشکل خاصی در شهر به وقوع نپیوست درحالیکه در برخی شهرهای دیگر کشور با بارش کشور شاهد وقوع سیل و مشکلات عدیده بودیم و امسال نیز از ابتدای شهریور این سازمان برای جلوگیری از وقوع اتفاقات ناگوار در فصول پاییز و زمستان به عنوان فصول پربارش آماده شده است.

وی در مورد تولید زباله در شهر ارومیه گفت: برابر آمار سال گذشته، میزان تولید زباله در ارومیه ۵۰۰ تن در روز بوده که توسط جمعیت ۷۸۰.۰۰۰ نفری که در محدوده داخلی شهر و در ۲۸۰.۰۰۰ واحد مسکونی سکونت دارد تولید شده است و این مقدار زباله توسط ۸۷۰ پاکبان رفت‌وروب و از طریق ۱۴۰ دستگاه خودروی حمل زباله به سمت محل دفن هدایت می‌شود.
وی ادامه داد: زباله‌های شهر در ایستگاه میانی (موقت) ۱ و ۲ تخلیه و سپس به سایت نازلو (سایت متمرکز دفن زباله) بهمراه زباله‌های ۴ شهر قوشچی، نوشین‌شهر، سرو و سیلوانا و ۶۶ دهیاری ارومیه منتقل می‌شود.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه اظهار کرد: سال گذشته برای کاهش حجم آلودگی‌های ناشی از زباله، ۱۲۰ تن آهک‌پاشی داشتیم و متاسفانه ۲۰ روز قبل شاهد آتش‌سوزی ۷۲ ساعته در محل سایت دفن زباله بودیم که با کمک آتش‌نشانی بدون وقوع انفجار خاموش شد.

یوسفی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی برای کاهش تولید زباله اظهار کرد: برگزاری ۳ جشنواره نقاشی در پارک‌های ائللرباغی ، استقلال و ساعت، پخش ۳ برنامه ضبطی در صداوسیما با حضور کودکان نقاش، بازدید از ۳ غرفه تفکیک زباله در پارک حضرت‌پور، میدان مولوی و میدان خیرین از برنامه‌های سازمان پسماند برای تفکیک زباله و کاهش تولید زباله در خانوارها بوده است.

یوسفی نگاه ویژه سازمان پسماند شهرداری ارومیه را تفکیک زباله از مبدا عنوان و خاطر نشان کرد: طبق براوردها در شهری چون مشهد از ۱۰۰۰ تن زباله تولیدی، ۲۳۰ تن زباله تفکیکی داریم و ما نیز برنامه داریم طی ۳ تا ۵ سال به برنامه تفکیک از مبدا بالاخص از خانواده‌ها دست پیدا کنیم.

وی یکی از مشکلات شهر ارومیه در حوزه پسماند را وجود نخاله‌های ساختمانی بیان و افزود: هنگام بارندگی نخاله‌های ساختمانی مشکلات عدیده ای را بوجود می‌آورند و برنامه سازمان فعالسازی ۲ محل (الله‌اکبر و جاده انهر) با تایید محیط‌زیست کشوری برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی‌ و احداث محل سوم در جاده سرو است که فعلا ۲۰ درصد پیشرفت اجرایی دارد و این سازوکار در ۶ ماهه دوم نهایی خواهدشد.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با اشاره به شروع پویش "نه به پلاستیک" در شهر ارومیه، افزود: بطور حدودی، روزانه ۵۰۰هزار عدد کیسه پلاستیکی در ارومیه مصرف می‌شود که علاوه بر بحث هزینه تولید ، جمع‌آوری و تجزیه رقم بالایی است که در حال طراحی سازوکاری با کمک بانوان کارآفرین برای استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای بجای کیسه‌های پلاستیکی هستیم.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با اشاره به راه‌اندازی "پاکبان محرم" برای ایام عزاداری، اظهار کرد: شایسته و برازنده نیست به نام عزاداری، زباله‌ها را زمین بیاندازیم و در این راستا، سازمان پسماند برای ایام شادی و عزا از جمله ماه محرم، نیمه شعبان، چهارشنبه سوری و ...، برای محرم امسال طرح "پاکبان محرم" را راه‌اندازی کرده و طی چند روز ۱۵۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

کیسه پارچه‌ای بجای کیسه پلاستیکی

یوسفی هزینه پاکیزه نگه داشتن شهر ارومیه را، ماهیانه ۶میلیارد تومان عنوان و گفت: درامد سازمان پسماند از محل دریافت عوارض نوسازی و عوارض پسماند است که با توجه به رقم ماهیانه ۲۰ تا ۳۰هزار تومان از هر خانوار به منظور عوارض پسماند، تنها ۶.۱ میلیارد تومان طی ۵ ماه وصولی داشته‌ایم ضمن اینکه سالانه رقمی حدود ۷۰میلیارد تومان معوقات در عوارض نوسازی و پسماند در سال وجوددارد.

وی مشارکت به موقع شهروندان را در داشتن شهری پاک مهم دانست و افزود: امیدواریم همشهریان در وصول عوارض پسماند برای داشتن شهری پاک و تمیز، این سازمان را یاری کنند.

یوسفی از همشهریان درخواست کرد، درصورت داشتن پیشنهاد یا طرح‌های سازنده برای حذف کیسه‌های پلاستیکی و همچنین طرح تفکیک زباله از مبدا، سازمان پسماند را یاری و طرح‌های خود را با این سازمان درمیان بگذارند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1297735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =