۰ نفر
۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۹

«فال خون» روایت زندگی روایت افراد تنها و منزوی دنیای مدرن است که در سردرگمی و یاس به سرمی‌برند، داستان چهار روزه سربازی است که مرگ و چگونه مردن دغدغه ذهنی‌اش شده است، او مدام از خود می‌پرسد «آیا من شبیه جسدام خواهم بود؟»...

به گزارش خبرآنلاین، رمان «فال خون» نوشته داوود غفارزادگان که در حوزه دفاع مقدس قرار دارد توسط انتشارات سوره مهر به چاپ هفتم رسید. این رمان پیش از این به زبان‌های خارجی ترجمه و در کشورهای آمریکا و ترکیه منتشر شده است.

«فال خون» روایت افراد تنها و منزوی دنیای مدرن است که در سردرگمی و یاس به سرمی‌برند. شخصیت‌هایی که دیگر قهرمان نیستند بلکه تنها افراد منزوی، بی ثبات و متزلزلی هستند که با ترس و دلهره از مرگ زندگی می‌کنند. «فال خون» روایت زندگی چهار روزه سربازی است که مرگ و چگونه مردن دغدغه ذهنی‌اش شده است. سرباز مدام از خود می‌پرسد «آیا من شبیه جسدام خواهم بود؟».

او به همراه ستوان برای دادن گرای و دیده‌بانی به بالای کوه می‌رود و در سنگری که پر از آذوقه و سوخت است، شب اول را با گرفتن فال چینی به صبح می‌رساند. در فال سرباز و ستوان خبرهای شوم و ترسناک مبنی بر مرگ و نبود آن دو گزارش می‌شود. این دو روزهای بعد را با دادن گرای محل، درست کردن آدم برفی، پارو کردن برف از در سنگر طی می‌کنند تا آن که روز سوم ستوان یار گارد عراقی از کوه بالا می‌آید و ستوان را به کم کاری و ندادن گرا و خوشگذرانی متهم می‌کند. درگیری ستوان و ستوان یار منجر به دخالت سرباز و مرگ ستوان یار می‌شود. شب ستوان و سرباز بعد از پرت کردن ستوان یار به درون دره و جدال با یکدیگر بر سر یافتن مقصر اصلی، قرار بر این می‌گذارند که هر یک جداگانه ماجرا را به مقامات بالاتر گزارش کنند.

سرباز با علم به این که حریف زد و بندهای حقوقی ستوان نخواهد شد، شبانه او را نیز می‌کشد و به درون دره پرتاب می‌کند. صبح روز چهارم سرباز بین مرگ تدریجی که دستگاه قضایی برایش تعیین خواهند کرد و مرگ خود خواسته و آسان، مرگ آسان را می‌پذیرد. سرباز چون دوست ندارد مرگش توسط دیگران تعیین و انتخاب شود با دادن گرای محل سنگر، دست به خودکشی می‌زند.

فال خون

غفارزادگان «فال خون» را در سال 74 نوشته و محمدرضا قانون پرور استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تگزاس امریکا این رمان را با عنوان «fortune told in blood» ترجمه کرده که در امریکا منتشر شده است. این کتاب در جشنواره ربع قرن دفاع مقدس مورد تقدیر قرار گرفت. از غفارزادگان تاکنون رمان‌های «شب ایوب» و «سنگ اندازان غار کبود» توسط سوره مهر منتشر شده است.

191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129969

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =