ایسنا نوشت: "نگار توسلیان" و "امیر میربیک سبزواری"، دانشمندان ایرانی "موسسه فناوری استیونز"، ابزار جدیدی ابداع کردند که می‌تواند به تشخیص سریع و کم‌هزینه سرطان پوست کمک کند.

به نقل از نیچر ورلد نیوز، حتی بهترین متخصصان پوست هم نمی‌توانند سرطان پوست را با چشم تشخیص دهند و باید برای بررسی لکه‌های مشکوک، از ذره‌بین و برای جدا کردن بافت مورد نظر، از چاقوی جراحی استفاده کنند تا ارزیابی مورد نظر خود را انجام دهند.

"نگار توسلیان"(Negar Tavassolian) و "امیر میربیک سبزواری"(Amir Mirbeik-Sabzevari)، دانشمندان ایرانی "موسسه فناوری استیونز"(Stevens Institute of Technology) آمریکا، با استفاده از پرتوهای موج کوتاهی که در تلفن‌های همراه و اسکنرهای امنیتی فرودگاه‌ها به کار می‌روند، فناوری جدیدی ابداع کردند که می‌تواند ضایعات پوستی را تشخیص دهد و سرطانی بودن یا نبودن آنها را مشخص کند. شاید نهایتا بتوان این فناوری را در یک ابزار دستی به کار گرفت تا تشخیص سرطان پوست به سرعت و بدون نیاز به استفاده از چاقوی جراحی صورت بگیرد.

پژوهش

این فناوری می‌تواند تعداد بافت‌های غیرضروری را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. میربیک، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: این فناوری، تحول‌پذیر است و هیچ ابزار دیگری، قابلیت‌های این فناوری را ندارد.

پژوهشگران در این فناوری، از پرتوهای موج کوتاهی استفاده کردند که معمولا در تلفن‌های همراه و اسکنرهای امنیتی فرودگاه‌ها از آنها استفاده می‌شود. این امواج، در مواد خاصی نفوذ می‌کنند و به ماموران امنیتی امکان می‌دهند تا بدانند که هنگام رد شدن از اسکنر، اشیایی مانند کلید در جیب مسافران قرار دارد.

جراحان "مرکز پزشکی دانشگاه هکنساک"(HackensackUMC) آمریکا در بررسی‌های اخیر خود، نمونه‌هایی از بافت پوست بیماران را جمع‌آوری کردند. توسلیان و میربیک، ابزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند تصاویر واضحی از این نمونه‌های بافت ارائه دهد و تومورهای کوچک را با دقت در بررسی‌های آزمایشگاهی مشخص کند. سلول‌های سرطانی در این آزمایش، انرژی را تا حدود ۴۰ درصد بیشتر از بافت سالم منعکس کردند و نشان دادند که انعکاس پرتوهای موج کوتاه می‌تواند یک نشانگر قابل اطمینان برای بافت سرطانی باشد.

توسلیان گفت: ما در پژوهش خود نشان دادیم که این فناوری می‌تواند برای تشخیص سریع سرطان پوست مورد استفاده قرار بگیرد. این پژوهش، گام مهمی برای رسیدن به هدف نهایی ما یعنی ابداع یک ابزار دستی ایمن برای تشخیص سرطان‌های گوناگون پوست از جمله ملانومای کشنده به شمار می‌رود.

اگرچه این فناوری، یک ابزار جدید به شمار می‌رود اما هزینه کمی دارد. از آنجا که مدار اصلی آن، مدار به کار رفته در تلفن همراه است، هزینه تهیه آن بسیار پایین خواهد بود.

توسلیان افزود: هزینه‌ تهیه این ابزار احتمالا کمتر از ۱۰۰۰ دلار خواهد بود. این فناوری تقریبا مشابه ابزارهای بزرگنمایی است که متخصصان پوست از آن استفاده می‌کنند و نسبت به ابزار تصویربرداری مبتنی بر لیزر که کندتر و سنگین‌تر هستند و دقت کمتری دارند، ارزان‌تر است.

از آنجا که پرتوهای کوتاه‌موج به پوست نفوذ می‌کنند، اسکنرها می‌توانند تصاویری سه‌بعدی از تومورها ارائه کنند و با راهنمایی جراحان، نیاز به بافت‌برداری همراه با آزمون و خطا را کاهش دهند.

این ابزار می‌تواند طوری تنظیم شود که تصاویر را به صورت خودکار تفسیر کند و اطلاعات تشخیصی مهم را بدون نیاز به آموزش اپراتور فراهم کند.

توسلیان ادامه داد: با استفاده از این ابزار، نیازی نیست که بیماران تا مدت زیادی منتظر نتایج بررسی باشند و می‌توانند در صورت لزوم، به پزشک متخصص مراجعه کنند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1301042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =