تسنیم نوشت: پرهیز از مصرف گوشت گاو، فست‌فودها، ادویه تندوتیز، ترشی‌ها، بادنجان، عدس، پنیر شور، رُب و سس‌ها، چای پررنگ، شوری‌ها، قهوه، نسکافه و کاکائوی غلیظ از جمله پرهیزات غذایی فصل پاییز است.

 مزاج "پاییز" سرد و خشک است؛ در فصل پاییز رعایت تدابیر ویژه‌ای برای حفظ تندرستی و سلامتی ضروری است که در این مطلب به این تدابیر پرداخته شده است.

با رعایت این تدابیر در فصل پاییز سلامت بمانید!///////صادقی


 مزاج "پاییز" سرد و خشک است و برای افراد سالم و به‌خصوص مزاج گرم و تر، مناسب‌تر است، اما برای سالمندان و افرادی با مزاج یا سوءمزاج سرد و خشک، مناسب نیست و می‌تواند موجب تشدید علایم و بروز برخی بیماری‌ها شود.

برخی اختلالات گوارشی، اگزما، خشکی پوست و شوره سر، ورم لوزه‌ها، درد مفاصل، دردهای سیاتیکی، بیماری‌های ریه، چون تنگی‌نفس و سرفه، قولنج، کم‌خونی، وسواس و افسردگی و اختلالات خواب از جمله مشکلاتی است که در پاییز امکان تشدید دارند.

شاید خاطرتان باشد که مادربزرگتان به شما گفته باشد "از باد پاییزی خودت را بپوشان! "، پس در معرض باد پاییز نباشید و یک ژاکت یا سوشرت برای ابتدای صبح و آخر شب به‌همراه داشته باشید چرا که در منابع روایی نیز بر لزوم پوشاندن بدن از "باد پاییزی" تأکید شده است.

پرهیز از مصرف گوشت گاو، فست‌فودها، ادویه تندوتیز، ترشی‌ها، بادنجان، عدس، پنیر شور، رُب و سس‌ها، چای پررنگ، شوری‌ها، قهوه، نسکافه و کاکائوی غلیظ از جمله پرهیزات غذایی فصل پاییز است.

مصرف متعادل غذاهایی مانند تخم‌مرغ عسلی، شیرینی‌های طبیعی از شکر و بادام و پسته، مغزها، انجیر، کشمش و مویز، شیره انگور، زیتون، به، سیب، انار، انگور، خربزه، گلابی، سبزی خوردن، شلغم و خاکشیر از دیگر تدابیر این فصل است.

پرهیز از نوشیدن آب یخ و دوری جستن از سرمای ابتدای صبح و آخر شب و استفاده متعادل از غذاهای مقوی مانند هلیم، آش‌ها مثل آش شله‌قلم‌کار و آبگوشت نیز باید به‌عنوان تدابیر ویژه فصل پاییز یاد شود؛ البته توجه داشته باشید که تدابیری مانند پرهیز از نوشیدن آب یخ یا مصرف گوشت گاو، پرهیزاتی برای تمام ایام سال است، اما عدم رعایت چنین تدابیری در فصل پاییز، عوارض و مخاطرات بسیار بیشتری را به‌همراه خواهد داشت.

فعالیت جنسی را نیز در فصل پاییز باید به حداقل رساند.

پوشاندن سر در زمان خواب و پرهیز از خواب روز، خواب با معده پر، خوابیدن در مکان‌های سرد، دوری جستن از خشم، اضطراب و پرهیز از انواع خون‌گیری از جمله فصد و حجامت، مگر به‌تشخیص طبیب نیز از تدابیر پاییز است.

حمام یک روز درمیان با آب نیم‌گرم و چرب کردن بدن با روغن بادام شیرین و ورزش روزانه نیز نباید در فصل پاییز فراموش شود.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1301048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =