۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
باستان‌شناسان آلمانی به ایران آمدند

ایرنا نوشت: فصل هفتم پژوهش‌های باستان‌شناسی ایرانی- آلمانی در محوطه تاریخی ریوی، واقع در دشت سملقان به‌زودی با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: این کاوش‌ها با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و موسسه باستان‌شناسی آلمان از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است که هر ساله در مهر و آبان ماه در محوطه تاریخی ریوی انجام می شود.

حبیب یزدان‌پناه افزود: مهمترین فعالیت های این فصل، کاوش باستان شناسی، مطالعه ژئومورفولوژی، ساماندهی محوطه و تهیه طرح سایت پلان مدیریتی و مرمت آثار حاصل از کاوش خواهد بود که با همکاری متخصصانی از ایران و آلمان انجام می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به ماهیت علمی و فرهنگی این پژوهش، لزوم حفظ و معرفی این استقرارگاه تاریخی و فراهم نمودن شرایط جذب گردشگر، شرایط بازدید از این محوطه در حین کاوش­های باستان شناسی برای عموم فراهم است.   

 محوطه تاریخی ریوی در ۳ کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.

بر اساس پژوهشهای باستان شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان با قدمت حدود ۳۵۰۰ سال است.

مهمترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوران های هخامنشی، اشکانی و ساسانی است که در این دوره ها سکونتگاه شهری و مرکز استقرار مردمان دشت سملقان بوده است.

محوطه تاریخی ریوی یکی از مهمترین استقرارگاه های تاریخی در شمال شرق کشور است که نزدیکی آن به جاده ارتباطی گرگان - مشهد فرصت مناسبی را برای ایجاد سایت موزه گردشگری و رشد صنعت توریسم دشت سملقان فراهم کرده است.

تاکنون ۶۴۲ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر و بنای تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

۲۳۴۷۲۳۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1301065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =