شورای آتلانتیک: پیشنهاد پوتین، هدف آمریکا دربارۀ ایران را محقق می‌کند

پوتین تمایل دارد تا روابط خوبی با عربستان سعودی و همچنین اسرائیل برقرار کند؛ دو کشوری که دشمنان اصلی ایران در خاورمیانه هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وبسایت شورای آتلانتیک در تحلیلی به قلم مارک کاتز، استاد علوم سیاسی دانشگاه جرج میسون و تحلیلگر این موسسه، پیشنهاد پوتین به عربستان سعودی در نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران را مورد بررسی قرار داده است. کاتز معتقد است پیشنهاد پوتین اصلا مزاح نبود، بلکه زیرکی خاصی در آن نهفته بود که حتی می تواند رویای دیرینۀ آمریکا را محقق کند.

ترجمه یادداشت را در ادامه بخوانید:

دولت ترامپ، ایران را مسئول حملات 14 سپتامبر به تأسیسات عربستان سعودی می داند. و ایران نیز به شدت آنرا تکذیب می کند. اما پیشنهاد مسکو به عربستان در این میان، به نوعی هشدار به اقدام شتاب زده و تصمیم عجولانه دربارۀ منشأ حملات بود؛ یعنی سیگنال روشنی با این مفهوم که کرملین تمایلی ندارد واشنگتن علیه ایران دست به حمله عجولانه بزند.

پوتین در نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران در شهر آنکارا با محوریت سوریه، اعلام کرد که مسکو می تواند سامانه های موشکیش را به عربستان سعودی بفروشد. وی در این باره گفت: "ما آماده ایم به عربستان سعودی برای آنکه آنها بتوانند از مردمشان حفاظت کنند، کمک کنیم. آنها باید تصمیم های هوشمندانه و درستی بگیرند؛ همانطور که ایران از ما موشک اس300 خرید و همانطور که اردوغان تصمیم گرفت تا پیشرفته ترین موشک های دفاعی اس400 را از ما بخرد. این نوع سیستم های ما قادرند از همه زیر ساخت های عربستان در برابر هر تهدیدی محافظت کنند.

رسانه های غربی دربارۀ این اظهارات پوتین در نشست خبری سه جانبه، بیش از همه بر واکنش روحانی و ظریف که در حال خندیدن به سخنان پوتین بودند، متمرکز شدند. حتی این فرضیه مطرح شد که پوتین در این پیشنهادش خیلی جدی نیست و دارد مزاح می کند و این اظهارات او طعنه به ترامپ است. اما واکنش هیئت ایرانی هر چه باشد، پیشنهاد پوتین به عربستان سعودی برای فروش سامانه دفاعی، باید جدی گرفته شود.

عربستان و روسیه از مدتها قبل دربارۀ فروش سامانه دفاعی اس400 گفتگوها را آغاز کرده اند؛ اما به دلیل فشارهایی که از سوی واشنگتن بر ریاض برای جلوگیری از این معامله صورت می گیرد، هنوز دو طرف به توافقی در این باره دست نیافته اند. از این رو مسکو، حمله اخیر به تأسیسات عربستان را فرصتی برای احیای مذاکرات فروش سامانه موشکی می بیند تا به سعودیها بفهماند که سامانه ها و تجهیزات آمریکایی توان حفاظت از آنها را در برابر حملات خارجی ندارد و روسها به خوبی می توانند از آنها حفاظت کنند.

اما این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت به همان نسبت که پوتین تمایلی به حملۀ تلافی جویانه واشنگتن علیه ایران در پاسخ به تأسیسات نفتی سعودی ندارد، به همان نسبت پیشنهاد فروش سامانه موشکی کشورش به سعودیها بدین معناست که آنها تمایلی به حملۀ مجدد به عربستان سعودی نیز ندارند. برکسی پوشیده نیست که ایران و روسیه همکاری تنگاتنگ و نزدیکی با یکدیگر دارند( به خصوص در میدان سوریه) اما از سویی پوتین تمایل دارد تا روابط خوبی با عربستان سعودی و همچنین اسرائیل برقرار کند؛ دو کشوری که دشمنان اصلی ایران در خاورمیانه هستند.

در سوریه، پاسخ مسکو به نگرانی های اسراییل در قبال حملات ایران و حزب الله و در مقابل پاسخ نظامی اسراییل به این حملات، غالبا با خونسردی مسکو و یا محکومیت لفظی آنها همراه میشد. البته اسراییلی ها به کرات روسها را از قبل از عملیات نظامیشان در سوریه مطلع می کردند با این هدف که مطمئن شوند نظامیان روس و تجهیزات نظامی آنها را هدف قرار نمی دهند. والبته این مسئله برای ایرانی ها خوشایند نبود.

لبخندهای ظریف و روحانی نسبت به پیشنهاد پوتین دربارۀ فروش سامانه موشکی روسی به عربستان شاید به این مفهوم نباشد که آنها این پیشنهاد را جدی نمی گیرند. این لبخندها حتی می تواند به معنای دلسردی آنها از این واقعیت باشد که چگونه روسها همانگونه که از ایران در مقابل اسراییل حمایت نکردند، امروز از ایران در مقابل عربستان سعودی نیز دفاع نخواهند کرد.

اما خنده روحانی و ظریف به پیشنهاد فروش سامانه موشکی به عربستان سعودی از سوی پوتین هر دلیلی داشته باشد، شاید آنها امیدوارند که خنده آنها به سخنان پوتین به خوبی بیانگر دلسردی آنها نسبت به رویکرد مسکو برداشت شود. در هر حال اگر پوتین پیام لبخند ظریف و روحانی را اینگونه برداشت کرده باشد که آنها پیشنهادش را جدی نگرفته اند، شاید برای فروش سامانه های موشکی کشورش به عربستان سعودی بیش از قبل جدیت به خرج بدهد.  

از آنجایی که واشنگتن مخالف خرید سامانه موشکی اس400 از سوی عربستان سعودی است، همانطور که مخالف خرید آن از سوی ترکیه بود، شاید چنین معامله ای در چارچوب منافع آمریکایی ها هم باشد. هم اوباما و هم ترامپ تلاششان این بود تهران را از مسکو دور کنند؛ اما در این مسیر ناموفق بودند. فروش سامانه موشکی اس400 به عربستان سعودی می تواند این هدف دولت آمریکا را بیش از هر سیاست دیگری محقق کند.

شورای آتلانتیک/ 17 سپتامبر 2019/ ترجمه: زهرا خدایی

23/31052

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1301190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    72 28
    چرا نمی‌گید حمله حوثی‌ها به آرامکو همه جوره با منافع روسیه گره خورده است؟
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
      8 93
      آقا من فکر میکنم پشت پرده حمله به آرامکو همین پوتین بوده. به اسراییلی ها گفته با اف 35 حمله کنید تا سعودی ها بفهمن پدافند سام از عهده نمیاد و به اس 400 نیاز دارن.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    91 59
    سامانه های دفاعی روسیه هم هیچ برتری نسبت به نوع امریکاییش ندارد. حمله به آرامکو پیچیده تر از این حرف هاست.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    29 66
    ما هم مشکلی نداریم چون دکترین نظامی ما بر اساس حمله نوشته نشده.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    74 14
    اون کسانی که پهپاد یمنی را درست کردند حتما فکر این موضوع را نیز کردند
  • علی ZA ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    15 40
    اگه عربستان بیاد طرف روسیه برای ایران خوبه.
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    34 5
    در هر صورت علی برکت
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    45 13
    حمله به ارامکو یجورایی مورد دار بود مشکوکه...
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    20 7
    چون از قرآن گفت براشون جالب بود خندشون گرفت طرف برداشته آسمون به ریسمون بافته حالا هر تجلیلی که یه خارجی داد دو که نباید ترجمه کنید
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
      18 34
      کجای متن نوشته که از قرآن گفته؟ منظورت اینه که پوتین به سعودی ها گفته مگه نخوانده اید و اعدوا لهم مااستطعتم من قوة؟ خب اگه این را به سعودی ها گفته، سعودی ها باید در جوابش میگفتن ای ولادیمیر مگه نخوانده ای لا تتخذوا الیهود والنصاری اولیاء. توچطور اون آیه ای را که برای فروش اس 400 احتیاج داری بلدی اما این یکی را بلد نیستی؟
  • شمس تبریزی IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    19 63
    پوتین میخواد به اشتر چرونها اس 400 بفروشه تا سولاخ پدافندی سعودی ترمیم بشه. راستی ماهواره های راسپوتین نفهمیده که بالاخره کی به آرامکو حمله کرده؟ راسپوتین خرشون کن تا اس 400 را بهشون قالب کنی. سام که نتونست جلوی پهپادهای اسباب بازی یمنی ها را بگیره. بلکه اس 400 معجزه کنه. آمریکا که دوشید. تا این اشتران در صحراهای نجد پرسه می زنند مسکو و واشنگتن غصه ای ندارید. البته من یک توصیه بهت دارم جناب راسپوتین. خودت در خانواده یهودی بزرگ شدی و میدونی خوردن گوشت شتر در شریعت یهود حرامه. بنابراین سعی نکن اینها را به اسراییل نزدیک کنی
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
      فقط به دلیل اینکه صدای اقلیت تندرو هستی تمام نظرات مشمئزکننده و نژادپرستانه تو باید چاپ بشه و کامنت های بقیه حذف. به عنوان یک مسلمان شرم آوری.
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
      19 19
      خوب گفتی ولی خیییییلی بد گفتی! ادبیاتت بسیار سخیف هست! هیچوقت دشمن خودتو دست کم نگیر یک انسان قوی حتی به دشمنش هم احترام می‌ذاره!
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
      42 53
      ۱۸۳۶اگه این اقلیت تندرونبودندالان تو...عربهابودی.می بینی ماهم خیلی حرفهاداریم که سانسورمیشه
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
      7 56
      آقا من بالای یک ماهه که اینجا ننوشتم. باز یه دو تا کامنت از من منتشر شد و شما شروع کردید غر زدن که بله تو صدای اقلیت تندرو هستی و تو نژادپرستی و تو پایداری چی هستی؟ بر اساس تجربه ام دریافتم که شرط انتشار کامنتها سه چیزه. 1- عدم توهین به اسلام 2- عدم توهین به نظام 3- خلاف منافع و امنیت ملی ننوشتن. دو مورد اول را که هیچگاه نقض نکردم چرا که به هر دو اعتقاد دارم. مورد سوم را هم سعی میکنم نقض نکنم و البته اگر هم به باور خبرآنلاین نقض کردم، منتشر نشده. دیگه مشکل چیه که غر میزنید؟ آخه عربستان تعریف کردن داره؟ توی دنیا برای ما مسلمانها آبرو نذاشته. شما ممکنه از بی آبرویی مسلمانها ناراحت نشوی اما من نسبت به این موضوع ناراحت میشم و تعصب هم دارم و طبیعی است که برای کسی که مسلمانها را بدنام کرده احترامی قایل نباشم. پوتین هم که وضعش روشنه. پوتین چه شخصیت احترام برانگیزی داره؟ جدا بگید تا من هم قانع شوم و درباره او محترمانه بنویسم
    • IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      10 0
      جناب خراب کننده اسم شمس تبریزی خواهشا قبل از کامنت گزاری یک کم اطلاعاتت را بروز کن بعد کامنت بگزار در حال حاضر روسیه دارد بازار یابی سامانه s500 را میکند یعنی دو نسل بعد از این چیزی که ایران از روسها خرید و روسها بعد از چندین سال انرا به ایران دادند یعنی s300
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      3 0
      تو ۲۰۳۶ که فحاشی می کنی. فحش دادن که کاری نداره همه بلدن ولی سطح فرهنگ خانوادتو نشون می دی و اون پدر و مادری که تو رو تربیت کردن. اگر دست درازی هر کشوری باشه ما زودتر از یاوه گوهایی مثل تو وای می ستیم ولی بهای ماجراجویی و صدور انقلاب کسی رو هم نمی دیم.
    • شمس تبریزی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      0 0
      بی نام آخر، کدام ماجراجویی و صدور انقلاب؟؟ ما در منطقه خودمان هستیم. این ترامپ چی کاره است که از اونور آتلانتیک اومده اینجا؟ تازه انحراف اخلاقی هم داره. اون اگه توی ایران بیاد موجب میشه عده ای از مردم ما انحراف اخلاقی پیدا کنن. کما اینکه در زمان پهلوی هم انحرافی اخلاقی پیدا کرده بودن و تلویزیون ایران مرتب صحنه های قبیح را پخش میکرد. تلویزیون ایران چی بود؟ فری در شوی میخک نقره ای هی قر میداد. ما نمیگذاریم اونها دوباره رایج بشه. شما اسم اینها را میذاری صدور انقلاب؟ به امریکا چه ربطی داره؟ هر کی هم دوست نداره پاسخ شاهنشاه آریامهر را در زمان صدور فرمان تاسیس رستاخیز بهش میدم.
    • RO ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      0 0
      یمن و سوریه و نیجریه و الجزایر منطقه ی تو حساب می شه. ترامپ هر غلطی می کنه مجوز می شه برای شماها که همون رو تکرار کنید. مگر نمی گید آمریکا امپریالیسته پس با این حرف شما فرقتون با آمریکا چیه؟ در مورد اینکه زمان شاه چی بوده والان مردم تصمیمی می گیرن چی باشه کی قر بده نه تو. مساله همینه که شماها فکر می کنید قیم مردمید. همین مردم نظام رو انتخاب کردند و همین ها پاسداری می کنن شما لازم نکرده بجای اینه تصمیم بگیرید. شعور این مررم اینقدر بود که حکومت انتخاب کردند و براش جنگیدند.
    • شمس تبریزی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      0 0
      البته یهو خیال نکنید اونهایی که با آهنگهای فری قر میدادن انقلاب میکردن. در هر صورت این گوی و این میدان. طرفداران فری بیان وسط و نظام مورد نظرشون را تاسیس کنن. مشکل شما اینه که خیال میکنید همه مردم دنبال قر دادن هستن. در زمان پهلوی اینها یه عده اقلیت بودن و الان هم اقلیت هستن. در زمان پهلوی پر سر و صدا بودن که خیال میکردن اکثریت هستن. الان هم پر سر و صدا هستن که خیال میکنن اکثریت هستن. منتظریم. ببینیم و تعریف کنیم خخخخخخخخخ
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      0 0
      حرف زدنت به سیاست مدارای هم طیفت رفته. که حرف خودتون بزنید و جوابش هم بدید. مردم تصمیم می گیرن نه فقط پوشش و رفتار اجتماعی بلکه هرچیز دیگه ای رو و هرچیو بخوان توی هر زمینه ای. هنوز مونده تا جمهوریت این کشور تو کله شماها بره. در ضمن برای وسط اومدن مردم هم اگر ذوق زده شدی یک پیشنهاد بهت می دم. همون قانون نصفه و نیمه اجتماعات اجرا بشه و مردم بدون ترس از ... بتون بیان توی خیابون و مخالفت خودشون رو نشون بدن اونوقت قیافت دیدنیه. اونوقت بجای حرافی از جانب مردم در عمل می بینیم.
  • RO ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    86 7
    روسیه اگر بگویند این پول را بگیر ایران را بزن می‌زند.
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
      41 48
      خدا رو شکر که تو توان نظامی امروز وابسته هیچکدومشون نیستیم. آقاشون که آمریکا بود، پهباد ۲۰۰ میلیون دلاریش منهدم شد، نهایت موضع گیریشون تشکر از ایران بود. انگلیس هم نفکشش با اسکورت نظامیشون توقیف شد، رفتن به عمان التماس کردن که با ایران مذاکره کنه. روسیه از اینا بزرگتره؟ بابا ما تا آخرش رفتیم‌. ما رو از چی می ترسونن.
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    63 9
    پوتین رئیس یک کشور است و موظف است که منافع کشور خودش را حفظ کند . همیشه دوست آدم و دشمن ادم تا ابد دوست و دشمن باقی نخواهند ماند و وظیفه پوتین حکم می کند که هر لحظه ایران را جهت منافع کشورش بفروشد .
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    63 4
    برای صدهزارمین بار ثابت شد روسها در تحولات بین المللی فقط دنبال مشتری برای سلاحهایشان هستند.
  • DE ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    17 4
    خودت حمله کردی ناقلا
  • هوشنگ IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    144 2
    هر کسی که فکر کند پوتین یا کلا روسیه دوست یا متحد ایران است یا خیلی احمق است یا بیسواد و نفهم.در طول تاریخ کشورما هیچیک از همسایه هایمان(حتی عراق یا عربستان)حتی یک درصد صدماتی را که روسیه به ما زده،نزده اند.حالا دل خوش کنید به وتو کردن هایش یا ظاهر سازیهایش در حمایت از ایران.
    • بی نام IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
      35 3
      واقعا یک حقیقت من چندین سال با این جماعت روس زندگی کردم یک جماعت فاسد ،کافر و الکلی هستند که از نظر نژاد پرستی حرف اول می زنن
    • آرش IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      1 5
      هوشنگ جان تحليل شما و طرفداران نااگاه شما بسيار بسيار اشتباه ، مغرضانه وغير منطقي است. احتمالا شما از طرفداري امريكا هستين و مي سوزين كه روسها ازايران حمايت مي كنند. البته شكي نيست كه روسها هم مثل تمام دنيا به دنبال منافعشان هستند اما لااقل مثل امريكا و غرب تماميت خواه نيستند. اون دوستي هم كه مي گه روسها نژاد پرست و فاسدن با عرض معذرت بگم كه شما هرگز تو روسيه نبودي وهيچ اطلاعاتي در اين زمينه نداري. چون اگر مثل من اونجا زندگي مي كردي مي دونستي روسها به هيچ عنوان اينجوري كه شما مي گي نيستن.برعكس مردمان خوبي هستن.من 11 سال اونجا بودم والان هم در ارتباطم.
  • محمدرضا IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    32 1
    چرا؟! آمریکا و روسیه عملا با اختلافات ساختگی خاورمیانه روزگار میگذرونن.
  • حسين IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    3 41
    ايران وابستكي بخ هيچكدام ازروسيه وأمريكا نداره وبراي نقشه هاش ازشون أجاره نميگيره ضمناخيالتون راحت همونايي كه درست كردن اين پهبادهاواياديمنيهاي مظلوم دادن فكرسلاحهاي روسيه ل وامريكايي هردوراكردن !
  • من IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    5 0
    ظریف و روحانی براشون جالب بود که پوتین داره ترجمه قرآن میگه و خندشون گرفت . اون نویسنده ابله متن که هیئت ایرانی کنار ظریف را نمیشناسه ولی مترجم که میشناسه .کنار ظریف وزیر نیرو و کشاورزی هم بودند و اونها هم از اینکه پوتین داره به قرآن استناد می کنه و تهش بازاریابی کرد خنده شون گرفته بود . این همه تحلیل ... نمی خواست
  • ماه GB ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    5 1
    تاريخ نشون داده هميشه بدترين ضربه هارو از همين روسها خورديم ..
  • امیر IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    1 0
    سه موردی که آقای شمس بنا به تجربه شان برای عدم درج کامنتها از سوی خبرآنلاین نوشته به عبارت ساده یعنی فقط می تونی به دولت بتازی و بقیه مبرا از خطا و اشتباه هستند و در محیطی قدسی و عاری از خطا هستند چون من ندیدم آقای شمس توی کامنتهاش به سایر دستگاها تاخته باشه. جالبه در برجام همه نظام تصمیم گرفتند ولی الان فقط دولت میره زیر بار سرزنش . در ضمن در تمام دنیا رسانه ها بعنوان رکن چهارم دمکراسی شناخته میشن ولی با این سه شرط رسانه در ایران یعنی ابزار که فقط می تونه با گرفتن مجوز مقطعی به دولت بتازه چون همیشه باید یکی تقصیرها را به گردن بگیره .
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    7 1
    روسیه کشوریه که هیچ وقت قابل اعتماد نیست،نه برای ما بلکه برای تمام دنیا . ما در طول تاریخ هر وقت به روس ها اعتماد کردیم ضربه سختی خوردیم،مثل اون قرارداد های ننگینی که باعث شدن چندین شهر از ایران جدا بشه،شهرهایی که صدها سال جزئی از خاک ایران بود.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    1 3
    ...بقول دوستی این عملیات بسیار پیچیده بود .... مطمئن باشید با تجهیز کامل عربستان به سیستم صد در صدی پدافند هوایی یمنی ها بلافاصله دکترین و سیاست دفاع رو تغییر خواهند داد و از شیوه های دیگری به عربستان ضربه خواهند زد .... من یقین دارم که خنده ناظرین برای همین بوده .
  • عباس IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    1 9
    واقعا متاسفم براي كسايي كه از روي كينه و عقده هاي سياسي مي خوان روسيه رو تخريب كنن. شايد به نفع ما كار نكنه اما حداقل ضرر هم نمي رسونه. اتفاقا صد سال پيش چه ربطي به الان داره. اگر اينجوريه كه خود ما ايرانيها در صد سال پيش خيلي بدتر از روسها بوديم و فقط زورمون بهشون نرسيد. هركسي مي خواد حمايت روسيه از ايرانو انكار كنه يا قصد وغرضي داره يا هيچي از دنياي سياست نمي دونه
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    0 0
    ارامكو مهم نيست قيمت سهام ان مهم است كه بشدت سقوط كرده