چطور دختری ۱۶‌ساله، مردم را برای حفاظت از زمین به خیابان کشاند؟

سالمندان و جوانان در حدود ۱۸۵ کشور دنیا وارد خیابان‌ها شده‌اند تا از سیاست‌مداران بخواهند علیه گرمایش جهانی دست به کار شوند.

نیو صدر: از آسیا تا آمریکا، میلیون‌ها جوان و سالمند در خیابان‌ها جمع شده‌اند تا علیه بحرانی که آینده خود و فرزندانشان را زیر سوال برده اعتراض کنند.

دو روز پیش، حدود ۴ میلیون نفر که به دلیل گرمایش جهانی از تصمیم‌های سیاست‌مداران عصبانی و نسبت به آینده خود نگران هستند در هزاران شهر مختلف جهان در اقدامی برنامه‌ریزی شده، علیه بحران گرمایش جهانی اعتراض کردند. این ادامه مجموعه اعتراضات دانش‌آموزان نسبت به این موضوع است.

این جنبش‌ها حدود یک سال پیش توسط دختر سوئدی ۱۶ ساله‌ای به نام گرتا تانبرگ شروع شد. ۲۰ اوت سال ۲۰۱۸، بعد از اینکه سوئد با یک گرمای استثنایی روبرو شد تانبرگ تصمیم گرفت که در اعتراض به تغییراقلیم به مدرسه نرود و هر روز با یک تابلو اعتراضی کنار خیابان بنشیند: «اعتصاب مدرسه برای اقلیم»

همین اعتراض کوچک این دختر ۱۶ ساله ادامه پیدا کرد تا جایی که کمپین «جمعه‌ها برای آینده» راه اندازی شد و جوانان جمعه‌ها در شهرهای مختلف به همان شیوه تانبرگ به تغییر اقلیم اعتراض کردند. حتی چندی پیش این کمپین در برخی از میدان‌های ایران هم اجرا شد.

 حالا ۲ روز مانده به شروع مجمع عمومی سازمان ملل و اجلاس اقدام برای اقلیم که به درخواست دبیرکل سازمان ملل قرار است برگزار شود، این اعتراضات به اوج خود رسیده است و برای اولین بار در این راه‌پیمایی‌ها سالمندان در کنار جوانان حضور دارند و دیگر این اعتراضات فقط در کشورهای توسعه‌یافته انجام نمی‌شود.

آفریقا؛ اینجا گرمایش جهانی فراموش نشده است

برای مثال در نایروبی پایتخت کنیا برخی از جوانان با پوشیدن کلاه‌ها و لباس‌هایی از بطری پلاستیکی نسبت به پیامدهای زباله‌های پلاستیکی و خطرات آن در کشورهای توسعه‌یافته اعتراض کردند. در ده‌ها شهر نیجریه از جمله لاگوس هم نسبت این راه‌پیمایی‌ها برگزار شد. یکی از فعالین کمپین جمعه‌ها برای آینده در نیجریه درباره این اتفاقات به گاردین گفت: «رهبران باید به حرف‌های دانشمندان اقلیمی گوش کنند. هیچ رهبری نباید آینده نسل جوان را از بین ببرد.»

در شهر ژوهانسبورگ هم گروه کوچک اما پرسروصدایی این روند را ادامه دادند، ناتالی کاپسوسیدریس یکی از معترضان ۱۶ ساله این گروه بود. او گفت: «از این نقطه آینده بسیار تاریک به نظر می‌رسد. دیگر غذایی وجود نخواهد داشت و ما با سیل‌ها، خشکسالی‌ها و بلایای طبیعی روبرو خواهیم شد.»

آسیا؛ سکوت چین و فریادهای تایلندی‌ها ضدتغییراقلیم

در شرق آسیا هم در اکثر شهرها مردم به گرم شدن زمین اعتراض کردند. در توکیو صدها دانش‌آموز و فعال محیط‌زیست با شعار «عدالت اقلیمی» در یکی از خیابان‌های اقتصادی این شهر به راه‌پیمایی پرداختند. در تایلند هم صدها نفر روبروی سازمان محیط‌زیستشان حاضر شدند. رالین لیلی ۱۲ ساله که به علت فعالیت‌های زیست‌محیطیش «گرتای تایلند» معروف است هم در میان این افراد حضور داشت و گفت:‌ «ما آینده هستیم، ما استحقاق بیشتر از این‌ها را داریم.» این راه‌پیمایی‌ها در افغانستان، هند و تایوان هم انجام شد. اما در چین بزرگترین منبع انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان جوانان سکوت کردند و هیچ اعتراضی نسبت به گرم‌تر شدن زمین نشد.

اروپا؛ برای آینده سیاره‌مان ایستاده‌ایم

در اکثر کشورهای اروپا هم این اعتصابات انجام شد؛ به طوری که فقط ۱.۴ میلیون نفر آن‌ها از آلمان بودند. آن‎ها خیابان‌ها را بستند و در مقابل صدراعظم آلمان راه‌پیمایی کردند. در پاسخ آنجلا مرکل یک برنامه ۵۰میلیارد دلاری برای کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای ارائه داد. در بروکسل هم مردم با این شعار وارد خیابان‌ها شدند: «به مقاومت احترام بگذارید یا انتظار مقاومت داشته باشید.»

در دوبلین هم این اعتراضات توسط دانشگاهی‌ها انجام شد، یک دانشجو در این رابطه نوشت: «ما دنبال بهانه‌ای نیستیم که به مدرسه یا دانشگاه نرویم؛ ما برای آینده سیاره‌مان ایستاده‌ایم.»

آمریکا؛ نیویورک پایتخت جهان در اعتراض به تغییراقلیم و دونالد ترامپ

شهر نیویورک به نوعی پایتخت اعتراضات جهان به تغییراقلیم در این روزها بود؛ به طوری که مدیران مدارس به ۱.۱ میلیون دانش‌آموز اجازه دادند برای اعتراض‌ها به مدرسه نروند. یکی از مهمترین افرادی که در اعتراضات این شهر شرکت کرده گرتا تانبرگ است؛ عامل اصلی شروع این موج از اعتراضات. تانبرگ در سخنرانی خود در این شهر گفت: «هرکاری که در قدرت داریم انجام می‌دهیم تا اجازه ندهیم وضعیت این بحران بدتر بشود، چرا باید برای آینده‌ای که قرار است از ما گرفته شود درس بخوانیم؟» برخی هم در نیویورک نسبت به سیاست‌های ضدمحیط‌زیستی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اعتراض کردند، ترامپ به این موضوع که انسان‌ها عامل تغییر اقلیم هستند باور ندارد.

در مکزیکوسیتی هم مردم شعار می‌دادند: «‌می‌بینیدش، احساسش می‌کنید، زمین در حال گرم شدن است.» در برزیل هم بعد از آتش‌سوزی‌های آمازون جمعیت زیادی از دانش‌آموزان در راه‌پیمایی شرکت کردند.

اصلا تغییر اقلیم چیست؟

در واقع  اعتراض این ۴.۵ میلیون نفر در قاره‌های مختلف به بحرانی است که از زمان انقلاب صنعتی در زمین ایجاد شد، از آن زمان تاکنون میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان به سرعت زیادی افزایش پیدا کرد و در نتیجه این اتفاق با تاثیر پدیده‌ای به نام «اثر گلخانه‌ای» دمای کره زمین به شدت افزایش پیدا کرد و این افزایش دما پیامدهای مختلفی برای کره‌ی زمین به وجود آورد.

علیرضا مساح، دانشیار دانشگاه تهران و مسئول بخش آسیب‌پذیری و انطباق تغییراقلیم، در این رابطه پیش از این به خبرآنلاین گفته بود: طور ساده در گذشته گازهای گلخانه‌ای مثل یک پتوی خیلی نازکی دوره کره‌زمین را می‌پوشانده و حرارت زمین را نگه می‌داشت، حالا افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط انسان این پتو ضخیم‌تر شده و در نتیجه زمین گرم‌تر شده است.

ضخیم‌تر شدن این پتو در همه مناطق مختلف پیامدهای مرگباری داشته، جزایر زیادی به علت آب شدن یخ‌های قطبی زیر آب رفته‌اند، مناطق زیادی درگیر خشکسالی‌ها و گرمای وحشتناکی شدند، سیل به طور ناگهانی مهمان مناطق مختلف می‌شود و ...

با این وجود به نظر می‌رسد هنوز سیاستمداران نتوانسته‌اند مقابل این بحران اقدام مهمی انجام بدهند و هنوز هم انتشارات گازهای گلخانه‌ای در جهان روز به روز بیشتر می‌شود. همین موضوع باعث شد تا مردم در ۱۸۵ کشور جهان مقابل تغییراقلیم به پا خیزند.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1302005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =