سه مرحله و 5 اقدام برای فروپاشی فرهنگی اسپانیای مسلمان

بازخوانی وضعیت فرهنگی و اجتماعی در اندلس اسلامی و فهم علل فروپاشی فرهنگی در آن یک ضرورت تاریخی برای امروز ماست.

به گزارش خبرآنلاین فتح اندلس مسیحی توسط مسلمانان برای مسیحیان بسیار گران تمام شد و بر همین اساس، فکر شکست دادن مسلمین، لحظه ای از سر زمام داران مسیحی خارج نشد. شکست راهبردهای مختلف مسیحیان علیه مسلمانان، آنها را به سمت گشودن جبهه فرهنگی و ترویج فساد، فحشا و بی بندو باری سوق داد. راهبرد آن ها شامل سه مرحله بود:

مرحله اول: تبلیغ و ترویج افکار و اندیشه های مسیحیت با هدف ایجاد تزلزل در عقاید جوانان مسلمان و سست نمودن آنان در پایبندی به احکام دینی.

مرحله دوم: نفوذ در امر حیاتی و مهم تعلیم و تربیت جوانان مسلمان از طریق گرفتن امتیاز باز کردن مدارس مجانی با هدف تعلیم مطالب انحرافی و القای شبهات در جوانان مسلمان.

مرحله سوم: توسعه روابط تجاری با مسلمین با هدف ترویج فساد و بی بند و باری در زمام داران و به ویژه جوانان مسلمان اندلس.

نتیجه مراحل سه گانه

نتیجه مراحل سه گانه مذکور که جملگی یک راهبرد اساسی برای فروپاشی اندلس اسلامی و خارج کردن این سرزمین از دست مسلمانان بود، تخدیر افکار و اندیشه های مسلمانان بود. وضعیت فرهنگی – اجتماعی ایجاد شده در اندلس اسلامی، این گونه در کتاب «غروب آفتاب در اندلس» تشریح شده است:

1. می خوارگی که در گذشته در میان مردم عیاش اندلس به طور خفا انجام می شد، یک عمل عمومی و علنی گردید و چون طبقه تحصیل کرده و به اصطلاح روشن فکر مردم اندلس آن روز در این عمل پیش قدم بودند، لذا شراب خوارگی و می گساری کردن نشانه تجدد و روشن فکری گردیده و هر کس از این عمل اجتناب می کرد، کهنه پرست و خرافی نامیده می شد.

2. جوانان می گسار و بی بند و بار، روش پدران خود را حقیر شمرده و آنان را نادان و احمق ودور از تمدن خواندند.

3. لباس ساده خود را که نشانه صبر و تحمل و کار و فعالیت و کوشش بود از تن در آورده و لباس حماقت و تکبر و زشت سیرتان ، یعنی جامه تن پروری را به تن کردند.

4. مسجد و جوامع مذهبی در انحصار پیرمردان و پیرزنان در آمد و جوانان را با مسجد و نماز سرو کاری نبود.

5. دختران زیبا و طناز اروپایی که در همه جا مامور دلربایی از جوانان مسلمان بودند با دقت هر چه تمامتر ماموریت خود را انجام دادند و در نتیجه جوانان مسلمان تا نیمه های شب در گوشه مهمانخانه ها به سر بردند.

تحلیل استاد مطهری
استاد شهید آیت اله مطهری در کتاب «آشنایی با قرآن» قصه پر غصه اندلس اسلامی را این گونه شرح می دهد:

«تاریخ بشر نشان می دهد که هر گاه قدرت های حاکم می خواهند جامعه ای را تحت سلطه خود قرار دهند و آن را استثمار کنند، تلاش می کنند تا روح جامعه را فاسد کنند و برای این منظور تسهیلات شهوت رانی را برای مردم مهیا می کنند و آن ها را به شهوت رانی ترغیب می کنند. نمونه عبرت انگیزی از این شیوه کثیف، فاجعه ای بود که در اسپانیای مسلمان برای مسلمانان اتفاق افتاد.

مسیحیان برای خارج کردن اسپانیا از چنگ مسلمانان ، از راه فاسد کردن روحیه و اخلاق جوانان مسلمان واردعمل شدند تا آن جا که توانستند وسایل لهو لهب و شهوت رانی را به سهولت در اختیار مسلمانان قرار دادند و در این کار تا آن جا پیش رفتند که حتی سرداران و مقامات دولتی را نیز فریفتند و آنان را آلوده ساختند و به این ترتیب توانستند عزم، اراده، نیرو ، شجاعت، ایمان و پاکی روح مسلمین را از میان بردارند آن ها را به آدم هایی زبون،ضعیف، شهوت ران ، شراب خوار و زن باره مبدل کنند و پرواضح است که غلبه و پیروزی بر چنین مردمی کار دشواری نیست.»

در نهایت مسیحی ها به نتیجه مطلوب رسیدند و فرماندهان تن پرور و عیاش به ظاهر مسلمان در برابر دشمن، روح مبارزه ، استقامت و پایداری را از دست دادند و برخی با مسیحیان به طور محرمانه قرار خیانت به دین و سرزمین اسلامی گذاشتند و برخی دیگر را کاری با دفاع در برابر تهاجمات دشمن نبود و از طرفی هم جوانان مسلمان که باید در هجوم به ارزش ها و حریم مقدس اسلام و کشور اسلامی به عنوان نیروهای بسیار کار ساز وارد صحنه گردند، در اثر گناه و آلودگی بی تفاوت شده بودند و این چنین بود که در روز دوم ژانویه 1492 میلادی پس از هشت قرن، گرانادا آخرین مقر اسلامی اسپانیا، بدون خون ریزی، تسلیم حکام مسیحی شد. مسیحیت پس از تسلط بر اسپانیا، شرایط سخت و دشواری را برای مسلمانان و یهودی ها به وجود آوردند به گونه ای که یا باید به مسیحیت می گرویدند و یا از اسپانیا خارج می شدند. پس از مدتی مسیحی ها، تمام کسانی که سابقه مسلمانی داشتند را از سرزمین اسلامی اخراج کردند و با تمامی مظاهر اسلامی مقابله نمودند به گونه ای که اکنون، مسلمانان در اسپانیا فقط 8/0 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1303824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =