معاون شهردار: سرمایه‌گذاران برای مشارکت در پروژه‌های تهران ترس دارند/ پولی‎شدن بزرگراه‌ها به کجا رسید؟

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران درباره اخذ عوارض عبور از بزرگراه‌های شهری توضیح داد و گفت در حال حاضر هم در برخی مکانهای عمومی تهران، مدل اخذ عوارض اجرا می شود، از جمله برای ورود برخی از بوستانهای تهران مانند باغ پرندگان، عوارض ورود از مردم گرفته می شود و تصمیم گیری درباره موارد مشابه از جمله اخذ عوارض عبور از بزرگراه ها در صلاحیت شورای شهر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در نشست خبری امروز خود درباره پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری تهران و حضور بخش خصوصی در این پروژه ها توضیحاتی ارائه داد.

صفا صبوری، در پاسخ به سئوال خبرآنلاین درباره اینکه میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردم در پروژه های تهران چقدر است، توضیح داد: بیشتر سرمایه گذاری حوزه سازمان مشارکتهای شهرداری تهران است. برخی از پروژه هایی که ما سرمایه گذار بخش خصوصی نیاز داریم، به سازمان مشارکتها، پیشنهاد می دهیم. متاسفانه در یکی دو سال اخیر، سرمایه گذاری بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه های شهری کم بوده است. دلیلش هم بیشتر مسایل تحریم ها و ترس از سرمایه گذاری است. همانطور که ساخت و ساز کاهش یافته است، مردم وقتی فشارهای اقتصادی و جنگ اقتصادی شروع می شود سرمایه گذارها می ترسند سرمایه گذاری کنند.

او در ادامه توضیحاتش گفت: زمان جنگ اقتصادی باید طی شود تا سرمایه گذارها رغبت پیدا کنند. خیلی سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی تهران گسترده نیست. بیشتر حوزه پروژه های ما توسعه شهری است و بیشتر پول می گیریم و می سازیم. پروژه های مشارکت بیشتر در ابنیه است، چون مدل عوارض گرفتن از بزرگراه های داخل شهری راه نیفتاده است و بخش خصوصی خیلی رغبت برای این موضوع نشان نمی دهد.

اهم توضیحات معاون شهردار تهران به قرار زیر است:

-نزدیک به ۷۰ پروژه عمرانی در دست اقدام داریم که برخی از آنها سنواتی هستند و در دوره های کوتاه به انجام نمی رسند. این پروژه ها در سالهای گذشته و زمان تصدی شورای قبلی آغاز شده اند و ما باید تمام کنیم یا ادامه دهیم و گروه بعدی تمام کند. تقریبا تمام پروژه هایی که مطالعه کردیم تا سال ۱۴۰۰ به اتمام می رسد مگر پروژه های مشارکتی که باید سرمایه گذار برای آنها پیدا شود.

-تعدادی پروژه را هم خودمان شروع کرده ایم که برخی از آنها در دوره خودمان تمام می شود و برخی در ادوار بعدی به اتمام می رسد. ممکن است یک پروژه در ۲۷ سال به اتمام برسد. از اول امسال ۴پروژه نیمه کاره تمام شده است. ۵ پروژه اصلی که مردم خیلی می بینند و برایشان مهم است، برای ما اولویت دارد و امیدوارم تا پایان امسال آنها را تمام کنیم.

-پروژه های اولویت دار شهرداری تهران به این شرح است: پروژه زیرگذر گیشا تا پایان سال، پروژه زیرگذر خیابان استاد معین تا ۲۲ بهمن، فاز اول پروژه بزرگراه های شهید بروجردی و شهید رستگار تا پایان سال در صورتی که رفع معارض شود به بهره برداری می رسد. همچنین مجموعه فرهنگی رازی در کنار برج تاریخی طغرل تهران که حدود ۳۰ هزار متر مربع زیربنا دارد تا دهه فجر به پایان می رسد.

-اگر برای پروژه اتوبان شهید شوشتری، سرمایه گذار بخش خصوصی پیدا نکردیم، طرحی به شورای شهر می بریم که با اخذ عوارض از مردم، این پروژه را به اتمام برسانیم. باید بحث محیط زیستی این پروژه حل شود. این بزرگراه از محدوده پارک سرخه حصار رد می شود و سازمان محیط زیست گفته است بخشی از این پروژه باید در عمق زیاد از زیر زمین رد شود تا به فضای محیط زیست آسیب نرساند. هنوز درباره مسیر این پروژه تصمیم گیری نشده است.

-پروژه اتوبان شهید رستگار رینگ کمربندی تهران را تکمیل می کند. به این صورت که مردم برای عبور از تهران، مجبور به عبور از بزرگراه های بسیج و افسریه نشوند. اگر این پروژه تحویل شود، کسانی که از غرب و جنوب تهران وارد تهران می شوند و نمی خواهند وارد شهر شده و قصد دارند به شرق کشور بروند، بدون ورود به تهران می توانند از اتوبان آزادگان به جاده خاوران بروند.

-پروژه اتصال اتوبان شهید صیاد به جنوب شهر با تونل و بزرگراه شهید متوسلیان، هنوز مصوب نشده است. الان سئوال اینجاست که اصلا نیاز به این تونل وجود دارد یا نه. ما منتظر تصویب شورای شهر درباره این پروژه هستیم.

-مشکلی از نظر بودجه نداریم ولی امکان دارد مشکلاتی از جهت نقدینگی داشته باشیم. به خاطر بدهی های گذشته شهرداری تهران، امکان دارد همه بودجه پیش بینی شده محقق نشود. ۱۱۳۰ میلیارد تومان شورای شهر به صورت نقد و غیرنقدی برای حوزه معاونت فنی و عمرانی بودجه پیش بینی کرده اند.

-هم اکنون ۱۰ پل را در تهران در مقابل زلزله، تقویت می کنیم ولی مردم این را نمی بینند چون ما زیر پل کار می کنیم و مردم روی پل عبور می کنند.

-مدل عوارض گذاشتن برای بزرگراه را هم می شود استفاده کرد. مانند بزرگراه پردیس که مردم برای عبور از آن، عوارض می دهند. سیاستگذاری اخذ عوارض از بزرگراه را شورای شهر تصویب می کند. ممکن است ما پیشنهاد داخلی بدهیم، ولی برای ما فرقی نمی کند منبع نیازهای ما چطور تامین شود. ما تصمیم گیر در موضوع اخذ عوارض برای عبور از بزرگراه های شهری نیستیم. مدل اخذ عوارض در تهران هنوز وجود دارد مانند باغ پرندگان که مردم برای ورود به آن، عوارض می پردازند.

-قرار است فاز دوم دریاچه چیتگر با برآورد اولیه ۲ هزار میلیارد تومان با بوستان و مرکز تفریحی بسیار بزرگ شروع شود. طرح پیشنهادی این فاز به مسابقه گذاشته شد و طرح نهایی برنده هم مشخص شد. ممکن است این پروژه را ما آغاز کنیم و گروه بعدی آن را به اتمام برسانند.

-پروژه اتوبان شهید رستگار چون به بزرگراه آزادگان متصل می شود، نیاز به پل دارد. ما بزرگراه آزادگان جدیدی به اندازه عرض همان اتوبان قبلی ساخته ایم و بزرگراه قدیمی را بسته ایم تا بتوانیم یک پل بسازیم. همین پروژه پل سازی یک اَبَرپروژه است.

-در حال حاضر ما با فشار خارج از عرف نمی توانیم کار کنیم چون بدهکاری زیادی داریم و باید پول طلبکاران قدیم را که کار کرده اند بدهیم. بخشی از بودجه های عمرانی صرف تسویه حساب طلبکاران قبلی می شود. ولی اصلا قبول ندارم حجم عملیات عمرانی الان به نسبت ۳۰ سال اخیر کم است. این که شایعه می شود در تهران کار عمده عمرانی انجام نمی دهد، اصلا اینطور نیست. مثلا کارخانه سیمان ری در حال تبدیل به یک مجموعه خاص برای استفاده عموم است که مربوط به همین دوره مدیریتی است. مدیریت پارک پردیسان در همین دوره به شهرداری تهران واگذار شد.

-برای تکمیل پروژه ترمینال شرق، امسال پروژه ای در نظر نگرفته ایم. یک ساختمان از پروژه ترمینال شرق پیشرفت ۷۰ درصدی دارد. کاری نکنیم مردم فکر کنند این پروژه ۹۶ درصد آماده است، هیچ کدام از پله برقی ها و آسانسورها نصب نشده است. نزدیک به ۲۰ درصد هزینه این پروژه مربوط به پله برقی ها و آسانسورها است. ایستگاه پلیس، آتش نشانی و اورژانس هنوز پیش بینی و ساخته نشده است. قرار بوده ایستگاه مترو اشراق به آنجا وصل شود. این کار هنوز انجام نشده است. این کار یک ساختمان بسازیم و روی آن یک تابلو بزنیم ترمینال، آیا اینجا ترمینال می شود؟ مهمترین موضوع ترمینال، رسیدن مردم به آن است. خط اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی هنوز آنجا وجود ندارد. بخشهایی از جنگل سرخه حصار تخریب شدند تا ترمینال جدید ساخته شده است. آیا این ترمینال به محیط زیست بیشتر آسیب می زند؟ تعداد زیادی سوال درباره این ترمینال موجود است. ما چه چیزی می دهیم و چه چیزی از دست می دهیم؟ نمی دانیم این پروژه اصلا می تواند ترافیک را جابجا کند؟ ترمینال شرق آماده برای بهره برداری نیست.

۴۷۲۳۱

کد خبر 1305221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =