۰ نفر
۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۷

پس از اغتشاش روز 25 بهمن انتظار می​رفت که رئیس و نمایندگان مجلس در این خصوص موضع گیری کنند اما شاید کمتر کسی شعارها و روز خشم مجلس را پیش بینی کرده بود.

به گزارش خبرآنلاین، در جلسه روز سه​شنبه شماری از نمایندگان جلسه علنی را با شعار «مرگ بر موسوی، کروبی و خاتمی» آغاز کرده سپس شعار«موسوی، کروبی اعدام باید گردند» سردادند و بعد هم شعارهای «اقلیت بصیرت، بصیرت» و «هاشمی، هاشمی بصیرت، بصیرت». در این میان شعارهای دیگری همچون «ما همه سرباز توییم خامنه‌ای، گوش به فرمان توییم خامنه‌ای»، «الله و اکبر»، «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «سکوت هر مسلمان، خیانت است به قرآن»، «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبرماست» و «مرگ بر آمریکا» نیز شنیده می​شد اما تاکید نمایندگان بر دو شعار نخست بود که بارها و بارها از میان نطق علی لاریجانی گرفته تا نطق حدادعادل و بیانیه 223 نماینده مجلس سرداده شد.

اگرچه نمایندگان اصولگرای مجلس بویژه طیف حامی دولت از انتخابات ریاست جمهوری گذشته تا کنون بارها از تریبون عمومی مجلس خواستار دستگیری و محاکمه افراد موسوم به سران فتنه شده بودند اما تا کنون در مجلس فریاد «اعدام باید گردد» علیه آنها سر داده نشده بود. رئیس مجلس نیز که در سال گذشته دو کمیته برای پیگیری حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان تشکیل داده و کمیته دیگری را نیز برای بررسی حوادث پس از انتخابات تشکیل داده بود، اینبار کمیته دیگری برای «بررسی دقیق ماهیت جریان مزور فتنه» را مرکب از روسای کمیسیون‌های مرتبط یعنی کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، شوراها و سیاست داخلی، اصل نود، فرهنگی و قضایی منصوب کرد که ظرف چند روز آینده گزارشی را به مجلس ارائه دهند تا نمایندگان و ملت بدانند چگونه با این جریان برخورد کنند و دستگاه‌های مختلف نیز به وظایف خود عمل نمایند.

این کمیته صبح سه شنبه همزمان با جلسه علنی، یک جلسه تشکیل داد و کمیسیون امنیت​ملی نیز با احضار وزیر کشور خواستار گزارش نجار به مجلس شد. او که روز دوشنبه شایع شده بود وزارت خانه متبوعش مجوز راهپیمایی صادر کرده، با لحن عتاب​آلود رئیس​مجلس مواجه شد که خطاب به وی گفت: اگر وزارت کشور برای چنین راهپیمایی​ای مجوز صادر می​کرد، قطعا با وزیر آن برخورد می​شد. مگر بناست ما چشممان را بر این امور ببندیم؟ اگر بخواهند علیه پیامبر و دین تظاهرات راه بیاندازند، ما باید اجازه بدهیم؟ راهپیمایی دیروز به مراتب بدتر از این بود.

نجار که عصر سه شنبه به مجلس آمده بود از نقش منافقین در این جریان خبر داد و آمار کشته ها را که تا آن زمان یک نفر اعلام شده بود را به دو نفر ارتقا داد. او از آموزش خط دهی عناصر معاند و فریب‌خورده‌ خبر داده و گفته بود که تجمعاتی با جمع‌های اندک در برخی نقاط مرکزی تهران برپا شده بوده که با هوشیاری مردم و نیروهای انتظامی خنثی شد. تیراندازی​ها هم‌ توسط عناصر خودفروخته انجام شد که به دنبال پروژه نخ نما شده کشته‌سازی بودند.

ردپای فتنه در تمامی نطق​ها و درخواست مکرر از دستگاه قضا
رئیس​مجلس نخستین ناطق جلسه علنی دیروز بود و پس از وی چهار نماینده دیگر نیز نطق کردند که در تمامی آنها به نقش افراد موسوم به سران فتنه اشاره شد. وجه مشترک دیگر این نطق​ها درخواست مکرر از دستگاه قضا برای برخورد با آنها و عمال فریب​خورده​شان بود.

اگرچه لاریجانی از هیچ کس نام نبرد و بخشی از نطقش را خطاب به «کسانی که بیانیه صادر می​کند» قرائت کرد و برای دستگاه قضا نیز تعیین تکلیف ننمود اما هرچه مجلس به پایان خود نزدیک​تر می​شد، تعداد دفعاتی که از موسوی و کروبی نام برده می​شد افزایش می​یافت و اظهارنظرها تا آنجا پیش رفت که در بیانیه پایانی جلسه روز سه شنبه از این دونفر به عنوان مسئول مستقیم شهادت یک نفر نام برده شد و نمایندگانی نیز خواستار دستگیری آنها در همین روز شدند.

رئیس مجلس در نطق خود از اقدامات روز 25 بهمن به عنوان «یک جریان بدلی» از سوی «عده​ای ورشکسته سیاسی با آن شاهزاده نگون بخت و منافقین و سلطنت​طلب​ها» در مقابل راهپیمایی سراسری روز 22 بهمن یاد کرد که هدف آن مشابه سازی با اتفاقات منطقه بود تا مدعی شوند بحران در نظام‌های دیکتاتوری و وابسته آمریکا در منطقه تغییر یافته و ایران که 32 سال پیشتاز مردم سالاری در منطقه بوده هم دچار مسائل داخلی است. وی با اشاره به شعار «نه غزه نه لبنان» در روز قدس سال گذشته از سوی هوادارن همین جریان، گفت که آنها اعتقادی به انقلاب​های مصر و تونس نداشته و درپی تحقیر و انصراف اذهان ملت​های منطقه برای دست کشیدن از اهدافشان بوده​اند.

وی خطاب به «آقایانی که اطلاعیه صادر کردند»، آنها را افرادی که و در دام آمریکا افتاده​اند، معرفی کرد و از آنها پرسید: چگونه تدبیر نکردید که این جریان چه نفعی برای ملت منطقه دارد؟ آیا نام این اقدام چیزی جز گمراهی و فتنه است؟ راهپیمایی 22 بهمن برای تقویت اراده ملت​ها برای تقویت انقلاب​های اسلامی بود، اما راهپیمایی با تحریک آمریکا به دنبال سست کردن این اراده بود و این آقایان وسیله​اش شدند.

نطق وی با شعارهای مکرر نمایندگان دو بار قطع شد که نشان از حمایت جمعی از نمایندگان از مواضع رئیس مجلس داشت. آنچنانکه در نطق رئیس پیشین مجلس نیز چنین شد. اما تفاوت این دو نطق در آن بود که حدادعادل چندین بار از موسوی و کروبی نام برد و آنها را مخاطب خود قرار داد تا به آنها بگوید: تصور کرده بودید که یا وزارت کشور برای این راهپیمایی اجازه می​دهد یا نمی​دهد. اگر اجازه داد که همه چیز را آتش می​زنند تا تلویزیون​های بیگانه نشان بدهند که انقلاب​ها به ایران نیز سرایت کرده است و اگر مجوز ندهند نیز باز این رسانه​ها نشان می​دهند که اجازه مخالفت نداشته​اند و در هر حال پیروز خواهند بود. اما به آنها می​گویم که شما در هر حال بازنده بوده و هستید.

وی افزود: مگر شما در روز قدس رمضان سال قبل مردم را به خیابان نکشاندید و شعار نه غزه نه لبنان سر دادید. شما این شعارها را محکوم نکردید و امروز طرفدار مردم مصر شده​اید که بزرگترین خواسته شان قطع رابطه مصر و اسرائیل است. کار شما شبیه برادر حاتم طائی است که برای معروف شدن در چاه زمزم ادرار کرد و معروف شد! آری امروز شما هم در منطقه و در ایران مثل برادر حاتم مشهور شده​اید اما مشهور به خدمت به دشمنان اسلام.

نورالله حیدری نماینده اردل و فارسان نیز در نطقش به موسوی و کروبی لعنت فرستاد و گفت: قوه قضاییه پاسخ عاجل به اقدامات مسلحانه دیروز بدهد. سیدجلال یحیی​زاده نیز با بی​رنگ خواندن حنای موسوی و کروبی، از رئیس قوه قضاییه خواست تا همین امروز سران فتنه را دستگیر کند.

امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مشهد هم با بیان اینکه مطمئنا «دنیا طلبی و سازگاری با جریان‌های الحادی وابسته به اجانب و تراشیدن چهره‌های غیردینی وابسته یا دلبسته به اغیار» با «زندگی زیر پرچم ولایت و حول محور امامت الهی» قابل جمع نخواهد بود و دیر یا زود کوس رسوایی انسان را به صدا در می‌آورد، از رییس قوه قضاییه پرسید تا کی مردم انقلاب و مومن کشور باید نگران شهادت و زخم برداشتن فرزندان خویش به دست سران فتنه و جریان آن که به عنوان پیاده نظام اسراییل و آمریکا عمل می کنند، باشند؟ آیا وقت آن نرسیده که برخورد قاطع امام گونه بساط این خیانت‌ها و دریوزگی‌های را برچیند؟

اما بیانیه پایانی مجلس به تجمیع تمامی این نظرات پرداخت. کما اینکه بار دیگر تعارض میان شعار «نه غزه نه لبنان» با حمایت از مردم مصر و تونس مطرح شده و پرسید: آیا از این بازی مفتضح و ننگ آور خود شرم نمی​کنید و تصور می​کنید هنوز بین مردم آبرویی دارید؟ در پایان این بیانیه که با شعار «هاشمی، هاشمی، بصیرت، بصیرت» مورد تایید برخی نمایندگان واقع شد نیز از همه کسانی که خود را انقلابی می​دانند خواسته شده بود تا با صراحت از این افراد اعلام برائت کنند وگرنه در میان مردم جایگاهی نخواهند داشت. امضاکنندگان این بیانیه از دستگاه قضا نیز خواسته بودند که هرچه سریعتر دست​های پنهان منافقین و سلطنت طلب​ها را در این حوادث شناسایی و مجازات کنند.

فراکسیون انقلاب اسلامی نیز با صدور بیانیه دیگری موسوی و کروبی را «مفسد فی الارض» شناخت و خواستار محاکمه آنها شد.

روز فعال اقلیت
بی تردید روز سه شنبه روز خوبی برای نمایندگان اصلاح طلب مجلس به عنوان تنها نمایندگان این طیف سیاسی در خانه ملت و بدنه حاکمیت نبود. بویژه آنکه اعضای فراکسیون اقلیت چندی پیش نیز به دیدار محمد خاتمی رفته و به همین جهت مورد بازخواست برخی نمایندگان اصولگرای حامی دولت واقع شده بودند. نمایندگانی که هرگاه در جلسه مجلس حرف از لزوم تعیین مرز با سران فتنه به میان می​آمد، با نگاه غیض آلود همکارانشان روبرو می​شدند.

با وجود جو حاکم در مجلس، رویکرد نمایندگان اصلاح​طلب، رویکرد خردگرایانه​ای بود. کما اینکه آنها با صدور بیانیه​ای با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان با اقدامات خلاف قانون مخالفت بوده و معتقد به نقدهای منصفانه در چهارچوب ارزش‌های نظام هستند، نوشته بودند: منافقین و دشمنان نظام بدانند که با حرکات رذیلانه خود نمی‌توانند از اختلافات درون خانواده نظام سوءاستفاده و هر گونه حرکتی را محکوم و همچون همیشه از طرف مردم مطرود می‌باشد.

نطق آرامبخش محمدرضا خباز نیز در تلطیف این فضا به​گونه​ای که حساب نمایندگان اصلاح​طلب از رفتارهای تندروانه جدا شود، نقش موثری داشت.

اگرچه وی به عنوان تنها نماینده اقلیت که در جلسه دیروز نطق داشت، با شعار «اقلیت، بصیرت، بصیرت» و «مرگ بر ضد ولایت فقیه» مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت، اما در پایان نطقی که طی آن بر «محوریت قانون برای فراهم آوری موجبات وحدت کلمه» تاکید کرده بود، با فریاد احسنت- احسنت همکارانش، بدرقه شد. او در این نطق گفت: امروز حکومت​های جهان و دشمنان قسم خورده ما کینه توزی را به اوج رسانده و منافقین در صدد ترور مردم برآمده​اند. بنابراین همه علاقمندان به نظام باید پایبندی خود را به وحدت کلمه اثبات کنند و دشمانان را ناامید کنند. خباز همچنین پرسید: چرا زمینه ناراحتی دوستان انقلاب و خوشنودی دشمنان انقلاب را فراهم کنیم که به شهادت یک نفر بسیجی بیانجامد و اموال عمومی مردم خدشه دار شده و دشمنان از آب گل آلود، ماهی خود را بگیرند؟

جدول اظهارنظر چهره​های سیاسی بیرون از مجلس پیرامون 25 بهمن

عنوان و مسئولیت

چکیده موضع​گیری

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

باید با تمام قدرت و بدون هیچ تردیدی مسیر رهبری را بپیماییم و در هر جایگاهی که هستیم،‌ سکوت نکنیم/ نیروهای انقلاب خط خود را از جریانات انحرافی و فتنه گر جدا کرده و با آن مرزبندی کنند/ چرا موسوی و کروبی نمی‌فهمند که در این حوادث، عمله‌ای بیش نیستند و مورد سوءاستفاده آمریکا و همه بدخواهان قرار گرفته‌اند و جالب اینکه آمریکا از این عمله‌ها هم عبور کرده است.

محمدحسین صفارهرندی معاون فرهنگی سپاه

موسوی و کروبی گناهی ندارند، مشکل اصلی آن‌ها نادانی است و از آن طرف این‌ها را وسوسه می‌کنند/ آمریکا می‌خواهد انتقام میدان التحریر مصر را در میدان آزادی بگیرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور

این اقدامات با طراحی و پشتیبانی آمریکا و جریان‌های ضد انقلاب از جمله منافقین بوده است/ جریان فتنه بازی خورده دسیسه‌ی آمریکا و نفاق شده است/دستگاه قضایی با قاطعیت و به سرعت با مسببان اصلی که باعث اخلال در نظم عمومی و آرامش مردم شده‌اند برخورد می‌کند/ درخصوص تعداد دستگیرشدگان متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آیت الله محمد امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران

این اقدامات موجب غصه خوردن امام زمان شد/ سران فتنه که فریب خورده استکبار هستند با طرح شعارهای فریبنده زمینه فریب برخی جوانان را فراهم می کنند/ قوه قضاییه باید با اتخاذ تدبیر لازم با عوامل اغتشاشات روز گذشته برخورد کند.

/30111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
    0 1
    بابا 300 - 400 نفر که این همه حرف و حدیث نداره که!!!
  • بدون نام DE ۰۶:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    1 0
    نمی فهمم اینا نماینده دولتن یا ملت!