پاسخ منفی کارلوس کرش به فدراسیون، فوتبال ایران را به همان نقطه اول برگرداند؛ استفاده از مربی داخلی.

فوتبال ایران دیگر بی‌جان شده، از بس که در دو هفته گذشته به آن شوک وارد کرده‌اند! شوک اول، خبر ورود کارلوس کرش مربی بزرگ پرتغالی به ایران بود. کرش در یک دوشنبه شب با ورودش به تهران، اهالی فوتبال ایران را متعجب کرد. او قرار بود چند روز بعد از ورودش به تهران، جواب قطعی‌اش را هم بدهد. روزها گذشتند و هر روز، کرش راضی‌تر از روز قبل می‌شد. سرانجام یک هفته پس از ورود کرش به تهران، او در ایمیلی به مسئول کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال اعلام کرد دوست دارد در ایران کار کند. این حرف کرش شوک دوم به فوتبال ایران بود؛ فوتبالی که سال‌ها بود مربی بزرگ خارجی به خود ندیده بود.

اما خیلی طول نکشید تا شوک سوم به فوتبال ایران وارد شد. هنوز چند ساعت بیشتر از اعلام موافقت کرش نگذشته بود که او در ایمیلی به فدراسیون فوتبال اعلام کرد نمی‌تواند به ایران بیاید و پیشنهاد فدراسیون ایران را رد کرده است. شوک سوم، فوتبال ایران را برگرداند به نقطه اول؛ استفاده از مربی داخلی.

کرش که اعلام کرد به ایران نمی‌آید، مسئولان فدراسیون فوتبال خیلی زود در مصاحبه‌های متعدد اعلام کردند سراغ گزینه‌های داخلی خواهند رفت؛ انگار که از قبل چنین تصمیمی گرفته باشند و کرش را مانعی برای نشستن سرمربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی بدانند. انگار نه انگار که دقیقا تا همین 8 روز قبل، عباس ترابیان می‌گفت یک گزینه به عنوان آلترناتیو در نظر گرفته‌اند که اگر کرش جواب منفی داد، با او مذاکره می‌کنند.

کرش از دست رفته بود و دیگر امیدی به حضور او روی نیمکت تیم ملی وجود نداشت، اما مسئولان فدراسیون ظاهرا او را تنها مربی خارجی بیکار می‌دانستند که دیگر سراغ هیچ گزینه‌ای نرفتند. علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال که خبر منتفی شدن حضور کرش روی نیمکت تیم ملی را در برنامه نود اعلام کرد، خیلی زود قید مربی خارجی را زد و رسما اعلام کرد فدراسیون به این نتیجه رسیده که باید از مربی داخلی استفاده کند: «اولویت برای ما مربی داخلی است و از ابتدا هم روی مربی داخلی نظر داشتیم. ما تیم خوبی در اختیار داریم. باید به همه دنیا ثابت کنیم که می‌توانیم روی پای خود بایستیم. ما در مذاکره با کرش حسن نیتمان را ثابت کردیم و نشان دادیم که به دنبال آوردن مربی بزرگ هستیم. اما واقعا شرایط سخت است. ما در اتوبانی قرار داریم که موانع زیادی در آن وجود دارد. من اعتقادم این است که می‌توانیم با مربیان داخلی به نتایج خوب برسیم. ما مربیان خوبی داریم که بهترین کلاسها را پشت سر گذاشتند. در این مملکت وقتی جوانان اتم را شکافته‌اند، سرمربیگری تیم ملی کار سختی نیست.»

البته کفاشیان برای این‌که متهم به خودرایی نشود، حرفش را کمی تعدیل می‌کند: «اولین برنامه‌مان این است که وضعیت تیم امید را مشخص کنیم. برای انتخاب سرمربی تیم بزرگسالان زمان داریم. باید گزینه‌های داخلی و خارجی‌مان را بررسی کنیم. اگر گزینه خوب خارجی پذیرفت به ایران بیاید شاید به دنبال مربی خارجی برویم اما اگر قرار باشد مربی متوسط خارجی به ایران بیاید قطعا اولویت با مربی داخلی است. من خودم راغب‌تر هستم که مربی داخلی برای تیم ملی انتخاب شود. اما باید کمیته فنی تشکیل جلسه بدهد.»

کفاشیان در حالی این حرف را می‌زند که تا همین 48 ساعت قبل، او به خاطر اعلام موافقت کارلوس کرش، خود را در جایگاه فاتح بزرگ مبارزه‌ای نفس‌گیر می‌دید. اما حالا او به قدری ناامید شده که دیگر حتی به گزینه‌های خارجی فکر هم نمی‌کند. کاملا مشخص است که فدراسیون فوتبال دنبال گزینه‌های داخلی است و دیگر به مربی خارجی فکر نمی‌کند. ناامیدی کفاشیان زمانی بیشتر به چشم می‌آید که او می‌گوید: «فکر می‌کنم اگر باز سراغ مربیان خوب خارجی برویم همین مشکلات را خواهیم داشت. کمیته فنی به ما گفت اگر قرار است از مربی متوسط خارجی استفاده کنیم از همین مربیان داخلی استفاده شود. به‎هرحال من جلسه فوری کمیته فنی و هیات رئیسه فدراسیون را در نظر گرفتم و اول از همه برای تیم امید تصمیم گیری می‌کنیم. به احتمال زیاد برای تیم امید از مربی ایرانی استفاده می‌کنیم.» آیا در صورتی که کارلوس کرش همان یک هفته قبل هم جواب منفی می‌داد، فدراسیون قید حضور مربی خارجی را می‌زد؟

با جواب منفی کارلوس کرش، حالا حتی تیم امید هم به مربی خارجی سپرده نخواهد شد. قرار بود کارلوس کرش که به ایران می‌آید، دستیار اول او، هدایت تیم ملی امید را هم برعهده بگیرد. اما حالا که کرش به ایران نمی‌آید، تیم امید هم به مربی ایرانی سپرده خواهد شد. پس از انصراف کارلوس کرش، تکلیف تیم امید خیلی زود مشخص شد. ترابیان عضر دوشنبه گفته بود، دن گسپر کمک اول کرش سرمربی تیم امید می شود اما به محض کناره گیری این مربی، علی کفاشیان از حضور قطعی مربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی خبر داد: «اولویت برای ما مربی داخلی است و از ابتدا هم روی مربی داخلی نظر داشتیم.»

با شرایطی که پیش آمده، هومن افاضلی که مخالفت‌های زیادی با حضور او در راس کادر فنی تیم ملی امید شده، فعلا سرمربی این تیم خواهد بود. بهرام افشارزاده دبیر کمیته ملی المپیک این خبر را تائید می‌کند و می‌گوید: «تیم که مشغول کار است و آقای افاضلی دارد زحمت می کشد. البته هنوز روشن نیست سرمربی تیم امید چه کسی می‌شود اما فعلا ما مجبور هستیم با همین کار بازی 4 و 18 اسفند را مقابل قرقیزستان برگزار کنیم. متاسفانه فدراسیون درگیر کارهای زیادی است و فعلا ما باید تیم امید را همین‌طور به مسابقه‌ها بفرستیم. الان دیر است و مربی خارجی به تیم نمی‌رسد. هر کسی را بگذارند، نمی‌تواند کار زیادی بکند. تا بیاید بچه‌ها را بشناند کلی زمان برده. به همین دلیل ما گزینه‌ای بهتر از کادر فعلی نداریم و بهتر است با همین‌ها به مسابقات برویم. با این شرایطی که ما می‌بینیم آقای افاضلی تا خرداد ماه سال آینده در کنار تیم می‌ماند! بعد از آن یک مربی خوب می‌آوریم.»

اعضای کادر فنی تیم ملی که معرفی شوند، نوبت به سرمربی تیم ملی می‌رسد. همان‌طور که کفاشیان می‌گوید، فعلا تیم ملی امید در اولویت قرار دارد. بعد از تیم امید هم نوبت تیم بزرگسالان است تا یک گزینه داخلی را برایش انتخاب کنند. البته این بستگی به نظر کمیته فنی فدراسیون فوتبال دارد. به احتمال زیاد نشست کمیته فنی فدراسیون شنبه هفته آینده برگزار می‌شود. در این جلسه تصمیم قطعی گرفته می‌شود که یک مربی داخلی روی نیمکت تیم ملی بنشیند یا مربی خارجی. اگر رای به مربی داخلی داده شود که به احتمال فراوان همین اتفاق هم رخ می‌دهد، بعید است که سرمربی آینده تیم ملی از اعضای همین کمیته فنی نباشد. امیر قلعه‌نویی و منصور ابراهیم‌زاده که در کمیته فنی فدراسیون فوتبال هم عضویت دارند، جدی‌ترین گزینه‌های داخلی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی هستند. البته فعلا یک گزینه خارجی هم برای هدایت تیم ملی وجود دارد که آن گزینه، کاماچو، سرمربی اخراجی اوساسونا اسپانیاست.

خبرنگاری که دیروز با پیش کشیدن نام امیر قلعه نویی سرمربی سپاهان و کاماچو سرمربی اوساسونا قصد داشت از علی کفاشیان تیتر بگیرد، موفق بود چون رئیس فدراسیون فوتبال با خونسردی جواب داد: «این دو مربی هم می توانند جزو گزینه های ما باشند.» اما با انصراف ناگهانی کارلوس کرش نزدیکان کفاشیان معتقد بودند بعید به نظر می رسد او و ترابیان دوباره پی مربی خارجی را بگیرند. این دفعه هم نام‌های بزرگ مطرح شد و در لحظات آخر اتفاقات دیگری رخ داد. البته این بار فدراسیون فوتبال تمام تلاش خود را کرد تا خدمتی به آینده فوتبال بکند. کرش تا آستانه عقد قرارداد رفت و در حالیکه اغلب کارشناسان از این اتفاق با رویی باز استقبال کرده بودند، دوباره همه چیز به نقطه اول بازگشت تا بحث معطوف به مربیان داخلی شود. از دوشنبه شب گذشته و به محض کنسل شدن حضور کرش در تهران نام منصور ابراهیم زاده و امیر قلعه نویی به عنوان دو گزینه نیمکت تیم ملی مطرح شده است. علی کفاشیان اما ترجیح داد صبح دیروز همه چیز را تمام شده اعلام نکند: «در این رابطه باید هماهنگی لازم را انجام دهیم. به هر حال بهترین‌های ایران مشخص هستند.» او حتی وقتی با این سوال روبرو شد که شاید دو باشگاه اصفهانی با حضور مربیان خود در تیم ملی مخالفت کنند، با خنده پاسخ داد: «خب التماس‌شان را می‌کنیم!» تنها سوالی که اینجا باقی می‌ماند این است که چرا فدراسیون با انصراف کرش، یکراست سراغ مربی داخلی می‌رود؟

40

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
    0 0
    شما ها چه ساده ائید از اول هم قرار بود امیرخان مربی شود بقیه موضوعات رد گم کردن و فراموش کردن باخت جام ملتهای آسیاست
  • بدون نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    اینا موقع قرارداد اگه قراره مثلا یک میلیون دلار به طرف بدن شروع میکنن به زدن از این مبلغ تاجائی که میرسوننش به 50 هزار دلار. خب طرف پشیمون میشه نیومده برمیگرده. مشکل پوله پول که باید نره تو جیب خارجی باید یک دهم اون بره تو جیب مربی داخلی بقیش رو هم... بده بغلی.
  • رزمجویی IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    آخه وقتی کرش را مانند یک رئیس جمهور استقبال می کنند و احتمالاً مبلغ بالایی را هم پیشنهاد می دهند و نمی آید پس راهی دیگر نیست و مربی ایرانی بهتر نیز هست به شرطی که به او فرصت دهند. موفق باشید
  • مصطفي IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    از اولش معلوم بود . از خداشونم بود كه كرش نياد . چون هزينه سنگيني براشون داشت.
  • بدون نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    امیر خان یعنی کل فوتبال ایران.البته دشمنان سایه او را با تیر می زنند
  • بدون نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    این کفاشیان که اراده اعمال نظر خودش را نداره
  • مهران IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    مسخره است مربی ایرانی دانشش در حد ایرانه نه بیشتر قلعه نویی و دایی نمونه اش تا کی باید تحقیر بشیم مگه طبی چش بود که آبروشو بردین حالا معلوم شد کار از کمیته فنی تیم های ملی آب می خوره بدبخت شدیم رفت
  • آیدین صبور IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    مشکل اتفاقات ... بود
  • حسین IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    با قلعه نوعی روزی از بحرین و قطر 4-5 گل میخوریم
  • امیر حسین IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    کفاشیان احساسات مردمو به بازی گرفته ام از نظر سرمربی بهترین گزینه برانکو ایوانکویچ هست .
  • امیر IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    آقای قلعه نویی بهترین گزینه است. قلعه نویی تو ورزش مثل اصغر فرهادی تو سینماست. فقط قلعه نویی.
  • محمدرضا IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    با قلعه نویی به هیج جا نمیرسیم... اگه سرمربی ایرانی بخواد باشه، مجید جلالی بهتره...
  • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    تو کشور ما اگه بخواهند که یک نفر را ضایع کنند این قدر از او استفاده می کنند که جو گیر شه و یک دفعه همه ی آن چیزی را که سالیان به دست آورده یکئفعه از دست میدهد .بلای که سر دایی و ...آمد بر سر قاعه نویی نیز خواهد آمد.خواهشا آقای قلعه نویی به خاطر خودتان هم که شده این بار نه بگوئید.
  • کریم بندری IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    بهترین گزینه جلال چراغپور است