۰ نفر
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
جای خالی «بیانیه گام دوم» در قانون و اجرا

هشت ماه پیش به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی «بیانیه گام دوم انقلاب» از سوی مقام معظم رهبری صادر شد.بیانیه‌ای که آن را می‌توان چراغی برای ادامه مسیربه دور از هر ناهمواری و بیراهه تلقی کرد. اما بهتر است با گذشت چندین ماه از صدور این بیانیه نگاهی به پشت سر بیاندازیم و ببینیم چقدر محورهای بیانیه گام دوم سرلوحه ما در امور اجرایی و قانونگذاری شده است؟!

پاسخ به این سوال برایمان تلخ و گزنده است چراکه سر می‌چرخانیم و ردی از آن در قوای مجریه مقننه نمی‌بینیم. به جای آنکه قوا به فکر بیفتند که چطور باید در این مسیر قدم بردارند و چطور از این نسخه درمانی استفاده کنند، این مجامع دانشگاهی و سازمان‌های مردم نهاد هستند که دائما جلسه و همایش برگزار می‌کنند تا در راستای عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب بتوانند قدمی بردارند و در این راه کاری انجام دهند. از شورای عالی امنیت ملی گرفته تا مجلس شورای اسلامی هیچ شواهدی دال بر آنکه قرار است برای جنبه عملی و اجرایی حرکتی انجام شود وجود ندارد.

همین چند روز پیش بود که مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام را ابلاغ کردند، در همین راستا رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی با نمایندگان برای قانون‌گذاری منطبق با آنچه در سیاست‌های کلی مطرح شده بود صحبت کردند. فارغ از آن رئیس قوه مقننه گفت‌وگویی هم در برابر دوربین‌های رسانه ملی داشتند تا از عزم خانه ملت برای حرکت در جهت این سیاست‌ها بگوید؛ ضرورت دارد درباره بیانیه گام دوم انقلاب هم این رویه دنبال شود.

همواره چه دولت و چه مجلس در شرایط سخت مانند انچه این روزها بر اقتصاد ما می‌رود به دنبال میانبر و راه‌هایی هستند که حکم مُسَکن را دارد و می‌تواند شرایط امروز را ارام کند درحالی چشم‌اندازهای بلند مدت از بیانیه گام دوم گرفته تا برنامه‌های پنج‌ساله همه برای اینده برنامه ریزی می‌کنند و نتیجه آنها در آینده مشخص می‌شود موضوعی که گویا مدیران امروز کشور چندان تمایلی برای به کار بستن این برنامه‌های بلند مدت ندارند و از این رو است که می‌بینیم «بیانیه گام دوم انقلاب» آنطور که باید و شاید در کانون توجه ارکان، سازمان‌ها و نهادهای تعیین کننده قرار نگرفته است.

سخن آخر اینکه اگر قرار است مشکلاتمان را برای فردا و فرزندانمان به میراث نگذاریم باید امروز به فکر اصلاح باشیم و چه اصلاحی بهتر از انکه از مسیر«بیانیه گام دوم انقلاب» بگذرد.

*نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی 

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1307134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =