توانمندی روستاهای قم در بخش گردشگری تقویت می‌شود

ایرنا نوشت؛ مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت: روستاهای این استان در حوزه گردشگری ظرفیت بالایی دارند که با تقویت آن فرصت‌های شغلی قابل‌توجهی برای مردم بومی ایجاد می‌شود.

سجاد چهرگانی با بیان این که روستاهای استان در بخش‌های مختلف قابلیت‌های جذاب و متنوعی برای توسعه گردشگری دارند و دفتر امور روستایی استانداری،‌ تقویت این حوزه اقتصادی را با جدیت دنبال می‌کند، گفت: در همین رابطه، در بخش‌های کهک و خلجستان که بسیاری از نقاط آن دارای آب‌وهوای کوهستانی است قابلیت مطلوبی برای جذب گردشگران علاقه‌مند به مشاهده زیبایی‌های طبیعت فراهم است.

وی ادامه داد: احداث مجتمع‌های خدماتی،‌ گسترش بوم گردی در خانه‌های روستایی و ایجاد امکانات موردنیاز گردشگران ازجمله حوزه‌هایی هستند که می‌تواند درآمد و اشتغال مناسبی برای مردم بومی مناطق روستایی استان ایجاد کند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت:‌ برای آسان شدن دسترسی گردشگران به مناطق روستایی استان،‌ تمامی جاده‌های منتهی به روستاهای قم آسفالت شده است و حتی معابر اصلی داخل روستاها نیز آسفالت و یا سنگ‌فرش هستند.

وی بیان کرد:‌ تعریض جاده‌های قدیمی و ایجاد راه‌های جدید برای دسترسی به روستاهای استان نیز در دستور کار قرار دارد تا رفت‌وآمد گردشگران به این مناطق با سهولت بیشتری انجام شود.

چهرگانی ادامه داد: ازجمله فعالیت‌هایی که برای کمک به توسعه گردشگری در روستاهای استان انجام شد انعقاد قرارداد هشت فقره طرح با مبلغ ۱۸۱ میلیارد ریال است که این روند با مشارکت دفتر امور روستایی استانداری قم به‌منظور گسترش هرچه بیشتر زیرساخت‌های گردشگری در مناطق روستایی استان، دنبال می‌شود.

پژوهش ها نشان می دهد سالانه ۸۰ میلیون تن از محورهای مواصلاتی قم عبور می کنند و ۲۰ میلیون تن از این افراد به منظور زیارت حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران وارد این استان می شوند، همچنین سالانه سه میلیون زائر خارجی به این شهر مذهبی عزیمت می کنند.

قم درمنطقه مرکزی ایران و در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته است.

جمعیت روستایی قم در همه بخش های این استان پراکنده اند؛ قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1308022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =