۰ نفر
۲۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۳

ویژه ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) - هفته وحدت / یادداشت محسن پاک آیین

 امروز در حالی که جهان اسلام بیش از هر زمان دیگر به وحدت و تفاهم نیاز دارد دستگاه های تبلیغاتی غرب با سو استفاده از فن آوری ارتباطات ، عملیات روانی و تبلیغی ، قدرت نرم و جنگ رسانه ای،وحدت جهان اسلام را نشانه گرفته اند.در این عرصه قدرت های بزرگ از راه تسلّط بر شبکه های ارتباطی و رسانه های جمعی ، عادات و آداب خود را در دیگر کشورها رواج می دهند تا با تضعیف فرهنگ های ملل دیگر،اندیشه ایجاد جهانی تک فرهنگی را محقق سازند.

اشاعه تفکر های متنوع اعم از مذاهب و ادیان، مکتب های زمینی و مادی، ملیت ها و قومیت ها از طریق رسانه های سنتی و مدرن ، ادیان و مذاهب را در معرض یک رقابت کاذب قرار داده و عامل مهمی برای تفرقه و تشتت بین پیروان مذاهب بخصوص در جهان اسلام شده است.در این برهه متاسفانه بسیاری از رسانه های جهان اسلام نیز در دام شگردهای حرفه ای نظریه پردازان حوزه ارتباطات و مدیریت رسانه ای غرب گرفتار شده و حرکت مستقلی را برای مقابله با این وضعیت صورت ندادند.در واقع مقابله با تقریب مذاهب از طریق ایجاد اختلاف و نفاق میان مذاهب اسلامی با ابزار رسانه ای سنتی نظیر مطبوعات،رادیو و تلویزیون و رسانه های مدرن نظیر سامانه های اینترنتی،سینما،تئاتر،انیمیشن و رسانه های مجازی اجرا می شود .

غرب بودجه های بسیاری را برای تقویت این سیاست در نظر گرفته که در قالب تبلیغات گسترده عملیاتی شده است. واقعیت این است که همانگونه که ایجاد تفرقه میان مذاهب از طریق رسانه های سنتی و مدرن ممکن است ، برای مقابله با عوامل تفرقه و حرکت به سوی تقریب مذاهب اسلامی نیز باید از همین رسانه ها استفاده کرد. ابزارهائی که می توانند نقش مهمی در پیشرفت و ایجاد وحدت میان مسلمانان داشته و در تقریب و نزدیکی میان مذاهب بسیار تاثیرگذار باشند.تحقق شعار «اتحاد اسلامی»" در حوزه بهره گیری شایسته از عنصر رسانه ، ضرورت بررسی چگونگی تقویت سیاست" رسانه و تقریب" در میان مسلمانان جهان را از ابعاد گوناگون ایجاب می نماید.

سیاست رسانه ای به مجموعه عواملی اطلاق می شود که دولت های اسلامی و علمای تقریبی از طریق آن در بلند مدت الگوهای رفتاری و شیوه تفکر و زندگی ملت های مسلمان را در جهتی که تأمین کننده منافع و خواست های همگرایانه باشد هدایت می کنند.در این تعریف کارکرد رسانه ، برقراری پیوند بین بخش های مختلف امت اسلامی است. به همین سبب می تواند در درون جامعه مسلمانان نوعی تفاهم و همگرایی را ایجاد نماید. در عین حال اگر رسانه به جای آنکه در خدمت اهداف تقریبی باشد، در خدمت دشمنان اسلام قرار گیرد می تواند به صورت عامل تفرقه و واگرایی جوامع مسلمان عمل نماید.

در دهه های اخیر می توان نمونه های بارزی از همگرایی و تقریب اسلامی و واگرایی تفرقه آفرین را در جهان اسلام مشاهده کرد.اکنون که غرب و دشمنان اسلام با در اختیار گرفتن ابزارهای تبلیغاتی و رسانه ای برای مبارزه با اسلام و مسلمانان فعالیت می کنند، تشکیل رسانه ای خبری و اطلاعاتی در جهت اهداف تقریب ضروری می باشد.این رسانه می تواند تحت عنوان خبرگزاری جهانی تقریب با مشارکت کلیه اعضا و به زبان های مختلف اداره گردد.خبرگزاری تقریب در صورت مدیریت صحیح می تواند از سانسورهای خبری غرب بویژه در عراق، فلسطین جلوگیری کند، موج اسلام ستیزی را مهار نماید و با تاکید بر مشترکات،جهان اسلام را به سوی همگرائی هدایت کند. راه اندازی سامانه های اینترنتی و ایجاد وب لاگ ها به زبان های مختلف جهت استفاده از فضای مجازی، استفاده از فضای مجازی امروز نسبت به سال‌های قبل بسیار پررنگ‌تر و برجسته‌تر است و هر چه زمان به پیش می‌رود امکان بهره‌برداری از فضای مجازی برای اقدامات تقریبی بیشتر می‌شود.

در عصرکنونی نمایشگاه‌های هنری، کتاب و جلسات بحث و کلاس‌های آموزشی در فضای مجازی عملی‌تر است، امروز حتی برخی از برنامه ها نظیر استفاده از دروس حوزوی علمای اسلام را بر روی سامانه اینترنتی می توان دید.آموزش اعضای مجمع جهت چگونگی استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات و استفاده از تکنولوژی مدرن برای کاهش شکاف بین مذاهب جهان اسلام نیز ضرورت دارد. اعضای مجمع باید در حوزه فعالیت خود نخست ترفندهای رسانه ای برای ایجاد تفرقه در سطوح ملی و فراملی را شناخته و سپس با تعیین راهکارهای اجرائی به خنثی سازی تهدیدات بپردازند.

با آموزش لازم رسانه ای، هر یک از اعضای مجمع تقریب مذاهب اسلامی در کشورهای خود به ایجاد و تقویت مناسبات رسانه ای سنتی ومدرن با اهداف تقریبی همت گمارد .در این ارتباط برپائی یک کارگاه آموزشی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی لازم بنظر می رسد. ایجاد زیرساخت‌های رسانه ای در حوزه رسانه های سنتی و مدرن در کشورهای مختلف با کمک اعضای مجمع و ایجاد ارتباط مستمر و منظم بین اعضای مجمع در کشورهای مختلف و بهره گیری از تجارب رسانه ای یکدیگرضرورت دارد. گسترش سواد دیجیتالی به منظور ایجاد نگرش نوین در روند بهره گیری از رسانه - تشویق دولت های اسلامی توسط اعضای مجمع جهت استفاده مجامع تقریبی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت تقویت وحدت جهان اسلام دارای اهمیت است.

در صورت فعالیت مستمر بین المللی می توان شبکه های خبری و رسانه ای واحدی از طریق سازمان کنفرانس اسلامی احداث گردد تا ضمن بررسی تحولات جهان اسلام برای مقابله با توطئه های دشمنان فعالیت نماید.در پایان، با توجه به موضوع جهانشمولی اسلام و جهانی سازی در کنفرانس وحدت اسلامی،امید است استفاده از فضای سایبر برای تقویت ارتباطات مسلمانان و مقابله با اختلافات فراهم گردد.

/62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =