وزارت کار برای ثبت‌نام کارگران فاقد بیمه فراخوان بدهد

ایسنا نوشت: یک کارشناس اقتصادی فراخوان وزارت کار برای ثبت نام کارگران فاقد بیمه را خواستار شد و گفت:واریز حق بیمه از سوی دستفروشان و کارگران فاقد بیمه هم موجب افزایش منابع سازمان تامین اجتماعی می‌شود و هم آنها را از مستمری دوران بازنشستگی بهره‌مند می‌کند.

حمید نجف درباره شناسایی کارگران فاقد بیمه در کشور ابراز عقیده کرد و گفت: برای آنکه بتوانیم کارگران فاقد بیمه را شناسایی کنیم می‌توانیم تسهیلاتی را برای آنها درنظر بگیریم و از تجربه وزارت بهداشت و درمان در بیمه درمان افراد استفاده کنیم.

وی ادامه داد: فلسفه بیمه سلامت این بود که همه افرادی که این بیمه را ندارند و تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نیستند در سایتی که به منظور بهره‌مندی از بیمه خدمات درمانی راه‌اندازی شده بود ثبت نام کنند و بر اساس درآمدهایشان آنها را طبقه‌بندی کردند، حتی کسانی که جزو دهک یک تا سه بودند قرار شد رایگان باشد یا دهک سه تا پنج قرار شد ۵۰ درصد حق بیمه سالانه‌شان را پرداخت کنند و مابقی که درآمد دارند کامل این حق بیمه‌ها را بدهند.

راه‌اندازی سامانه‌ای برای فراخوان کارگران بدون بیمه 

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: این شیوه مکانیسمی بود که وزارت بهداشت سراغش رفت و تا حد زیادی از نظر شناسایی جامعه آماری و جمع آوری اطلاعات و تحت پوشش قرار دادن به موفقیت رسید و چون بیمه سلامت رایگان بود مردم هم به سرعت جذب شدند و استقبال کردند.

نجف از وزارت کار خواست تا برای شناسایی کارگران فاقد بیمه، سایت و درگاهی مثل سامانه کارا راه‌اندازی کند و برای دعوت کارگران به ثبت‌نام و همه کسانی که بیمه نیستند ولی به عنوان نیروی فعال در جایی مشغول کارند، فراخوان بدهد.

وی گفت: در حال حاضر در گوشه‌ای از متروها فضایی برای بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان پیش‌بینی شده که افراد می‌توانند فرم‌های مربوطه را دریافت و ثبت نام کنند همین کار را می توان در مورد کارگران فاقد بیمه هم دنبال کرد.

بهره‌مندی کارگران فاقد بیمه از مستمری بازنشستگی

این کارشناس اقتصادی واریز حق بیمه از سوی دستفروشان و کارگران فاقد بیمه را در دوران بازنشستگی آنها موثر خواند و گفت: این اقدام هم موجب افزایش منابع سازمان تامین اجتماعی می‌شود و هم کارگران فاقد بیمه را از مستمری بعد از بازنشستگی بهره‌مند می‌کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای غیر رسمی بیش از سه و نیم میلیون کارگر فاقد بیمه در کشور در حال فعالیت در کارگاهای زیرزمینی هستند که از حداقل‌های قانون کار محرومند. کارشناسان معتقدند راه‌اندازی یک سامانه ملی توسط وزارت کار در شناسایی و معرفی کارگران فاقد بیمه در کشور موثر خواهد بود این در حالی است که تشکل‌های کارگری معتقدند وزارت کار می‌تواند از ظرفیت آنها در شناسایی کارگران فاقد بیمه استفاده کند. به موجب ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار موظفند بر اساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه کارگران واحدهای خود اقدام کنند.

۲۲۶۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1309011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =